Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rapport Maui

  • meeru-robban

    Medlem
    20 februari, 2011 vid 12:50

    Ahh! Vilka härliga bilder ni bjuder på 🙂 Ser helt underbart ut, bara njuta för fullt!

    Mvh,
    Robert

  • mag

    Medlem
    20 februari, 2011 vid 17:28

    Kate körde piren i Kahului nån dag. Kanske därifrån.
    Magnus

  • surfslusken

    Medlem
    20 februari, 2011 vid 18:30
    Jesper B;647220 wrote:
    JAG VILL BARA SURFA!

    Snart säger jag upp min barns skolplatser, säljer kåken tar Johanna över armen och drar. Det här går bara inte.

    /JB

    Så där ja! Se nu till o skrida till verket me dom planerna, fast antagligen är de bara helt vanligt Stockholms snack?
    Kommer säker ett avsnitt av “Solsidan” snart där Freddan oxå hamnar i en 50års kris och ska sälja allt han äger o dra till Bali o meditera o röka på.

  • jesper-b

    Medlem
    20 februari, 2011 vid 22:13
    surfslusken;647365 wrote:
    Så där ja! Se nu till o skrida till verket me dom planerna, fast antagligen är de bara helt vanligt Stockholms snack?
    Kommer säker ett avsnitt av “Solsidan” snart där Freddan oxå hamnar i en 50års kris och ska sälja allt han äger o dra till Bali o meditera o röka på.

    Hmm, det gamla uttrycket “städa framför egen dörr” kanske skulle kunna appliceras här. Hur många barn har du producerat, hur många Mauiresor har du gjort, hur många masthöga vågor har du ridit, hur många loopar har du satt, hur… kanske poänglöst att göra listan längre.

    Nej sitt du där i din håla och stirra på allehanda TV-serier.

    /JB

  • m-c

    Medlem
    21 februari, 2011 vid 08:43
    Jesper B;647376 wrote:
    Hmm, det gamla uttrycket “städa framför egen dörr” kanske skulle kunna appliceras här. Hur många barn har du producerat, hur många Mauiresor har du gjort, hur många masthöga vågor har du ridit, hur många loopar har du satt, hur… kanske poänglöst att göra listan längre.

    Nej sitt du där i din håla och stirra på allehanda TV-serier.

    /JB

    Man skall inte sparka på den som (tror han:grin:) ligger!
    /M

  • ola-h

    Medlem
    21 februari, 2011 vid 08:46

    By the way… Polakow håller sessionen på Hookipa häromdagen för den bästa under alla de 20 år han seglat Hookipa.

    Några av oss svenskar på ön samt några till fördrev idag tiden med att segla lättvind och minimala vågor på Kuau. Faktiskt nästa platt och förhållandena liknade nästan ett litet Torö. Fast varmare. Endast en liten sektion utanför Mama’s bröt. Men kul var det ändå, och perfekt för mina pågående tester av den vågiga fsw-bräda jag jobbar på. Med lite tur blir det lite vind även imorgon och lite mer vågor.

  • surfslusken

    Medlem
    21 februari, 2011 vid 10:52
    Jesper B;647376 wrote:
    Hmm, det gamla uttrycket “städa framför egen dörr” kanske skulle kunna appliceras här. Hur många barn har du producerat, hur många Mauiresor har du gjort, hur många masthöga vågor har du ridit, hur många loopar har du satt, hur… kanske poänglöst att göra listan längre.

    Nej sitt du där i din håla och stirra på allehanda TV-serier.

    /JB

    Har inte hamnat i den där ålderskrisen än. Har ju fullt upp me att fixa upp den där dörren
    att städa framför, och husera kommande barnen innanför.
    Föresten tror ja ett ställe som Maui e på tok för coolt o pretto för en enkel man som mej.

  • jesper-b

    Medlem
    21 februari, 2011 vid 15:03
    surfslusken;647391 wrote:
    Har inte hamnat i den där ålderskrisen än. Har ju fullt upp me att fixa upp den där dörren
    att städa framför, och husera kommande barnen innanför.
    Föresten tror ja ett ställe som Maui e på tok för coolt o pretto för en enkel man som mej.

    För coolt: CHECK!

    För pretto: ???

    /JB

  • surfslusken

    Medlem
    21 februari, 2011 vid 15:45
    Jesper B;647413 wrote:
    För coolt: CHECK!

    För pretto: ???

    /JB

    Ja, PRETTO! Självinsikt är en dygd Docent Blomberg.

    Att vinka me tummen o lillfingret till gamla avdankade varumärken på stranden e inget som lockar en simpel kille som mej.

  • svenne

    Medlem
    21 februari, 2011 vid 16:36
    surfslusken;647416 wrote:
    Ja, PRETTO! Självinsikt är en dygd Docent Blomberg.

    Att vinka me tummen o lillfingret till gamla avdankade varumärken på stranden e inget som lockar en simpel kille som mej.

    Insiktsfull och självinsikt är två helt olika saker, och jag tror minsann att du blandar ihop dem (dvs den ena har du, den andra har du aldrig haft).
    Dessutom är det inte långt till den där bilden med badmössan, du är tillräckligt gay för hela näven goseplutten!

  • jesper-b

    Medlem
    21 februari, 2011 vid 21:35
    surfslusken;647416 wrote:
    Ja, PRETTO! Självinsikt är en dygd Docent Blomberg.

    Att vinka me tummen o lillfingret till gamla avdankade varumärken på stranden e inget som lockar en simpel kille som mej.

    Alltså nu är du väldigt förvirrande: Nyss var det Maui som var för pretto för en “enkel man” som dig. Nu är tydligen jag pretto. Bestäm dig för vad du försöker säga innan du försöker! Att du sedan benämner mig vid akademisk position (ej att beblanda med grad även om en viss sammanblandning och förskjutning av de två skett) och efternamn vet jag inte heller vad poängen är med. Kanske skulle man kunna skönja ett lite komplex?

    Sedan tjatar du om ålder och 50-årskriser. Jag vet inte riktigt vad DU projecerar här men, JAG kan inte riktigt känna igen mig i de känslor DU ger uttryck för. Börjar du bli stressad? Försök slappna av.

    Att benämna sig själv för “en enkel kille”, tja det SKULLE KUNNA vara självinsikt, men för mig framstår du som ytterst komplex. Full av spännande spänningar. Jag frågade några kompisar om den där TV-serien Solsidan. Den handlar tydligen om en massa medelålders människor, med viss överbetoning på män, med dåligt självförtroende. Det börjar framträda en rätt konsekvent sammanhängande bild. Stockholmskomplex, ålderskomplex, utbildningskomplex, Mauikomplex, dåligt självförtroende, ingen självinsikt… Vet inte riktigt var listan slutar?

    Jag brukar kalla mig för Jesper B eller JB här. Jag är inte så känslig; du får kalla mig för vad du vill, men vad vill du?

    Jag tycker du är spännande, lite söt på nått vis, och att blått är fint. Nästa gång du kommer förbi hoppar vi i bubbelpolen! Puss på dig gullisnuttslusk!

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 07:04

    Maui at it’s best.

    Det finns många saker som gör Maui speciellt. En av dem är det där med prognoser, tradevind eller inte tradevind, vågstorlekar mm. När man sitter hemma i Sverige och kollar windguru kan det se ytterst dåligt ut och man kanske nästan tycker lite synd om de som är på plats, eller använder man den dåliga prognosen till att slippa längta dit lika mycket. Men Maui kan leverera ditt livs seglingssession nästan vilken dag som helst, oavsett prognos.

    Det är nästan ironiskt. Idag var det just en så’n där instabil dag. Inte riktigt trade utan lite sydostligt: förhoppningen var ju att det ändå skulle blåsa, men sanningen var den att det egentligen såg rätt dåligt ut. Ostsydost kanske känns “nästan som trade” och om det dessutom är hyfsat soligt hoppas man ju att det plötsligt skall friska i mitt på dagen, så som det regelmässigt gör en riktigt trade-dag. Men oftast driver istället lite moln in (ofta i form av så kallad vog (vulcanic fog) från Big Island) och stänger ned vinden. Precis så var det idag. Det fläktade en del på morgonen och vi och ett gäng andra svenskar åkte ned till Kuau, någon riggade tom. Men det blev egentligen bara sämre och sämre, medan vågorna snarare blev bättre och bättre relativt gårdagens nästan totala platthet vilket gjorde förhoppningarna om lite starkare vindpustar ännu högre. Några drog och surfade, vilket verkade vara det smarta beslutet. Några av de som var kvar frågade mig just om olik prognoser, vad man skall titta på, hur man skall tänka, vart man skall åka, var det är troligast att det blåser etc. Min inställning när det gäller Maui är att det egentligen inte lönar sig att stressa upp sig på förhand. Vare sig stressa för att det skall bli bra (var blir det bäst) eller stressa för att det inte skall blir bra. Hela poängen med Maui, speciellt med familjen på plats, är att liksom bara flyta med lite och ta dagen som den kommer. Men diskussionen fortsatte. Något skall man ju prata om när man sitter där och har det mysigt. Framåt eftermiddagen var nog ändå den gemensamma insikten att det var dags att åka vidare och göra något mer av dagen. Det kändes som nog med strandliv, snorkling och bad och det såg verkligen inte ut som det skulle bli seglingsbar vind. Men precis när jag började packa in i bilen dyker någon upp att säger att det börjat fläkta lite mer uppe på gatan. Men nej, ute vid vågorna var det fortfarande spegelblankt. Fast då dyker den lokale biluthyraren och tillika lättvindsräkan Frank upp och säger att det nog ändå kan gå att guppa ut. Så snabbt fram med prylarna. Och visst gick det. Vinden ökade snabbt till bekväm guppastyrka – ibland till och med nog för att plana några meter. Och vågorna var nu riktigt fina, en skön och bitvis rätt punschig gubhög våg på övre (kanske lite mer i setten) och en lite större skön och förvånansvärt harmoniskt rullande våg på nedre delen av revet. Jag höll mig först på övre, och trots att jag även idag körde den stora fsw-brädan så gick vågridnignen väldigt bra. Kanske var det seglingen i gårdagens minivågor som påverket psyket. Då var man ju tvungen att ladda allt på varje våg om det skulle bli något överhuvudtaget. Kanske hade lite ev den inställningen kletat kvar sig, för jag fick ett par grymt sköna vertikala läppträffar och valde gång efter gång att gå supertight upp mot läppen i lägen där jag oftast tänker att jag är för sen, fegar ur, och antingen svänger runt sektionen eller ger upp vågen och höjdar inåt. Lite märkligt egentligen att den här känslan infinner sig med just den här brädan. Jag som brukar tycka det är jobbigt tom med en radikal vågbräda i den storleken och nu var det på en bräda som är ytterligare 2 centimeter bredare (58.5cm!), med bred tail och snabb rocker. Men faktum är att det nog ändå var något i brädan som hjälpte till. Visst får man passa den lite extra på väg ned efter en tight toppsväng, men totalt sett var det något som gjorde att jag kände mig hemma på brädan. Kanske bidrog fenobestyckningen. Jag körde 3st 13cm-fenor och framfenorna var en lätt moddad variant av förra årets quadfenor från Starboard som jag alltid seglat bra på. Jag är ju en av få som alltid gillat quad-uppsättningar med stora fenor fram. Det blir helt enkelt en speciellt kombination av driv och löshet i bottensvängen och en känsla av 100% precision och grepp i toppsvängen utan att brädan blir stel som det kan bli med quaduppsättningar med småfenor fram om man sätter på lite för kraftfulla fenor bak. Och thruster-setup:en som jag körde idag gav exakt samma positiva känsla, trots den i grunden lite stelare brädan. Grymt coolt att ha de överlägsna fsw-planingsegenskaperna på väg ut och ändå utan tvekan våga gå på för fullt på loggohöga vågor i snabb cross off.

    Huruvida prylarna avgjorde eller om det bara var inställningen som var den rätta spelar kanske mindre roll. Poängen är att trots att det länge såg ut att vara en död dag för vindsurfing, så fick jag personligen en av mina roligast seglingsdagar på hela vistelsen. Andra som kom upp ur vattnet tyckte kanske det var mediokert. Kanske kom de ut lite sent när vinden återigen blivit så lätt att det mest var en kamp att komma i position och pumpa sig med en våg. Kanske hade de helt enkelt inte – relativt sin förmåga – samma flyt. Men själv blev jag stärkt i min filosofi att ta dagarna lite som de kommer på Maui och inte stressa runt för mycket. De som drog iväg och vågsurfade istället hade kanske också en grym dag. Någon kanske hade det supermysigt med familjen på andra sidan ön. Det är ingen ide att räkna dagar man missar och fundera på om det hade varit roligare att göra något annat än det man valde att göra. Och jag tycker inte heller det är någon idé att räkna seglingsdagar, räkna bra dagar eller ens episka dagar. Det är helt enkelt inte en fråga om mätbara kvantiteter. Det är spirituella upplevelser.

  • mag

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 09:53

    Gytt!
    På semestern ska man njuta , så är det. Stressa kan man göra hemma! Se bara så stressade SS & JB verkar vara.

    Kul att du testade tre fenor med så bra utfall. Eller det kanske bara gjorde fenboxbesluten svårare??

    Isen släpper nu taget om Västkusten!
    /Magnus

  • basse

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 09:59

    Härlig läsning Ola!
    Jäkligt bra att du samtidigt tog död på tjafset ovanför som jag för övrigt tycker någon ur admin-styrkan kan plocka bort illa kvickt.

  • jesper-b

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 10:48

    Jag håller med. Trots att jag bidrar tungt till detta tjafs tycker jag att det är otroligt mycket bättre att hålla sig till trådens ursprungliga ämne “Rapport Maui”. Surfslusk och jag får starta en annan tråd där vi kan hålla på och håna varandra. Eller också kan vi strunta i det helt. Stort tack till Ola som styrde upp tråden med ännu en underbar rapport. Dessutom STOR ursäkt för att jag inte kunde avhålla mig från att gå i svarsmål och lägga upp egna bredsidor!

    /JB

Sida 11 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rapport Maui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.