Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Record attemt, Walvis Bay

  • rasmus_w

    Medlem
    7 november, 2006 vid 11:04

    Jester, klart uthalstrim är bra, det håller tydligen på att bli allt vanligare även bland speedarna av just den anledningen som du nämner.

    Sen tänkte jag just tanken att det skulle kunna ha sina fördelar att inte ha uthalet ända ute vid bomänden när det går riktigt fort, det skulle kunna tillföra lite flex/stötdämpning till seglingen. Fast här vet jag att jag är ute på hal is. Den som vill kan säkert testa om det är nån skillnad på att köra med bommen avkortad ända till uthalsöljetten och med lite “slack” och jämföra känslan och farten.

  • hammer

    Medlem
    8 november, 2006 vid 08:00

    Tror att vidare bommar kan vara en lösning för att få riggen längre ifrån sig och då behöver man inga aparmar och puckelrygg för att nå bommen. Visserligen får man aparmar av att surfa i 20 år som jag har gjort praktiskt när man skall knyta skorna att man inte behöver kröka ryggen.

  • storner

    Medlem
    8 november, 2006 vid 09:39

    Tror att vidare bommar kan vara en lösning för att få riggen längre ifrån sig och då behöver man inga aparmar och puckelrygg för att nå bommen. Visserligen får man aparmar av att surfa i 20 år som jag har gjort praktiskt när man skall knyta skorna att man inte behöver kröka ryggen.

    Om du redan lyckats utveckla ett par fina aparmar så behöver du ju ingen vidare bom. Ibland vill man ha möjligheten komma nära riggen och då är en vid bom inge bra. Tror personligen att dagens bommar har en ganska väl avvägd vidd med hänsyn tagen till riggposition, seglets profil, manöver/kontroll och styrka/belastning.

  • joth

    Medlem
    9 november, 2006 vid 08:36

    GetWet: Vad tror du om uthalstrim a la formula-snubbarna? Bör ju bli rejält kämpigt när man skall vinna tillbaka förlorad höjd om man trimmar som Ben och Martin.

    Jag har testat uthalstrim på ett 7.5 freeridesegel med gott resultat. Seglet behöver inte vara apstort för att det skall löna sig. Jag kommer att ha det även på 6.5 segel nästa år. Mindre segel vet jag inte om det kommer att ge så mycket på men det är väl bara att testa.

    //Jonas

  • marden

    Medlem
    10 november, 2006 vid 12:31
    getwet wrote:
    Coolt, open water record 500m 44.35knop. Jösses vad rädd man ska vara!
    vart tror ni gränsen till öppet vatten går? är det allt utom rena kanaler eller är tex tt ,där esm i holland gick kanske sandy point som väl är öppet åt fel håll
    eller ska vattnet va djup o horisonten synas
    känns som man har en bit kvar om man ska ut på rena havet o sätta en 500m på 45 kn
  • the_novice

    Medlem
    10 november, 2006 vid 12:59
    joth wrote:

    GetWet: Vad tror du om uthalstrim a la formula-snubbarna? Bör ju bli rejält kämpigt när man skall vinna tillbaka förlorad höjd om man trimmar som Ben och Martin.

    Jag har testat uthalstrim på ett 7.5 freeridesegel med gott resultat. Seglet behöver inte vara apstort för att det skall löna sig. Jag kommer att ha det även på 6.5 segel nästa år. Mindre segel vet jag inte om det kommer att ge så mycket på men det är väl bara att testa.

    //Jonas

    Jag kör med uthals trim på 6.5 och uppåt, skulle göra det på 5.6 också men där använder jag vågbommen så det känns lite dumt att sätta massa pinaler på den (man behöver ju kunna greppa långt bak på bommen i vissa lägen). Man behöver inte ha ett riktigt Formula trim (är det chinook?) med clamcleats och en massa justering utan det räcker med den lite enklare spännrems varianten på dom mindre seglen tycker jag. För min del så kör jag aldrig speedrepor och promenerar tillbaka utan kör väl egentligen mer som slalom och då är det rätt gott att kunna fintrimma medans man seglar.

  • joth

    Medlem
    10 november, 2006 vid 20:26

    Jag kör freerace/slalom mest hela tiden och har kört enklare spännbands variant av uthalstrim som ändå fungerat bra. Skall köpa riktigt till de större seglen och anv mitt enklare till 5.5 och neråt. Jag tänker aldrig gå uppvind, så seriös speedare kommer denne gubbe aldrig bli. Uthalstrimmet hjälper mig garanterat och får man tro bilderna på segel med jäkligt slappt uthal för downwind så bör det finnas bra utrymme för att tajta seglet för kryss.

    Skall bli kul att labba med det till våren.

    Komentar: 44knop på öppet vatten=fyyyyfaaasen va läskigt. Tycker mina ynka 28-30 är läskigt nog ibland.

    /Jonas

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Record attemt, Walvis Bay

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.