Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing råd om bräd byte

  • råd om bräd byte

    Publicerad av ubaten på 27 juli, 2011 vid 17:11

    har för närvarande två freeride brädor 135 och 150 liter 70 respetive 76 bred. Jag funderar nu på att byta ut en av dem till slalom alt formula . mitt största segel är 9,0 simmer x-cam . jag väger 115 kg . de annonser som jag funderar på är f2 slalom 135 liter 08, exocet formula 08, starboard 186x eller naish sp 135 09 . vore tacksam för svar skriver inte priserna men de ligger alla under säljes .

    sailortrash svarade 12 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 17:28

    Vilken typ av segling är du ute efter?

    Formula är ju onekligen bäst på kryss/slör segling i lättvind, och planar tidigast, men jag tror att du behöver vara beredd att köpa en större rigg för dina kilon för att gå igång snabbt i lättvind.

    Jag är (nästan) i din storlek och körde senast 10,8 som enda segel till formula och tyckte det funkade bra.

    Jag har själv valt att satsa på en stor slalom nu istället då jag har tröttnat lite på formula seglingen.

    Naish 135 är en trevlig bräda (tror att det är min gamla som annonseras) och f2´n är säkert jättebra också (jag har precis beställt storebror till F2´n som är 85 bred)

    Så mitt tips: 9,0 som största segel: Satsa på slalom…..större rigg och tidigast planing: köp formula

  • ubaten

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 18:07

    jag är trött på att bli från körd av lätt viktare i vindar under 8m/s men vill ha en utrustning där jag inte behöver gå in ich rigga om och byta bräda bara för att det är byigt mellan 5och 11 m/-s. är du från 026 sandviken ? isåfall kan jag komma och kolla din bräda 6 augusti

  • imported_macts

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 18:18

    Japp, Sandviken 026
    Ska ut och spela musik den 6/8 men är hemma till ca kl 18 den dagen. Om brädan är kvar då (formulan alltså) så är du välkommen att kolla.

    Tja, som sagt. 5-11 m/s är ju bra vindar för formula…en stor slalom kanske går igång vid ca 6 m/s med en tungviktare på

  • jester

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 19:40

    Väger lika mycket som dig, och har en JP 82:a (132 liter), och jag kanske inte går igång jättetidigt, men bara det är lite tryck i riggen så har lättviktarna svårt att köra ifrån mig. Och även när det blåser på lite fungerar brädan grymt bra!

    Så om du inte absolut vill plana i 4-5 m/s så rekommenderar jag slalombrädorna du nämnde ovan.

  • bicless

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 22:03

    Om du vill slippa köpa större segel känns stor slalom som bästa alternativet. 9 känns lite väl litet för en formula om man vägern 115 pannor.

  • ubaten

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 16:48

    fan när pengarna finns och efter frågan på stora freeride brädor så är allt man önskar sig sålt . om det är någon som har en stor slalom och rigg till salu hör av er .. liten pris check har ett simmer x-cam 9,0 sparsamt använt med en sc8 mast till är 5000 skäligt pris eller är man ute och cyklar . är det någon som har en x7 mast 4,90 till salu eller kan min simmer sc8 funka lika bra till ett np rs 1 på 9,0.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 18:28

    Blev inte riktig klar på om undervattensbåten hade stålar eller ej. Om Du har råd och vill plana med 9.0 så titta på JP SLW eller Ultrsonic 147. Bifogar en tråd från Staboards froum (+100 kg).

    http://www.star-board.com/forum/showthread.php?t=13250

  • ubaten

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 14:40

    finns sådär med pengar till något beg inte aktueellt med att köpa nytt . är bara sugen på att sälja min freeride och köpa någon stor slalom istället .

  • sailortrash

    Medlem
    7 september, 2011 vid 16:16

    hej

    jag brukar köra 9.0 i hårdvind på formula, blåser det minre än 7 i grund så är det knappt att man planar. och jag väger in på 77kg. jag tror som de andra att en stor slalom (typ 120 l +) är den bästa lösningen. exocets slalomlinje verkar ha fokus på tidig planing. annars kan ju tabou manta ta stora riggar. manta 74 (115) kan enligt specen ta 9.8 m2…så om du köper en slalom 120 + så kan du säkert komplettera med ännu en rigg framledes.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing råd om bräd byte

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.