• RDM vs SDM

    Publicerad av tumba på 21 juni, 2020 vid 09:36

    Ska köpa ett nytt segel ca 7-7,5 för ren freeride i Sthlm-området o klurar på att klippa till på ny mast samtidigt då den 430-mast jag har har fått lite sprickor, fnas i botten.

    Fråga,
    Lönar det sig för mig som halvhygglig freeridesurfare att köra RDM? Lutar lite mot ett Simmer V-Max 7,2. Vilken kolhalt rekommenderas? Som sagt långt ifrån ngt proffs men inte nybörjare heller…

    EDIT,
    Efter att ha läst på lite (vilket man kanske skulle börjat med…) ser jag att det inte skiljer så mkt i pris resp vikt mm utan valet ska kanske mer baseras på tänkt surfinriktning. Vilken inriktning är lämpligast för min freerideinriktade surf?

    • Denna diskussion ändrades 3 år, 9 månader sedan av  tumba.
    Aquario svarade 3 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    21 juni, 2020 vid 11:28

    Jag kör visserligen en rdm i en storleken (simmer 2 xc), men jag tror seglet skulle bete sig lite bättre med en sdm. SDM master är lite ”snärtigare” och gör sig bättre i rdm i segel kring 6.5 och större tycker jag

  • sailortrash

    Medlem
    21 juni, 2020 vid 11:28

    Då har jag tillochmed en 90 kol simmermast…

  • pete

    Medlem
    21 juni, 2020 vid 11:50

    Jag är (jämförelsevis) ingen prylnörd men bytte för några år sen mina sdm till rdm för 430 och nedåt och det tycker jag gör en enorm skillnad i hanterbarhet och kvickhet i t ex jippar och andra manövrar. Å andra sidan prioriterar jag kontroll före fart, så hur det lirar med t ex race och cambers om man är lagd åt det hållet har jag ingen uppfattning om.

  • canoya

    Medlem
    22 juni, 2020 vid 09:02

    Jag kör mitt VMax 7,2 (2019) med RDM. Dock en Hot Sails HotRod 100%, inte Simmer. Jag tycker det funkar bra. Har inte provat med SDM. Har en 40% som inte heller är Simmer, men som sagt har inte blivit testad ännu.
    Kommer du att använda masten till mindre segel också och i brytande vågor så kanske RDM är att föredra då de ska hålla bättre. Annars är nog en SDM med samma kolhalt nog bättre och kanske något lättare. RDM kanske är lite smidigare att trä i mastfickan, lättare att greppa runt vid slag, lattorna byter sida lite lättare men detta är väl knappast avgörande.

    Kanske är det just för en “halvhygglig freeridesurfare” som RDM gör sig bäst i denna segelstorlek. Är man mer prestandainriktad så blir kanske SDM bättre.

    /Håkan

  • hakuna

    Medlem
    22 juni, 2020 vid 13:02

    Hur skiljer sig buken/”vingen” på ett race-segel med olika master?

  • swingout

    Medlem
    22 juni, 2020 vid 17:20

    Jag hade ett tag en Simmer rdm mast i mitt Simmer Enduro 6.5. Men det tyckte jag inte als fungerade med mina dryga 80kg. Hela seglet vek sig när man pumpade. Bytte tillbaka till sdm och är super nöjd. Seglet blev mycket stabilare.

    Nicke

  • tumba

    Medlem
    23 juni, 2020 vid 07:44

    Jahaja, blev ju inte lättare efter dessa svar 😀

    Men tackar självklart för all input!!

  • Aquario

    Medlem
    29 juni, 2020 vid 18:22

    Bytte till RDM för några år sedan och är väldigt nöjd,. Den största skillnaden jag märkte var att SDM flyter lite bättre och man kommer snabbare till vattenstarten om man lyckats sänka riggen. Över 430 i längd skulle jag välja SDM och RDM för 430 och kortare.

    • Detta svar ändrades 3 år, 9 månader sedan av  Aquario.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.