Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Räknas variotopp med i luff?

  • Räknas variotopp med i luff?

    Publicerad av kailua på 20 mars, 2015 vid 10:01

    Hej. En fundering som någon som seglat med gammalt crossover kanske kan belysa.( från 2006 gissar jag)
    Köpt 400 mast ( simmer SC6 ) istället för att krångla med 430 mast till ett begagnat Simmer crossover 4,7. Luff ska vara 413. Jag undrar då… Koppen till variotoppen sticker ut 5 cm. (Går inte att peta in den i mastficka – det är för trångt )
    Ska dessa 5 cm läggas på luffangivelsen så att den i själva verket blir 418 ? Eller frågan kanske snarare ska ställas; Hur mäter/mätte Simmer dessa segel?

    herr-pelegrin svarade 9 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • jonteasu

    Medlem
    20 mars, 2015 vid 10:30

    Att koppen ligger utanför spelar ingen roll, finns många segel som inte har variotop men ändå har koppen utanför mastfickan. Dock så stämmer inte alltid siffrorna på seglet med luff/bom-längd så bra överens med verkligheten. Är du osäker på om du riggat seglet bra, fråga någon kunnig på din lokala strand eller lägg upp lite bilder här på seglet när det är riggat.

  • kailua

    Medlem
    20 mars, 2015 vid 11:46

    OK. Tack för svar!.
    Ska rigga igen “på känsla” i lugn och ro när ungarna inte är hemma… Se om jag får till det, annars lägger jag upp en bild. Ville mest rigga efter specen för att få en känsla av hur det ska se ut. Mitt första vågsegel – övriga freeridesegel – och jag upplevde det som att det var mkt löst akterlik jämfört de övriga seglen när buken kändes “rätt”
    Läste En del gamla trådar om Crossover och förstår att det nog ska ha mkt nedhal och löst akterlik men det var så väldigt löst. Linjen mellan löst och spänt följde nästan den övre s.k. Stretchcontrol panelen. Mellan latta 1 och 2 så var det löst 80% in mot masten. Då är ändå nedersta lattan nästan i framkant masten och det krävs rätt så mkt handkraft för att rotera lattan runt seglet.
    En till lite allmän fråga – brukar vågsegel ha “lösare” akterlik än freeridesegel? Typ North Natural…

  • Aquario

    Medlem
    20 mars, 2015 vid 12:28

    Om man spänner ned mastkoppen i nedersta läget brukar luffangivelsen stämma ganska bra när man använder rekommenderad mastlängd. borde ju vara rimligt att man bara höjer mastkoppen så mycket som masten är för lång, eller har jag fel?

  • alexasu

    Medlem
    20 mars, 2015 vid 16:17

    @Kailua 731548 wrote:

    OK. Tack för svar!.
    Ska rigga igen “på känsla” i lugn och ro när ungarna inte är hemma… Se om jag får till det, annars lägger jag upp en bild. Ville mest rigga efter specen för att få en känsla av hur det ska se ut. Mitt första vågsegel – övriga freeridesegel – och jag upplevde det som att det var mkt löst akterlik jämfört de övriga seglen när buken kändes “rätt”
    Läste En del gamla trådar om Crossover och förstår att det nog ska ha mkt nedhal och löst akterlik men det var så väldigt löst. Linjen mellan löst och spänt följde nästan den övre s.k. Stretchcontrol panelen. Mellan latta 1 och 2 så var det löst 80% in mot masten. Då är ändå nedersta lattan nästan i framkant masten och det krävs rätt så mkt handkraft för att rotera lattan runt seglet.
    En till lite allmän fråga – brukar vågsegel ha “lösare” akterlik än freeridesegel? Typ North Natural…

    Det låter som du dragit för mycket nedhal, börja med ca 50% löst mellan översta lattorna. Har haft crossover av olika årgångar och jag drog aldrig så mycket som du beskriver.
    Vad har du för mast?

  • kailua

    Medlem
    20 mars, 2015 vid 18:38

    Tittade i Simmers produktarkiv på nätet och där var ett av alternativ för rekommenderad mast SC6 400. Köpte därför en sån, passade bra eftersom jag redan hade samma linje i 430 och 460.
    Borde alltså vara rätt mast till seglet.
    Tycker Aquarios inlägg verkar logiskt och då “borde” längaren hamna på 13…
    Jag tyckte det blev lite för tight runt lattorna 4 och 5 runt masten vid första riggningen.
    Därefter mer uthal och då nog för mkt fladder. Sen vaknade lillkilllen i barnvagnen …
    Ska prova igen med mindre uthal och se om det kanske går att reglera lattrotationen lite mer med uthalet eller om lattspänningen kanske är för hård. Får prova lite varianter.
    Funkar det inte så återkommer jag för eventuella tips och råd samt illustrerande foto

  • alexasu

    Medlem
    21 mars, 2015 vid 11:36

    @Kailua 731556 wrote:

    Tittade i Simmers produktarkiv på nätet och där var ett av alternativ för rekommenderad mast SC6 400. Köpte därför en sån, passade bra eftersom jag redan hade samma linje i 430 och 460.
    Borde alltså vara rätt mast till seglet.
    Tycker Aquarios inlägg verkar logiskt och då “borde” längaren hamna på 13…
    Jag tyckte det blev lite för tight runt lattorna 4 och 5 runt masten vid första riggningen.
    Därefter mer uthal och då nog för mkt fladder. Sen vaknade lillkilllen i barnvagnen …
    Ska prova igen med mindre uthal och se om det kanske går att reglera lattrotationen lite mer med uthalet eller om lattspänningen kanske är för hård. Får prova lite varianter.
    Funkar det inte så återkommer jag för eventuella tips och råd samt illustrerande foto

    Precis, det borde bli 13, men häng inte upp dig för mycket på måttet, framför allt inte om det är variotop, ifall seglet inte ser klockrent ut.
    Jag brukade försöka se till att tredje lattan roterade helt fritt bakom masten redan innan jag drog uthal, men på mitt 5.0 gick detta inte utan att dra i mitt tycke för mycket nedhal, så på den storleken lät jag tredje lattan snudda vid masten när jag roterade den innan uthal. Dock så att det gick att trycka över den med en hand utan någon direkt kraft. Tycker att alla årgångar riggade bättre på rdm.

  • canoya

    Medlem
    23 mars, 2015 vid 07:09

    Jag har, och har haft, några CrossOver utan variotopp och då är det inte en kopp utan en tapp som sätts i hålet i masttoppen och tappen sticker inte utanför segeltoppen på något av mina segel. 6,2-2003, 5,3-2005 och 7,2-2006. Jag tror inte att de trycker olika lufflängd på samma segel beroende på variotopp eller fast topp. Därför tror jag att du ska lägga till för koppen om den är över segeltoppen. Sen tycker jag att lufflängden som anges på åtminstone de äldre Simmer-seglen stämmer väldigt dåligt ibland, så man måste ändå testa sig fram så det blir rätt.

  • jonteasu

    Medlem
    23 mars, 2015 vid 19:15

    @canoya 731621 wrote:

    Jag har, och har haft, några CrossOver utan variotopp och då är det inte en kopp utan en tapp som sätts i hålet i masttoppen och tappen sticker inte utanför segeltoppen på något av mina segel. 6,2-2003, 5,3-2005 och 7,2-2006. Jag tror inte att de trycker olika lufflängd på samma segel beroende på variotopp eller fast topp.

    Jag tror du har missuppfattat det lite dock. Simmer gör ju inte tex en 3.7 Crossover med variotopp och en utan. De brukar väljer vissa storlekar där det är vanligt att folk använder en längre mast och sätter variotopp på de segelstorlekarna. Jag har haft flertal segellinjer från bland annat North, Simmer och Sailloft. Jag har alltid upplevt att om man drar koppen “i botten”, så stämmer luffen. Såvida inte luffen har varit ett par cm fel på hela linjen (även de storlekarna som inte har variotopp).

  • poppo

    Medlem
    24 mars, 2015 vid 08:43

    Kan man inte rigga rekommenderar jag varmt att man lär sig det istället för att lägga tid på sånt här trams. Se siffrorna som grova riktlinjer, ibland stämmer de dåligt.

    Häng löst.

  • kailua

    Medlem
    24 mars, 2015 vid 09:33

    Hej igen. Tack för alla riggningstips.
    Det är ju precis det som behövs , när man som jag håller på att lära sig riggning och trimning… Visst är det visuellt som kanske gäller och att man får rätt balans på vattnet men… Är man ny så är man. Har inga surfarkompisar och på mitt hemmaspot är jag själv…alltid. Var några svängar till Varberg förra säsongen och det var ju perfekt – var bara att hugga första bästa på stranden som såg “erfaren ut” och fråga ” ser det rätt ut…”

    Följde Alex råd. Blev nog hyfsat. Ser iaf mycket bättre ut än första försöket.
    Luff ca 415-416. Några cm mer än spec som är 413, så variotoppen kanske spelar in lite men specen ger ju helt rätt riktlinje.
    Bom nästan spec 161-162
    Seglet nuddar bommen 45 % in från nock när jag trycker lite på det
    Tredje lattan går precis fri från masten
    Fjärde lattan precis förbi halva masten
    Femte lattan knappt halva masten
    Summa summarum.
    Akterliktet lite lösare än jag hade vant mig vid från mina övriga segel , freeride, men bättre spänt än förra riggningen
    Lattorna lite svårare att rotera än övriga segel men dom verkar ju ligga rätt nu. kanske helt enkelt ett “styvare segel”. Kan ju behövas när det blåser lite mer. Hårdare vind hjälper nog lätt runt lattorna så det ska nog inte till mycket “knyck” efter segelflipp.
    Det känns seglingsbart ut nu så det blir kul att känna när det blir första dagen med hårdare vind.
    …Tanken var iofs att fjäderviktaren till sambo skulle ha det som nybörjarsegel nu i vår , vilket kanske var fel tänkt…och då hade det ju varit bra med lite lättare lattrotation, men men.
    Försökte ta ngn bild , så om ngn är villig att titta på den och se om det ser OK ut så är jag tacksam.
    Ha de.jpg' target='_blank'>.thumb.jpg'/>.jpg' target='_blank'>.thumb.jpg'/>.jpg' target='_blank'>.thumb.jpg'/>.jpg' target='_blank'>.thumb.jpg'/>

  • kailua

    Medlem
    24 mars, 2015 vid 09:34

    Sorry – bilderna kom visst två ggr… Rackarns iPad

  • alexasu

    Medlem
    24 mars, 2015 vid 11:31

    Det ser ut som du har en bra startpunkt där! Nu är det bara att sticka ut på vattnet och testa lite olika trim för att hitta din egen sweet-spot!
    På de crossover jag haft hade nedhalet ett tydligt läge där det funkade i alla vindstyrkor så när jag väl hittat det nöjde jag mig med att fintrimma med uthalet.

  • kailua

    Medlem
    24 mars, 2015 vid 11:52

    Perfekt!
    Tack för återkoppling – och igen – tack för hjälp och råd. Värt massor!

  • dr-masse

    Medlem
    24 mars, 2015 vid 12:46

    Ser helt OK ut. Du kan nog spänna nedersta lattan och den över bommen (latta 4 och 5) lite till så att de blir rynkfria.

    Samma erfarenhet som Alex, körde mina CrossOver i ett nedhalsläge mest hela tiden och använde uthalet för fintrim.

    Och att lägga lite tid på att lära sig rigga sina segel är som sagt en bra idé istället för att diskutera nåra centimetrar hit å dit med eller utan variotop.

  • kailua

    Medlem
    24 mars, 2015 vid 16:19

    Så – lattorna spända lite till, blev kanon, tack

    Avslutningsvis
    Fundera och fråga mindre om detaljer hit å dit – check ( sorry för det )
    Rigga mer – Håller ju på så – check på det också
    Ha de

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Räknas variotopp med i luff?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.