Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rapport Maui

  • sinker

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 10:23

    Ola, lova mig att du fortsätter rapportera många, sköna dagar till. Du gör min dag här hemma, varje dag…
    /sinker

  • mag

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 20:46

    Lite Konavind igår, vi seglade inte men såg R Swift på Lanes. Fin surf senaste dagarna, lätt offshorevind. Hoppas på lite trade idag o imorgon.

    Största bummern hittills på Maui hände igår då någon snodde våra SUPar från taket i skymningen på den upplysta köpcenterparkeringen. Borders bookstore o Sports authority o Burger king pakeringen.
    De skar av remmarna under de 20 min vi var borta. Surt sa räven. . . Passa er alltså, ni som är här och ni som kommer i vår. Ws är inte lika mycket hårdvaluta som surf o Sup.

    Aloha!
    Magnus

  • dude

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 20:52
    Mag;646375 wrote:
    Lite Konavind igår, vi seglade inte men såg R Swift på Lanes. Fin surf senaste dagarna, lätt offshorevind. Hoppas på lite trade idag o imorgon.

    Största bummern hittills på Maui hände igår då någon snodde våra SUPar från taket i skymningen på den upplysta köpcenterparkeringen. Borders bookstore o Sports authority o Burger king pakeringen.
    De skar av remmarna under de 20 min vi var borta. Surt sa räven. . . Passa er alltså, ni som är här och ni som kommer i vår. Ws är inte lika mycket hårdvaluta som surf o Sup.

    Aloha!
    Magnus

    Ajaj, tråkigt! Hoppas det löser sig för er.

    Niklas

  • gurra1978

    Medlem
    11 februari, 2011 vid 22:34
    Sinker;646064 wrote:
    Ola, lova mig att du fortsätter rapportera många, sköna dagar till. Du gör min dag här hemma, varje dag…
    /sinker

    Jag lovar rapportera efter Ola men sluta missa de sköna dagarna vi har på hemmaplan Sinker.

    Mahalo 😉

  • ola-h

    Medlem
    12 februari, 2011 vid 08:27

    Ja, ni får ursäkta att rapportintensiteten avtagit något. Sedan sist har det kanske varit segling hälften av dagarna och surfing de andra. Bland annat dunkade det in ett rätt rejält swell så att det mesta utom Kanaha (och Jaws) stängde. Jag, Johan, Kate och Magnus valde Kanaha, men tidvis var det rätt tufft även där. Både Magnus och Kate fick ta små pauser i seglingen och besöka närliggande surfshoppar för att ersätta sina brutna master. Till och med Kanaha kan bryta rätt tungt på sina ställen, och revet är rätt “taggigt” och rycker gärna tag i en masttopp så att vågenergin kan få maximal hävstång för att visa ett inte ens prepreg kolfiber är någon match för moder natur.

    Själv har jag tillbringat lite tid med att testa en 85-literproto för Simmers fsw med diverse olika fenkombinationer. Proton har fem boxar och den stora frågan är om vi i serie skall köra den som single+thruster eller single + twin. Därav har vi (= jag och Kai Katchadourian) kört den en del i seriösa vågförhållande både på Kanaha och Kuau. Om ni ursäktar lite skryt/pimp så är brädan helt sjukt bra i vågor för att vara en fsw, speciellt som twin (så alternativet att helt enkelt låta även produktionsbrädan ha fem boxar känns lockande…). För en fen-nerd som mig är det riktigt skoj med fem boxar, speciellt på en så pass allround brädan som den här. Det blir verkligen tydligt vad olika fenbestyckningar faktiskt gör med känslan i brädan.

    Annars har North shore erbjudit extremt fina SUP och surfförhållanden de dagar vinden lyst med sin frånvaro. J&K och Mag och Karin har utnyttjat situationen tillfullo medan jag och min familj prioriterat familjesurfing på sydsidan (se vår “familjeblogg”: http://sigge-hedda.blogspot.com/2011/02/surfs-up.html). Imorgon lördag hoppas vi på att något av västsidans (sjukt bra) vindsurfingställen skall funka, men det ser ut att bli för klent med vind, och då får det väl bli surfing igen.

  • fastlandsguten

    Medlem
    12 februari, 2011 vid 08:31

    Ska inte du till Maui snart Gurra?

  • lars_k

    Medlem
    12 februari, 2011 vid 09:19
    Ola H.;646786 wrote:
    Det blir verkligen tydligt vad olika fenbestyckningar faktiskt gör med känslan i brädan.

    Vad är största skillnaden mellan twin och thruster? Vad kör ni för fenlängder i de olika setup:erna?

  • ola-h

    Medlem
    12 februari, 2011 vid 20:21
    Lars_K;646789 wrote:
    Vad är största skillnaden mellan twin och thruster? Vad kör ni för fenlängder i de olika setup:erna?

    Jag vet inte om det passar sig med för mycket fensnack i den sköna Maui-tråden, så jag svarar i “Simmer-tråden” istället:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=79504&page=4

  • steffo

    Medlem
    13 februari, 2011 vid 15:16
    Ola H.;646786 wrote:
    Imorgon lördag hoppas vi på att något av västsidans (sjukt bra) vindsurfingställen skall funka, men det ser ut att bli för klent med vind, och då får det väl bli surfing igen.

    De där västspoten är nästan lite mytomspunna men jag tror inte jag har sett några bilder eller video därifrån. Någon som har något att visa upp.

  • rrd

    Medlem
    13 februari, 2011 vid 15:29

    Hur vanligt är det att Kanaha stängs av för vindsurf/surf pga för stora vågor? Själv har jag upplevt det nån dag nov/dec 2003.

  • lars_k

    Medlem
    13 februari, 2011 vid 16:47
    Steffo;646866 wrote:
    De där västspoten är nästan lite mytomspunna men jag tror inte jag har sett några bilder eller video därifrån. Någon som har något att visa upp.

    Kate fotade när vi seglade Kahana på västsidan för ett år sen: http://picasaweb.google.com/surfkate/Kahana#
    Lurigt bryt, riktig fin våg men jävligt grunt rev…

  • jesper-b

    Medlem
    13 februari, 2011 vid 21:04
    Steffo;646866 wrote:
    De där västspoten är nästan lite mytomspunna men jag tror inte jag har sett några bilder eller video därifrån. Någon som har något att visa upp.

    Det finns ett gammalt klassiskt klipp på Laird när hela Maui maxar ut, dvs det går egentligen inte att surfa någon stans på grund av för feta svall. Laird o kompani drar till Napili och surfar. Klippet visar Laird på en flera flera minuters lång perfekt megavåg. Antar att den går att hitta på youtube eller liknande om man orkar leta.

    /JB

  • jesper-b

    Medlem
    13 februari, 2011 vid 21:08
    RRD;646867 wrote:
    Hur vanligt är det att Kanaha stängs av för vindsurf/surf pga för stora vågor? Själv har jag upplevt det nån dag nov/dec 2003.

    Förra vintern hände det flera gånger, men då var det också en fetingvinter med fler XXL-svall än på de fem föregående åren tillsammans.

    Då kan man dock parkera utanför parken och smita ut. Vakterna brukar kunna se lite mellan fingrarna om de fattar att man vet vad man gör. Det är mer för turisterna de spärrar av. Fetingstort avspärrat XXL-Kanaha är extremt kul att segla i!

    Ibland stänger de även av pga storm och regn. Vinden gör att det faller och flyger rätt stora grenar från träden och regnet gör att det blir översvämning och allmänt grisigt.

    /JB

  • mag

    Medlem
    15 februari, 2011 vid 08:03

    Idag hade Ola o jag en skön SUP på kanaha, mellan 2-4m vågor. Lite svårläst swell och väldigt varierande riktning och storlek. Vi fick alltså rätt fina surf men också en hel del cleanupset i huvudet.

    Det är helt otroligt att leashen håller! Tack för det. Jäkligt kul och dessutom bara tre till i lineup.

    Är rätt sugen på att köpa en kort o bred Sup till hemmaviken, det borde vara enklare med 8-9 fot men ändå 30 bred. Fast vad vet jag, här känns allting så mycket lättare när man slipper chopet. Hemma är det ju ofta tokchop. Imorgon ska jag testa en ny Al Merrik, har kört 9,7 o 9,4 och båda är sköna.

  • mag

    Medlem
    15 februari, 2011 vid 08:11

    Tror det är en i gammal Simmervideo med Bringdal & Seeger där någon (Laird?) kör dem där superlånga surfen.

    Jag har den hemma i en låda någonstans.

    Magnus

Sida 8 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rapport Maui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.