Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Räknas variotopp med i luff?

  • jesper-b

    Medlem
    24 mars, 2015 vid 16:31

    Konfen är till för de som vill skriva, läsa och svara, även för nybörjare som inte kan rigga. Det är helt frivilligt att läsa dessa trådar. De som inte vill behöver inte störa sig på dem. Så fråga på bara om alla tänkbara och tramsiga detaljer! Sen kan ju inget slå en kompetens vindsurfares handpåläggning i ett fall som detta, tid på vattnet och stranden, bilder informerar mer än siffor, osv. Men som sagt jag tycker varken du ska självcensurera dina inlägg eller be om ursäkt för dem om du behöver hjälp!

    /JB

  • robin

    Medlem
    24 mars, 2015 vid 17:09

    Håller med Jeppe, det är inte lätt att rigga och ställer man mycket frågor så lär man sig snabbare.

  • dr-masse

    Medlem
    24 mars, 2015 vid 18:53

    Ja, riggfrågor är bland de allra vanligaste här på konfen och man får ju nästan alltid hjälp. Även jag frågar fortfarande, fullärd blir man aldrig när det gäller att rigga. Som när ett KS3 skulle riggas första gången av en surfkompis, det var ju lite annorlunda mot vad jag trodde mig kunna. Så – fråga på, som sagt.

    När det gäller centimetrar och riggning så är väl en mer utförlig förklaring att dessvärre så stämmer inte alltid mått och sådant helt, kanske framförallt om man blandar lite olika märken på förlängare, mast och bom. Då är det bättre att lära sig hur det skall se ut och kännas snarare än att fokusera på ett visst mått. Fast som utgångspunkt funkar det ofta hyggligt, även med variotopp. 🙂

  • poppo

    Medlem
    26 mars, 2015 vid 18:56

    Min poäng var att riggningen inte blir bättre av att klura på siffror tryckta på produkterna. Självklart helt rätt att fråga, men ingen här gjorde det lättare med sina räkneteorier.

    Såg ut som en bra riggning på bilderna (en riggbild säger mer än tusen ord). Precis som påtalat – när man hittat rätt nedhal funkar det oftast att släppa lite uthal för mer drag och vice versa.

    Kör hårt, testa dig fram, fråga flera och känn efter själv. Hepp!

  • kailua

    Medlem
    28 mars, 2015 vid 09:40

    Märkte under trådens gång att det blev för mkt siffror hit å dit… Sant. Kan fatta erfarna rävars kanske lite suckande ibland när de för 100:e gången ser en variant av samma “frågor från dummies”. Därav lite ödmjukhet via mitt “ursäktande”
    Men ursprungsfrågan ledde egentligen fram till fler frågor och svar och till det viktiga; Hur fanken jag skulle få styr på seglet i fråga? Tråden funkade för mig. Det blev helt rätt input. Fick hjälp som jag inte kan få så snabbt och lätt på några andra platser.
    Det brukar dröja innan jag lägger ut en fråga för det brukar föregås av oändliga googlingar, egna funderingar samt trial and error i praktiken. Förra säsongen var min första egentliga säsong sedan tidigt 90 tal. Allt var nytt igen kändes det som.
    ALLA mina viktiga val senaste två åren för att klara återfallet har kommit från lusläsande av trådar på Surfzone. Val av bräda, segel, tips för att komma igång, hitta surfspots, hur riggar man, vilken fenstorleken ska man ha, vad betyder siffrorna bredvid mastfotsskenan, var hittar man gamla tester, vokabulär, vilken våtdräkt behövs, tipset om “beginner to winner”, vad blir nästa steg, vilka storlekar och brädtyperna blir nästa, hur får jag igång sambon… Och så vidare.
    Senaste året lärde jag mig mer än vad jag gjorde på 10 år 86-96.
    Nya prylar har hjälpt – helt klart, men vägen till snabbare inlärningskurva är till jättestor del Forumet i surfzone. Mina och andras, både proffs och nybörjares, mer eller mindre initierade frågor och trådar i detta forum har hjälpt så jäkla mycket!
    Skönt att man kan få fråga liksom…
    Vartefter åren och erfarenheten växer hoppas jag kunna hjälpa andra som vill komma igång, betala tillbaks liksom…
    Tack ska ni ha
    Surfs up.

  • alexasu

    Medlem
    28 mars, 2015 vid 11:53

    Det är bara att fråga på!
    Det händer att man träffar folk på stranden som gjort det stora misstaget att inte fråga om riggningen och därmed kör runt med helt bananas trim och kämpar för gäves.
    Då känner man sig lite dryg när man snällt ber dem att få rigga om deras segel, men de blir ofta väldigt nöjda med resultatet efter första vändan 😉

  • hakuna

    Medlem
    28 mars, 2015 vid 14:13

    Fick tips första gången om riggning första gången jag var i Apelviken.
    California 390 (23 kg enligt databladet) med 6.0 3-kantsegel och knytbom. Hade alldeles för lite nedhal (som alla nybörjare).

    Detta var nog 1991, mitt i sommaren. Sheit vad jag har varit med länge!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 mars, 2015 vid 14:18

    Kailuha – Det var en bra sammanfattning av vad man kan få ut från Surfzone. Jag håller fullt ut med Dig!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Räknas variotopp med i luff?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.