Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rapport Maui

  • lars_k

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 08:55

    Jag hamnade rätt nära stenarna några gånger. Hade fått tipset att det var kört att simma in mot strömmen i kanalen. Så jag simmade utåt/nedåt istället och drev nedåt nästa kanal nedanför Noriega. Där gick det oftast bra att pipa ut. Kan vara väldigt tunnt med vind dock där nere om det är mkt offshore… Guppa sakta ut och var beredd på chickenjibe om det kommer en feting där ute!
    Simma utåt kanske är kört dock om man hamnar alltför nära stenarna. Då kanske man måste knalla in över korallerna som stackars Magnus…

  • jesper-b

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 17:55

    Det ska rätt mycket till att hamna inne bland stenarna på Kuau, i vart fall om man jämför med Hookipa och om man kan knepen med hur strömmarna går och växlar. Men det händer ibland, om än sällan. Bäst är självklart att fråga local på plats om knepen. De kan peka ut på plats precis när, var och hur man ska bete sig. Paniksimma mot strömmen in är INTE tricket (någonsin någonstans). Magnus kan det här men hade rejäl otur. Kommer seglet rejält fel i strömmen nära stenarna kan den bästa misslyckas (ryck upp skiten ur vattnet så snabbt som möjligt och simma snett utåt uppåt mot Hookipa).

    OTROLIGT kul vindsurfing igår. Smoooth vind rejält off shore. Lenaste tänkbara sol. Mjuka ‘lagom’ stora vågor med skön skuldra och ibland en liten utskjutande ‘end-section’. Cruisig vågsegling och när det stundom lättade ut nästan magiskt glasigt.

    På frågan om det inte är så mycket segling på Maui under vintern? Statistiskt sätt färre dagar och lättare vindar (svårare) än på våren men också oftast MYCKET bättre högre kvalité på vågseglingen, dvs större renare vågor, mjukare lenare offshore vindar. Vårtraden kan blåsa sönder de då mindre vågorna rätt rejält. Hookipa kan i värsta fall förvandlas från glasig fetingsegling till sönderblåst jump n bump. MEN, varje år är unikt. Ibland blåser det seglingsbar trade varje dag i januari och regnar och stormar och är allmänt oinbjudande att vara utomhus hela april – ovanligt dock. Ibland är det inte en enda seglingsbar dag i januari (grym surf) och fantastisk segling i mars/april – inte riktigt lika ovanligt. Min favoritmånad för vindsurfing är februari; fortfarande bra size i svallen och inte för hård trade. Annars anses nog mitten på mars vara en smart tid att anlända för vindsurfingturismen.

    Just get your as over here!

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 19:20

    Känslan i den otroligt softa och lekbetonade segling som Kuau bjöd på igår är svår att fånga på bild. Tyvärr hade dessutom fotograf Gisela bad- och lekuppehåll när de finaste vågorna rullade in, men lite dokumentation blev det allt.

    web.jpg
    web.jpg
    web.jpg
    web.jpg

  • ola-h

    Medlem
    26 januari, 2011 vid 04:03
  • douglas-l

    Medlem
    26 januari, 2011 vid 07:30

    Paddlat ut på SUPen i kanalen Kuau flera gånger och har tänkt varje gång…fii satan att bli spolade här. Som medioker surfare är stället rätt hårigt i mina ögon. Men otroligt vackert!

    Grattis Mats!

  • mats_o

    Medlem
    26 januari, 2011 vid 08:42

    Tack Per M och Dogge!

    Sköna bilder! trots att de är så sköna kan jag inte låta bli att tycka det ser lite annorlunda ut med med ola på Simmer. En omställning helt enkelt. Vi vänjer oss;-)

  • svenne

    Medlem
    26 januari, 2011 vid 08:53
    Mats_O;645164 wrote:
    Tack Per M och Dogge!

    Sköna bilder! trots att de är så sköna kan jag inte låta bli att tycka det ser lite annorlunda ut med med ola på Simmer. En omställning helt enkelt. Vi vänjer oss;-)

    Ja, det ser tametusan konstigt ut! 🙂

  • lars_k

    Medlem
    26 januari, 2011 vid 09:06

    Ja, och med “Kevlar stretch control tendons” i trasan. En helt meningslös gimmick egentligen haha. 😉

  • oaxen

    Medlem
    26 januari, 2011 vid 09:24
    Lars_K;645166 wrote:
    Ja, och med “Kevlar stretch control tendons” i trasan. En helt meningslös gimmick egentligen haha. 😉

    Den gimmicken tror jag faktiskt funkar. I teorin känns den tanken helt rätt.

    Men jag kommer nog aldrig vänja mig vid Ola på annat än Hot.

  • lars_k

    Medlem
    26 januari, 2011 vid 09:29

    Ja, den gimmicken funkar fint på mina Goya iaf. Jag tror helt klart det funkar och tillför stabilitet i shapen.

  • poppo

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 12:06

    härligt att se!
    keep em comin’ och njuuut…

  • hollister

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 17:34

    Flyger till Maui imorgon!!

    Kanske träffar några av er där!? 🙂

  • ola-h

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 21:33

    Lite övningsskjutning med videokameran:

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=L8a4bQjxf6Q”]YouTube – Maui-110126.m4v[/ame]

  • jesper-b

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 06:29

    Fler stenhistorier:

    1993 var jag uppe på Hookipas famösa stenar fem dagar i rad. Jag vet faktiskt inte om jag åkt upp där sen dess. Det har varit väldigt nära rätt många gånger…

    Idag var det dags igen!! Vette 17 men jag låg i kön simmandes runt udden. Hade passerat första stora stenen och började slappna av lite (relativt). Kom några skummvallar från set som brutit utanför. Men jag var väl för ofokuserad. Allt man behöver göra är att hålla i grejorna och simma snett utåt så tar strömmen hand om resten och för en i relativ säkerhet nedanför stenudden. Jag skulle som bäst rycka till lite i riggen för att inte åka med skummet onödigt mycket – hoppla tappade visst greppet. Mer krävs inte. Brädan rätt trashad. Resten inklusive mig helt oskadat. Den högsta kostnaden med denna fadäs var väl de otroligt fina vågorna jag missade medan jag satt och slickade mina sår på kullen.

    Nu var jag i gott sällskap. Medan jag satt där och filosoferade mina öden var tre till uppe på stenarna och stundom den sedvanliga kön av simmande vindsurfare. Robby Swift kom bärande på sin trasiga rigg och berättade att det var hans andra gång idag. MEN då åker han upp efter tokladd på de största setten medan jag åker upp för att jag trillar på väg ut på insidan. Ja ja.

    Lärdom: Den där lilla nervositeten man nästan alltid känner när man ska ut på Hookipa de lite större dagarna ska man ta på allvar. Håll i prylarna HÅRT, i synnerhet när du simmar runt udden, även när du tror du är safe!

    /JB

    Bilderna: 1) Hel bräda före segling. 2) Trasig bräda mitt bland stenarna.

  • ola-h

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 06:42

    Jag lider med dig, Jesper. Det var en trevlig Hookipadag. En liten tröst är kanske att det i alla fall i början var sjukt mycket choppigare än vad det såg ut. Nå’t med månen sa de insatta. Men framåt seneftermiddagen när det lättade ur blev det rätt fint. Seglade rätt safe (inklusive hårdhållning i prylarna vid simningarna) men sista vågen blev det ett par fina svängar.

Sida 5 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rapport Maui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.