Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rdm mast eller vanlig

  • glen-alpin

    Medlem
    21 februari, 2006 vid 23:09

    @adde]

    gurra1978 wrote:
    donpedro wrote:
    WE RECOMMEND ONLY SAILING IN THE SHADE Holland and England are great spots to sail in this respect.[/QUOTE wrote:

    De glömde Sverige : ) Powerex säljes av OnWater (banner till höger). Det finns säkert andra bra märken också. Simmers verkar het. Får man dessutom 3 års garanti som Surfersparadise ger (tror jag) är det bara att ge järnet. Om man är rädd om prylarna kommer man aldrig utvecklas.

    Simmer, Naish och PowerEx är alla byggda i MacLean fabriken i USA. Samma master. Även tidigare Ezzy är byggda där.

    /adde

    Hel onödigt vetande…
    Powerex flyttade hela sin gabrikslinje till Kina förrförra året, ingen prisdumpning men kvallen har bara blivit bättre!
    Har inte adressen i huvet 🙂

  • glen-alpin

    Medlem
    21 februari, 2006 vid 23:09

    @adde]

    gurra1978 wrote:
    donpedro wrote:
    WE RECOMMEND ONLY SAILING IN THE SHADE Holland and England are great spots to sail in this respect.[/QUOTE wrote:

    De glömde Sverige : ) Powerex säljes av OnWater (banner till höger). Det finns säkert andra bra märken också. Simmers verkar het. Får man dessutom 3 års garanti som Surfersparadise ger (tror jag) är det bara att ge järnet. Om man är rädd om prylarna kommer man aldrig utvecklas.

    Simmer, Naish och PowerEx är alla byggda i MacLean fabriken i USA. Samma master. Även tidigare Ezzy är byggda där.

    /adde

    Hel onödigt vetande…
    Powerex flyttade hela sin fabrikslinje till Kina förrförra året, ingen prisdumpning men kvallen har bara blivit bättre!
    Har inte adressen i huvet 🙂

  • steffo

    Medlem
    22 februari, 2006 vid 08:34
    adde wrote:
    Simmer, Naish och PowerEx är alla byggda i MacLean fabriken i USA. Samma master. Även tidigare Ezzy är byggda där.

    /adde

    Att masten är gjord i samma fabrik betyder inte att det är samma mast med samma böjkurva etc, men det kanske inte gäller ovan nämnda master?

  • adde

    Medlem
    22 februari, 2006 vid 08:46
    Steffo wrote:
    adde wrote:
    Simmer, Naish och PowerEx är alla byggda i MacLean fabriken i USA. Samma master. Även tidigare Ezzy är byggda där.

    /adde

    Att masten är gjord i samma fabrik betyder inte att det är samma mast med samma böjkurva etc, men det kanske inte gäller ovan nämnda master?

    (a) Ja och (b) nej. Dessa master skall vara identiska, förutom att PX har kevlarförstärkning kring bommen. I övrigt så gäller såklart att en fabrik kan spotta ut en massa olika kvaliter, kurvor och styvheter. Tex Triana i Italien gör master som är väldigt olika, men ser lika ut. Jag _tror_ att Reglass (också italien) säljer samma mast till olika företag.

    /adde

  • r3wefew

    Medlem
    25 februari, 2006 vid 14:53

    Är pacific mast bra eller dåliga?

  • dr-masse

    Medlem
    25 februari, 2006 vid 15:54

    Det beror ju på vad du skall ha den till. Jag har haft en som reservmast, och den var helt OK. Men de bygger ju på lite enklare lay-up och så.

  • r3wefew

    Medlem
    25 februari, 2006 vid 17:14

    sitter och funderar om denna e bra http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=6683&sort=1&cat=13&page=4 men jag e fortfarande osäker om den är bra…hittar inga tester… hittar inte äns hemsidan. kanske man skall lägga pengarna på någon annan mast..minst sagt osäker.

  • lars_k

    Medlem
    25 februari, 2006 vid 17:23

    Jag tror masten är helt OK. 80% kol och väger bara 1.7 kg. Bör vara snärtig:
    http://www.baltica-marine.de/pages/produkte/pacific/masten/rdm_c80/index.html

  • ola-h

    Medlem
    25 februari, 2006 vid 17:26

    Jag skulle säga så här:

    1. Provrigga masten eller se i alla fall till att få tlllförlitlig info om styvhet/böjkurva på nämnda mast (vilket inte är detsamma som att lösa IMCS på masten utan krävar att man får prata med någon som seglat masten (och ett par andra) och kan uttala sig lite om hur den beter sig i olika segel).

    2. Om du köper rdm för att verkligen åtnjuta en riktigt bra hållbarhet, håll di till ett någorlunda etablerat mastmärke eller något som du av andra själ litar på. Är du inte så noga med hållbarheten så blir det enbart punkt 1 som gäller.

  • styret

    Medlem
    2 mars, 2006 vid 08:02

    tror precis som ola säjer att man måste provrigga med masten i fråga och gärna få testa den med mend et kanske är kymigare.

    tex så kom kalle ner till SA med nyköpta grejer. bland annat en simmer sc-rdm och ett np (kommer inte ihåg vilken modell, expression eller search tror jag) 04a. det var temejfan omöjligt att dra ner det med den masten. andra master gick som smort och den amsten funkade fin fint i andra segel men inte ihop.

    jag kan även säja att man såg förvånande (efter allt rdmsnack i sverige) många världsproffs som kör med sdm nere i SA, även stora dagar.

    det är bara mina tie cent. säjer varken bu eller bä om rdm.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rdm mast eller vanlig

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.