Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rapport Maui

  • ola-h

    Medlem
    15 februari, 2011 vid 08:36

    Haha, ja det var ett tag sedan jag tog så många vågor i huvudet. Men med tanke på alla sköna rides man fick så var det värt det. Avtrycken av spolningarna var inte värre än någon liter vatten i näsan som fortfarande sakta droppar och lite skavsår efter leachen (det blev nog ett par hundra tillryggalagda baklängessläpningsmetrar sammanlagt). De mentala avtrycken efter de vågor som faktiskt surfades kommer vara längre än de fysiska åkommorna. Och om sanningen skall fram är ju även tokspolningarna fascinerande upplevelser som snarare adderar till den positiva totalupplevelsen.

  • basse

    Medlem
    15 februari, 2011 vid 12:38

    Ååh, låter härligt.
    Jag hoppas jag kan få till en del SUP medan vi är där, vill testa “på riktigt”. Kollade igenom Naish’s program igår och det finns ju mycket kring 9fot numera.

  • ola-h

    Medlem
    15 februari, 2011 vid 19:12

    9 fot är i princip en lång SUP nu för tiden… En del är ned mot 7’5″ (dvs typ 45cm kortare!). Jag har kört an 8’5″*29″ Starboard den här gången.

  • johan_gbg

    Medlem
    15 februari, 2011 vid 20:30

    Jag och Kate gjorde en trip till West Maui, lite snygg vågsurf:
    https://picasaweb.google.com/johan.millbergs/HonoluaBay#

  • mag

    Medlem
    16 februari, 2011 vid 06:36

    Måste bara ge HotSailsMaui en eloge för sina hållbara segel. riggade ett sprillans nytt SuperFreak 5,0 och gav mig ut. Masten gick som nämnts tidigare av. En supertoppsväng på en rejäl logovåg blev lite väl tvär, nosen dök och jag åkte ikrokad fullskotad med seglet rakt ned i den strax därpå brytande vågen. Jag dök liksom ned i botten och sen stängdes dörren. Masten gick av mellan topp o bom. Efter några spolningsminuter var jag inne på säkra vatten och kunde överblicka skadan. masten av men seglet intakt. Vattenstartade med bruten mast kvar i seglet och surfade in!

    Tack för det maststrumpematerialet. 🙂
    Testa gärna på egen risk med annat segelmärke. Tjoho! Mötte flera imponerade seglare på vägen in som sa typ: Ahh only à Hotsail can cope that!

    Idag hann jag tyvärr inte ut på hookipa, Ola var snabbare och fick ett par fina vågor innan fläkten stängdes. Sen kom den igen men då hade vi annat planerat tyvärr. Hoppas på repris imorgon.
    Levi imponerade som vanlig på hookipa.

    /Magnus
    Magnus

  • basse

    Medlem
    16 februari, 2011 vid 14:23

    Kan bara hålla med där Mag. Körde av en mast i ett SO jag hade 2006. Sömmen gick sönder, thats it.

  • per_m

    Medlem
    16 februari, 2011 vid 19:09

    oförstörbara är väl en underdrift, alla som byter segel inom HOT familjen byter för att få nästa års grejor, måste vara det bästa secondhand seglen du kan hitta! (förutom Gurras flight trough test förstås)…

    Få se om Olas segel förbrukning kommer öka… 😉

    /P

  • ola-h

    Medlem
    16 februari, 2011 vid 19:43

    Ja, en lite halvoväntad tag med vind igår. När jag körde förbi Kuau såg jag Johan sticka ut, men jag valde istället Hookipa där det var väldigt rena vågor i “lekstorlek”. Dock ovanlig svallriktning vilket gjorde att det bröt mer utanför stenarna än vanligt och att det var ganska svag ström. Så trots de relativt små vågorna var det visst en och annan som åkte upp på stenarna även denna dag. SOm Mag skrev blev det också precis när jag stack ut extremt lätt vind och dessutom väldigt mycket offshore. Det var tidvis svårt att överhuvudtaget ta sig nedför vågen, även efter det att man lyckats komma med den. Så det blev rätt konservativ segling från min sida. Jag fick några sköna vågor men seglade lite på säkerhet. Delvis seglade jag lite försiktigt för att jag seglade en lite för stor bräda, vilket för mig helt enkelt inte funkar på Hookipa. (Mer om det i “brädshapetråden” (http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=79504&page=5). Annars var ju återigen den stora behållnignen att från vattnet se Keith Tebouls helt sjukt vertikala och sena bottensvängar, rakt in under läppen där han snabbt snärtar runt brädan. Sjukt surfigt och snyggt. Kanske inte lika bildmässigt som t ex Levis mer kraftfulla och vattenkaskadproducerande toppsvängar, men i verkligheten minst lika imponerande.

  • mag

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 07:19

    Keith är sjuk att se, som om brädan snurras kring en fix punkt. Otroligt
    fräckt.

    Idag var det mer vind. Men jag lånade en Quatro twin Rythm 75 för att kunna flyta ut om det skulle behövas. Men idag var det lite mer vi d, lite mer swell från färre håll och ett Kuau i toppklass som tog emot oss. Några svenskar gjorde premiär idag, och lite mat bjöds det på. En mast och obligatorisk meter mastficka ( om man inte seglar Hot då 😉 )

    1-3 m vågor med enstaka 4m. Det gick att få till 3-5 svängar även från Mamas och ner, vågen med lite mer tryck, vilket kräver fin swellriktning.Den vågen gillar jag! Ibland är den riktigt ihålig , snabb och läskig. Det gäller att passa sig.

    Twinbrädan som var produktion 2010 var riktigt kul. Jag fick välja mellan några olika Quatro prod & custom men valde denna bräda för dagen. Twin har klara fördelar gentemot quad i vågorna tycker jag. Så superenkelt att byta riktning, känns sååå flowig & loose helt enkelt. tog mer höjd än quadsen, iofs med stora 16 fenor. Monterade dem långt fram för att få bättre svängprestanda. Man får vara lite lättare på foten i toppsvängen för att inte trycka igenom men klippet och svängradien känns mer än tillräckligt snäv. twin är helt enkelt jäkligt kul! Jag ska helt klart köra min quad som twin i vissa förhållande hemma och här.

  • johan_gbg

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 07:35

    Oj,oj.
    Nu är det kväll är jag sjukt nöjd med dagen. Efter en massa mat och några pilsner har jag pushat upp blodsocker nivån till en acceptabel nivå.

    Dagen börjades i vanlig ordning med en rejäl portion gröt och kaffe innan vi mötte läkar Kalle för lite vågsurfing vid 8. Fina rena vågor och knappt någon vind på vågen. Sjukt najs. Paddlade runt i cirkus två timmar innan jag kom på att jag glömt smörja in fejan med solskydd, satan.

    Köpta med lite croissants med choklad från Mana Food och bjöd Kalle med familj på second breakfast i bästa hobbit stil. Efter någon timme på vår uteplats rullade vi ner till Kuau mart och köpte kyckling. Lite sorgligt att de måste slå igen butiken efter 18 goa Aloha år.

    Smaskade lunch nere vid stranden och ser att vinden friskar i, ligger ganska mycket offshore med det är tillräckligt mycket vind på utsidan.

    Riggar Session 5.0 och guppar ut. Nu är det bra drag i grejerna och trots mediåker vågprognos (2.3m 14 sek) rullar fina set in. Jag har ungefär hur kul som helst i fyra underbara timmar, svårt att beskriva med ord.

    Rullar hem och tänder grillen!
    Life is GOOD!

    Aloha
    / Johan

    Tack Ola och Gisela för den grymma bilden!

  • koa

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 07:50

    Nice!!!
    😀

  • ola-h

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 08:17

    Japp. Den här veckan såg lite mörk ut om man var sugen på vindsurfing. Men som så ofta på Maui så spelar prognoser mindre roll. Med bara ett uns grundvind från ost och så lite sol på det så ordnar det sig. Och idag var det som Johan skriver tidvis rätt gott om vind (vilket på Maui betyder att man planar ibland..). Hyfsat offshore och ovanligt rena vågor i alla möjliga storlekar upp mot logo/mast som störst. Grymt kul och förvånansvärt lättseglat och om ni frågar mig en av de bättre dagarna på den här resan så här långt. Kanske för att förväntningarna på en bra dag var så låga?

    Tack vare skickligt inplanerad sovtid för Lisa fick Gisela en del bilder:

    Johan laddade bildbevisligen på airials idag. Men han var också sugen på lite sena läppträffar, tydligen:

    web.jpg

    Magnus utnyttjade de extra litrarna i den lånade Quatron för att komma i position för ett par fina toppsvängar…

    web.jpg

    web.jpg

    …och visade att det går att lägga långa skärande svängar även med en twin:

    web.jpg

    Kate körde länge nere vid Noriegas och fick många fina vågor:
    web.jpg

    Eftersom vågstorleken var så varierande fick man hålla lite extra koll på vad som var på väg in innan man körde ut. Men glömde man det räddades man ofta av en by i sista sekund som såg till att man planande precis hann över vågkammarna:

    web.jpg
    web.jpg

    Själv fick jag både ett par långa sköna stora vågor ner mot Noriegas…
    web.jpg

    …och ett par sköna svängar på lite småvågor

    web.jpg

    Imorgon hoppas vi på en repris med lite bonus i form av större vågor.

  • poppo

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 09:27

    Goa bilder! Johans aerial ser lustig ut då man inte ser ett spår på vågen. Borde mao haft en del häng…? Bra ladd pojkar å flickor!

  • lars_k

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 09:36

    Det där såg ju riktigt smaskigt ut!

  • calle

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 13:20

    Sköna bilder och härligt med rapporter!

Sida 9 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rapport Maui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.