Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Regler på vattnet

  • enlighted

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 08:45

    Fram med idiot stämpeln på mig nu antar jag, MEN vad innebär högst i vind?:confused2:

  • jonaish

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 09:00

    närmast vinden typ

  • benjamin

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 09:43

    Man blir ju inte så jättesugen på att ge sig ut som nybörjare när man ser vilka skilda meningar det finns… men det är kanske det ni vill? Inga nybörjare på sjön, bara gamla rävar som kan göra som dom vill?

    På IKO-kursen fick jag lära mig “vind i höger öra får köra”, men det känns också självklart att man håller sig undan så gott man kan som nybörjare. Vad som dock kanske är ännu viktigare är att erfarna kiteare är lite försiktiga när dom ser nån som inte verkar ha full koll. Jag tror på hänsyn.

  • skanepaul

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 10:42

    Kör som du lärt dig Benjamin. Och Jonaish innan jag lägger till dig på min ignore list så kan du ju tänka dig själv hur det hade sett ut i Gislöv där kitarna körde, om höger hand har företräde i dem vågorna…Kan du föreställa dig det, det måste du väl ändå kunna för du känner väl till stället bra?

  • hugeo

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 10:48

    finns bara en regel: Kommer den FEDE så ta skydd!

  • patrikol

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 10:55
    SkånePaul wrote:
    Kör som du lärt dig Benjamin. Och Jonaish innan jag lägger till dig på min ignore list så kan du ju tänka dig själv hur det hade sett ut i Gislöv där kitarna körde, om höger hand har företräde i dem vågorna…Kan du föreställa dig det, det måste du väl ändå kunna för du känner väl till stället bra?

    Håller med Palle det är väl som med allt annat situationsanpassat.

    Men en regel som man har fått hålla sig till i allatider på ritiga surfspots är att kolla med dom locala åkarna hur och var man kan hålla till så löser det sig oftast på bästa sätt.

    Erfarna kiteare brukar nästan alltid väja för dom som inte är riktigt säkra på hur det funkar det brukar inte vara några större problem.

  • jonaish

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 11:03

    Det man ska tänka på först är…

    1. Högerregeln-Styrbordsregeln
    Den som seglar med höger hand fram i färdriktningen äger företräde. Babord – Vänster till sjöss

    2. Högst i vind
    Den som ligger högst upp i vind (lovart) skall lämna företräde om ni seglar åt samma håll.

    3. Upphinnande.
    Upphinnande väjer alltid.

    Nu när vi kör i vågeor så låter ju det som du säger bäst får jag ju säga!

    Bara för att man seglar med höger hand fram och är på väg in till stranden och har företräd så behöver man inte trycka undan den som är på väg ut (om vi nu tänker på hur det va på hammaren i NO) även om han som ska ut ska väja..

    Så man ska ju inte försöka trycka den man möter bara för att han/hon ska väja…(inte uppsöka en olycka)

    men de finns inga regler i vågor så du vet!! det är bara en lokal regel… det är dom där 3:e reglerna som är dom viktigaste iaf..

    // hoppas du fatta va jag försökte skriva!!

  • enlighted

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 11:12

    Okej, bra bra… Då fattar jag hyfsat iaf…

    MEN säger som Benjamin, verkar som om flertalet av dom gamla rävarna inte vill att fler än dom själva ska finnas på sjön… Jävligt taskig attityd…

    Bättre att försöka hjälpa dom som vill lära sig!

  • sidpiraya

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 11:16

    Fan jag tror jag ska sluta surfa regler hit och regler dit förening snack orginisation bla bla bla kan vi inte hålla sånt skit till jobbet och annan seriös verksamhet.

    Fast kommer hugo uppvind så ducka han kommer till 98% säker hoppa över dig.
    OBS ingen regel ett råd.

  • budokai

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 15:13

    Innan ni ger ut på vattnet och kitar så borde alla läsa denna:
    International Umpires & Match Racing Manual

    http://www.sailing.org/publications/iu_manual_6_2005.pdf

    Sedan gäller ju också ståndsmässig dresscode och uppförande; seglar skor och vita byxor

  • eddie

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 16:05

    Du fattar fel
    “Högst i vind” – närmast där vinden kommer från

  • daniceder

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 20:58
    Eddie wrote:
    Du fattar fel
    “Högst i vind” – närmast där vinden kommer från

    Gött det, nu fattar till och med jag :santa:

  • enlighted

    Medlem
    1 september, 2006 vid 06:40
    Eddie wrote:
    Du fattar fel
    “Högst i vind” – närmast där vinden kommer från

    Ahhhhhhhhaaaaaaaaaaaaa! 🙂

  • stellan

    Medlem
    1 september, 2006 vid 07:23

    En annan sak som säkert kommer att skapa debatt:

    Kalle har varit ute och surfat i tre timmar och är skit trött – han vill in.

    Svenne är kitesugen och vill gå i vattnet med kiten.

    Stranden är för smal för att bägge ska gå in och ut samtidigt (hinder på sidorna).
    Vem har företräde?

    Trötte Kalle eller ivrige Svenne?

    Svar: Fundera på den ni!!!

    Först med rätt svar och motivering vinner en fast loop från en Naish X2a – historiens hårdaste kite.

  • jonaish

    Medlem
    1 september, 2006 vid 08:19
    Stellan wrote:
    En annan sak som säkert kommer att skapa debatt:

    Kalle har varit ute och surfat i tre timmar och är skit trött – han vill in.

    Svenne är kitesugen och vill gå i vattnet med kiten.

    Stranden är för smal för att bägge ska gå in och ut samtidigt (hinder på sidorna).
    Vem har företräde?

    Trötte Kalle eller ivrige Svenne?

    Svar: Fundera på den ni!!!

    Först med rätt svar och motivering vinner en fast loop från en Naish X2a – historiens hårdaste kite.

    var ifrån kommer vinden ?!?!

    det är iaf..svar:

    Högerregeln-Styrbordsregeln
    Den som seglar med höger hand fram i färdriktningen äger företräde. Babord – Vänster till sjöss

    motivering:

    Om man skiter i alla regler å tänker på det bästa så kan ju svenne vänta tills kalle är inne vid stranden igen..
    Men kalle kanske är en bra bit ut å svenne är snabb och klarar av att köra ut före kalla så är de bara å köra för svenne…

    men de bästa skulle iaf vart om svenne väntar lite på att kalla ska komma in!!

    du får förklara lite mer stellan

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Regler på vattnet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.