Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM förlängning från 0 cm (QR)

  • lars_k

    Medlem
    13 april, 2005 vid 19:20

    Pin är smidigt men vissa typer gängas på 8 mm pinbult. Det räcker att den gängas upp ett halvt varv så blir det enorma påkänningar som gör att pinbulten kan spricka av. Det gäller att se till att pinnen hela tiden är åtdragen mot metallbrickan, gärna inkletad i gänglås typ loctite.
    Det finns också pinnar som är helt ingjutna i jointen eller har större gänga, tex GUN som kör 10mm gänga där pinnen gängas in i jointen. Dessa bör hålla betydligt bättre.
    De flesta som vill köra bombsäkert kör dock US-kopp (QR) som mkt sällan pajjar.

  • dude

    Medlem
    13 april, 2005 vid 19:57

    Svar till:


    Nu när det ändå pratas mastfötter och förlängare så kan jag passa på att fråga vilket ni tycker är bäst och varför? av QR & Pin systemen

    [/ QUOTE ]

    Jag tror inte många har erfarehnet av båda systemen, ej heller av flera system. Man kör med det man har helt enkelt och det går oftast inte att säga att det är bäst eller bättre eller sämre än annat. Man kan ju säga vad man tycke rär bra. Och vad man skulle vilja ha bättre.

    Själv har jag kört med Libertys 50cm-förlängare med rullarna som sticker ut på en pinne. Den har funkat bra för mig. Den förlänger också grymt mycket för den som vill ha det. Det behövde jag i början när jag hade äldre segel som hade lång maststrumpa men specades för kortare mast. Idag har jag inte alls detta behov men jag gillar förlängaren. Jag får se om jag får behov av lång förlängning framöver…

    Med de segel jag har nu har jag inget behov av nollförlängning. För de segel jag bara har ca 15 cm förlängning kör jag med en rdm-förlängare som går upp till 25 cm. Jag kommer inte ihåg vart jag fått den ifrån eller vad det är för märke men den funkar i alla fall. Det känns i alla fall bättre att inte sticka in så lång förlängare in i masten, av någon anledning…

  • peter-andersson

    Medlem
    13 april, 2005 vid 21:10

    kan inte annat än att rekommendera streamlined. klart den bästa förlängaren jag har haft i min ägo.

  • challgren

    Medlem
    13 april, 2005 vid 22:56

    Hej,

    Har fått många frågor via mail om TecnoLimits-förlängarna, om material förlängning mm, så jag postar lite info här i och med att tråden dök upp.
    40cm förlängaren har annan bas än de andra. Det blir större krafter när man förlänger 40cm istället för 25cm, därav annan bas. Jag ska mäta exakt mått på minimum-förlängning och posta det.

    Det man också kan säga om Ergal-förlängaren är att den f–n måste vara näst intill omöjlig att ha av i röret. Den som seglar av den blir jag mycket imponerad av. Godset är väl tilltaget. Den är absolut inte lättast på marknaden, men har man köpt RDM och är ute efter att sakerna ska hålla är den ett bra alternativ.

  • canoya

    Medlem
    14 april, 2005 vid 05:46

    Jag har en Windsufing Hawaii-förlängare med kopp som jag har använt sedan 1987! Röret började bli slitet på insidan av koppen så att det blev ovalt när man dragit nedhal men inte satt i koppen och dessutom var det rätt så glappig passning mellan rör och kopp så jag borrade ur nitarna till blocket/cleaten, kapade röret ca 5 cm och satte en 5 cm lång bit alurör som passade utanpå orginalröret och nitade sedan fast blocket igen och borrade nya hål för knopparna på koppen. Nu är den som ny igen fast starkare eftersom extraröret hindrar att det blir ovalt när man drar nedhalet.

    De sista åren har jag också haft förlängare med pin-koppling och inte kunnat märka att det fungerar sämre. Nu kör jag för sällan i vågorför att uttala mig om det ena eller andra är bättre i såna förhållanden.

    Jag har varit med om att få in små stenar i förlängaren vid riggning (grusparkering i Fiskebäck). Stenarna ramlade ner i koppen och låste muttern där mot koppen och efter en stunds segling hade låsmuttern gängats av pinnbulten och riggen lossnade, så man bör nog vara vaksam med att även koppen sitter som den ska.

  • endy

    Medlem
    14 april, 2005 vid 06:27

    Oj här blev det rulle grin.gif
    Tack för tipset Magnus, kommer du ner och seglar lite snart kanske man kan få kika på den ahh tongue.gif
    Ha det gott i skogarna wink.gif

    Christian:
    Det vore gott, såg även på Techno Limits hemsida att de ska ha en 0-15 cm, tar du hem den? kanske blir någon penning mindre i pris?
    http://www.tecnolimits.de/products-bases.htm

  • ola-h

    Medlem
    14 april, 2005 vid 06:43

    Jag har kört båda systemen länge, i vågor då, så de har fått känna på lite påfrestningar. I princip kan man nog säga att Pin är snäppet smidigare. Under de ca 10 år jag körde enbart pin körde jag inte av en enda. Jag bytte dem dock regelbundet och såg till att montera dem korrekt (skruva åt hårt och använd permanent loctite). Dock har jag under denna tid och därefter sett många andra som simmat runt i shorebreaket med trasig pinne och hört om folk som eter ett sådant haveri förlorat brädan, sänkt riggen etc. Jag har aldrig sett en kopp paja. De kan bli slitna med ett brott utan förvarning kan nästan inte hända. Därför är valet rätt lätt för mig i nuläget: kopp. Den marginellt krångligare hanteringen är ett mycket litet problem i sammanhanget.

    Dock kan säkert pinnen i framtiden bli bättre. Grövre gänga är ju ett alternativ, eller varför inte göra pinnen och övre delen av infästningen till ueretanjointen i en del. Då skulle det garanterat hålla.

    När det gäller specifika förlängare är nog som sagt Kelapro den som kan bli kortast. Det enda rimliga sättet att egentligen mäta är från överkanten av cleater/rullarna. Då är Kelapro kanske 3-4cm. Från nederkanten på förlängaren är den kanske 5cm (streamlinedcleaten sitter mycket lågt). En klassisk “mastfot” som man stoppar in i förlängaren bygger i praktiken kanske 4-5cm (mellan mast och joint) den med. I teorin kunde man möjligen tänka sig en mer slimmad cleat och kanske komma ned mot 2cm bygghöjd, men mindre blir nog svårt. En teoretisk möjlighet för den som verkligen vill slimma en sådan mastfot skulle vara att göra den i någon slags dubbelrör så att cleaten hamnar på utsidan av masten, en bit upp, och pinnen hamnar på insidan. Då kunde man kanske komma ned mot 0,5-1cm bygghöjd och ca -2cm regelrätt “förlängning” räknat till cleaten. Dock tror jag knappast en sådan produkt kommer tillverkas.

  • drakglenn

    Medlem
    14 april, 2005 vid 07:02

    Svar till:


    Men men hallå hallå cool.gif

    Tecno limits förlängaren bygger ju inget från rullarna till nederkant på masten, ska vi vara riktigt petiga kanske 1 cm, vilket gör att du inte behöver lika mycket vario-topp. Förlängnings-stödet kan tas bort helt.

    Att sedan själva basen höjer riggen 5 cm från brädan är inte alls lika viktigt som att du kan korta vario toppen 7,5 cm.
    Basförlängningen finns väl på de flesta pin också.

    Magnus

    [/ QUOTE ]

    Helt korrekt, har inte sagt något annat smirk.gif,
    bara tacklat problemet som följer, vilket kan ha förväxlats.

    Jag retar mig på den längd som uppstår mellan brädan & riggen, den blir större om basen börjar på tex 10 istället för 2.

    Alla förlängare går väll att optimera till luffen, det är ju bara att ge fan att dra enda ner (rätta mig om jag har fel), börjar masten på 5 får man skita att dra ner dessa centimetrar vilket tillföljd ger det problem jag hänger upp mig på.

    Vad man vill ha är en förlängare med kort klack (drömmen vore ju ingen klack) och som börjar på noll.

    Problemet med Tecknolimits förlängaren ovan är att den är för kort (25cm), vad jag erfarat med mina vågsegel genom tiderna är att de kretsat runt 30-35 på största seglet, har man RDM i ett segel som är sytt för en standard mast behöver man även lägga till några centi….

    Att tänka på är att en lång förlängare i en kort mast är inte heller bra då den kommer påverka kurvan & styvheten i masten.

    Jaja utredningen går vidare…… wink.gif

    //Glenn

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 april, 2005 vid 08:22

    Blir Kela Pro kortare än Tecno limits ?

    Kela Pro:s hemsida fungerar inte nu så kan inte kolla. Är också intressad av vilken som blir kortast eftersom jag ska köra 400 cm mast på Neil Pryde Combat 4.4 där masten ska vara 399 cm.

    Angående Streamlined så står det såhär på http://www.hotsailsmaui.se:
    “En viktig detalj är även utformningen i botten som möjliggör att man kan sätta masten flera centimeter lägre än på de flesta skinnyförlängare – viktigt för att kunna rigga segel på dryga 4 kvadrat på en 400 mast.”

    Så vilken blir korstast egentligen ?

    H

  • jesper_b

    Medlem
    14 april, 2005 vid 08:48

    Pin vs kopp:
    Som jag ser det finns fördelar med båda systemen. Fördelen med pin är lite enklare att sätta i och ta ur masten. Fördelen med kopp är att den inte går sönder “plötsligt” utan att den gradvis slits ut. Det finns många som seglar pin och aldrig haft sönder någon, men det finns också rätt många som fått erfara att det säger pang och bulten som pinnen är pågängad gått tvärt av. Koppen slits sakta och säkert, det vill säga man ser när det börjar bli dags att byta. Därför föredrar jag kopp.

    Dock är det skillnad på både koppar och pinnar. I synnerhet skiljer sig pinnar. Förutom 8 eller 10 mm i gänga har några (senare års North) pinnar en klack i underkant som går ut och avlastar bulten. Dylik pin är svarvad ur ett tjockare gods och således dyrare att tillverka men gör att bulten håller bättre. Annars är nyckeln till en hållbar pin att den är limmad med högsta kvalite gänglim och självklart ordentligt åtdragen.

    Höjd:
    Koppen är för bred för att kunna gå in i en skinny/RDM-mast. Därför bygger alla koppskinnyförlängare minst ca 5 cm. Många bygger betydligt mer. Streamlined hade en otroligt fin förlängare för kopp fram till i år då de tyvärr slutade tillverka den (jag har den dock i lager!). Kelapro har en som bygger en halv cm mer men som är både lättare och längre. Teckno Limits har jag enbart sett på bild men den ser fin ut och bygger sannolikt ungeför lika mycket höjd som Streamlineds och Kelapros.

    0 (noll) cm höjd bygger ingen koppförlängare om man menar ökad mastlängd/avstånd till mastfot och bräda. Däremot kan ju blocken sitta olika högt. Ju längre ner dessto mindre höjd bygger dem. Där är nog faktiskt ett gammalt cleamcleatbeslag bäst, blocken sitter nästan lägre än förlängarens underkant på det. Detta var dok lite bökigt att trä tampen på och hade mycket små block (stora block bygger höjd). Streamlineds “Quick-six” sitter också mycket lågt på förlängarna (Liberty, Kelapro, Streamlined och några Windsurfing Hawaii).

    Pinförlängarna skulle kunna konstrueras så att de byggde några cm mindre höjd än koppförlängarna. Detta då de är smala nog att gå in i ett rör som går in i en skinny/RDM. Streamlineds nya skulle kunna fungera så om man gjorde om deras Quick-six nedhalsbeslag. Som det ser ut nu så bygger det nästan lika mycket höjd på utsidan av förlängaren som en kopp gör på insidan. Dave Dominy (Streamlined), Mats Oljons (Kelapro) och jag satt redan vintern 2002/2003 och skissade tillsammans på hur ett sådant beslag skulle se ut. Det är fullt möjligt att göra ett hållbart funktionellt beslag som enbart bygger ett par cm mastlängd. Vi får se vem som kommer ut först med ett sådant. Då kan pin sägas ha en ytterligare fördel.

    Tills dess spelar kopp/pin ingen roll vad gäller höjdbyggande. Det är mer en smaksak om man vill vara ytterligare lite bekväm (pin) eller ytterligare lite säker (kopp). Möjligen kan man även nämna att en förlängare för pin är lite tyngre än en förlängare för kopp. Trots att koppen väger lite mer än pinnen blir koppförlängare totalt sett lite lättare – men då talar vi få gram, dvs saknar betydelse (dock inte på min formulautrustning).

    Summa kardemumma/grov tumregel:
    Seglar ni på och utanför hårda rev, i vågor som kan sätta er i kniviga situationer och inte vill riskera något – kör med koppförlängare som byts när den börjar glappa mycket (ofta efter flera säsonger).

    Kör ni på mindre riskiga ställen (snällare vågor, sand, inte långt ute till havs eller liknande) och vill ha lite enklare att sätta på och ta av riggen – kör på pin, gärna med klack och absolut ordentligt monterad.

    Höjdbyggandet tycker jag är sekundärt, dock inte oväsentligt. Som det är nu bygger dock alla pinförlängare så pass mycket att det handlar som mest om någon enstaka cm mindre än bra koppförlängare.

    Tycker…

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    14 april, 2005 vid 08:57

    Vilken koppförlängare kan ställas in kortast:

    Kelapro bygger lite mer (0,5-1cm) än Streamlineds koppförlängare. Hur mycket extakt får jag återkomma till ikväll när jag mätt med mitt superexakta mm-mått. Då lägger jag ut siffrorna på både Streamlined och Kelapro på denna tråd. Anledningen till att Kelapro bygger lite mer är att det behövs lite mer material här när man bygger i kolfiber för att det ska hålla för allt. I synnerhet som Kelapro kan förlänga mer än Streamlined.

    Har mycket svårt att tänka mig att det skulle gå att göra en lägre koppförlängare än Streamlined åtminstone som håller för någorlunda högt ställd förlängare. Om så är fallet handlar det om någon enstaka mm.

    Christian: Du kan väl mäta och lägga ut exakt mått på Teckno Limits.

    Jesper B

  • gurra1978

    Medlem
    14 april, 2005 vid 10:55

    Svar till:


    vill ha lite enklare att sätta på och ta av riggen – kör på pin

    [/ QUOTE ]

    Jag håller inte med att pin är enklare. När man står på en sandstrand med massa sand i det där lilla hålet på mastförlängaren så måste man ju leta efter en liten pinne (som aldrig finns i närheten) eller släpa ut riggen i vattnet för att få ut sanden innan man ens kan få in mastfoten. Det är ju mycket enklare med kopp, då kan man ju köra in flera fingrar och bara rensa ut och sen trycka ditt den. Det är min erfarenhet i alla fall.

  • flash

    Medlem
    14 april, 2005 vid 11:09

    Lustigt….

    Sådana här diskussioner ser man aldrig sommartid wink.gif !

    Själva funderar jag och en polare på att svarva pinnen och jointinfästningen i ett stycke rostfritt stål.
    Borde inte behöva bli allt för tungt och hålla lär det minsann göra !!!

  • surfen

    Medlem
    14 april, 2005 vid 11:27

    Måste vara både enklare och billigare och köpa NORTHs Race Base? Den är ju redan gjord så!!! tongue.gif

  • ola-h

    Medlem
    14 april, 2005 vid 14:11

    Exakt, så skall det se ut (se mitt tidigare inlägg där jag funderade på just den konstruktionen, någon annan hade förståss redan dragit samma slutsatser).

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM förlängning från 0 cm (QR)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.