Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Raka ben => fara för knän?

  • Raka ben => fara för knän?

    Publicerad av planing på 18 augusti, 2009 vid 15:17

    När det ska gå fort så sträcker man ju på benen och ställer sig på tå om jag förstått saken rätt. Det funkar ivarjefall för mig :smile:.

    Jag har dock en gammal knäskada på inre ledbandet. Den uppkom vid skidåkning delvis orsakad av att jag har en viss överrörlighet i knäna. Benen kan alltså bli lite överraka, och det är inte bra ur skadesynpunkt.

    Jag är nyss hemkommen från en 2-veckorsresa till Naxos. Där råkade jag få benet lite översträckt, och i samband med ett chop så sträckte det till lite i mitt inre ledband. Inte bra, men ändå ingen större fara. Jag surfade vidare, och tänkte på att ha knäna lite böjda hela tiden under resten av veckan. Nu känns det bra.

    Rätar ni på benet helt, eller ska man lämna en liten säkerhetsböj på benet hela tiden? Är det nåt annat man kan tänka på? Jag vill undvika att detta händer igen… Givetvis böjer jag på benen när jag landar efter hopp, men i detta fallet så tror jag att jag missbedömde ett litet chop vilket ledde till sträckningen.

    kronaldo svarade 14 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • johnjrambo

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 17:08
    Planing;567974 wrote:
    När det ska gå fort så sträcker man ju på benen och ställer sig på tå om jag förstått saken rätt. Det funkar ivarjefall för mig :smile:.

    Jag har dock en gammal knäskada på inre ledbandet. Den uppkom vid skidåkning delvis orsakad av att jag har en viss överrörlighet i knäna. Benen kan alltså bli lite överraka, och det är inte bra ur skadesynpunkt.

    Jag är nyss hemkommen från en 2-veckorsresa till Naxos. Där råkade jag få benet lite översträckt, och i samband med ett chop så sträckte det till lite i mitt inre ledband. Inte bra, men ändå ingen större fara. Jag surfade vidare, och tänkte på att ha knäna lite böjda hela tiden under resten av veckan. Nu känns det bra.

    Rätar ni på benet helt, eller ska man lämna en liten säkerhetsböj på benet hela tiden? Är det nåt annat man kan tänka på? Jag vill undvika att detta händer igen… Givetvis böjer jag på benen när jag landar efter hopp, men i detta fallet så tror jag att jag missbedömde ett litet chop vilket ledde till sträckningen.

    Som sagt, det säger sig själv, landa med raka ben är ingen bra skit. Jag gjorde samma sak nyligen, missbedömde å trodde att jag skulle bryta benet som i detta fall var mitt främre ben.
    Benen är dina stötdämpare..kört en bil med svetsad fjädring?
    BÖJ PÅ BENEN!
    Alltså du pendlar ju hela tiden från rak till böjd, böjd rak osv.
    Att stå o tokspänna dem raka har jag aldrig jobbat på.
    Men jag tycker det kan se ut som speedare gör detta? men det får dem svara på själva..finns ju gott om dem här.

    Sen att åka runt med konstant överböjda ben är la ingen bra skit det heller, för det första ser det tokigt fult ut o för det andra ser de fult ut..är säkert inte bekvämt det heller.

    Ha en avslappnad hållning, lätt böjda ben, å har du raka ben så spänn dem inte raka, ansträng dig inte för att hålla dem spik raka, å du som har problem kan ju alltid köra lite safe då å köra på lätt böjda ben hela tiden till mera böjda ben istället för “raka” – mindre raka..

  • calle_b

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 18:26

    Jag skulle vilja ta denna diskussion till en helt annan nivå genom att helt enkelt säga orakade ben.
    Tycker det är skönt, men viss skada kan uppstå då hårstråna ibland fastnar lite jobbigt nere i ankeln (det där stället där allt avgörs- kommer jag få av våtdräkten eller ej).
    Raka ben är alltså inte som dumt som det kan låta. Men, knäna kan ta stryk av nya Gilette-hyveln med 7 blad+vibrator med två bilbatterier.

    (absolut ingen diss av trådskaparen – kunde helt enkelt inte hålla mig)

    Hoppas du får klokare svar än detta…

  • marden

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 19:36

    frågan kan engagera många
    http://happymtb.org/forum/read.php/1/454869/page=1
    jag kände mig så mycket cyklist i sommar så jag var provade
    det va skön men märklig känsla

  • gammel-ippa

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 20:07

    Jag har själv problem med mina knän och fattade narda när jag lästa C`s inlägg (djup konsentration i ämnet) förren efter
    ett bra tag så gick det upp ett ljus för gubben, raka ben??? vadå? sen……………kul inlägg Calle 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 21:52

    Jag har för den delen knän som aldrig fått en skada trots mycket misshandel i puckelpist och annat men om det inte är alltför choppigt så har jag ofta minst ett ben helt sträckt. Jag seglar med långa linor så kroppen hamnar rätt lågt med rumpan rätt nära vattnet och då funkar höfterna rätt bra som fjädring. Och som Rambo var inne på så kör en del speedare med helt raka ben. Guy Cribb skrev i senaste windsurf att ju stelare man gör sina ben desto fortare går det. Duktiga speedare har enligt honom grymma benmuskler som kan hålla brädan stilla vad som än händer. Ett par riktigt tunga benpass på gymmet kan nog göra en till en bättre speedare, i alla fall om man inte är på gymmet när det blåser.

  • ola-h

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 11:16

    Men frågan är no om man verkligen skall ha _helt_ raka ben, dvs “spänna ut dem” raka så att knäet mer eller mindre går i lås. Jag skulle säga ABSOLUT NEJ, både på grund av skaderisk och på grund av att men då inte kan utföra den fjädring som behövs ibland.

    Men det är säkert rätt att man kan segla snabbare genom att hålla benen raka och spända, men jag är då säker på att seglarna egentligen håller benen väldigt spända fast i ett “nästan rakt” läge så att de vid en smäll trots allt böjer sig åt rätt håll.

  • nachoman

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 13:18

    Raka ben eller inte?
    1. Beror väl på hårighet?
    2. Beror väl på om man kör shorty eller inte!

  • j-s

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 15:46

    Det kan inte vara någon höjdare nästan att bryta “frambenet” John!

    Spänna benet “nästan” sträckt is the shit! Jag kör ortos mot
    översträckning åt fel håll och det funkar bra att ha lite extra dämpning.

    Använd sunt förnuft och kör som fan så är det roligast!

  • kronaldo

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 15:58

    raka ben = fara för knän, rygg.. allt

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Raka ben => fara för knän?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.