Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rek allround rigg sthlm freeride nybörjare nivå2-3

  • rek allround rigg sthlm freeride nybörjare nivå2-3

    Publicerad av jr555se på 6 maj, 2011 vid 16:48

    åker nog på att köpa nya grejor då utbudet är tunnt med beggade freerides med centerbord.
    Det blir nog en rrd 360 L på 160 liter
    kommer mest surfa i sthlm och på öland.
    Surfar inte i stroppar än men kan kryssa och navigera utan planing.
    Eg. är nog centerbord onödigt(billigare att hyra och lära sig plana) men tänker på familjen..

    Vad för vind är vanligast i sthlm eg? när jag kollat så tycker jag mest att det verkar vara mellan 4-8m/s?
    Vill få mkt vattentid och försöka köpa rätt rigg från början. Kommer nog få svårt med större än 7.5 då jag pga taskig teknik tyckte 5.5 var jobbigt =/ på en insjö i frankrike..i kanske 4m/s

    Väger 100 pannor(!!) så jag hade nog tänkt mig ett 6.6 neilpryde eller gaastra av den typen som brukar följa med om man öppnar lite mer på plånkan.

    Vill kunna börja träna vattenstart och PLANA.. har ju bara surfat utan att plana och det antar att det är som att ha haft sex men aldrig….ja..

    vad för segel ni som bor i sthlm och väger ung. som jag är mest allround?
    vilka vindstyrkor har vi här mest?

    mvh
    Johan

    jr555se svarade 13 år sedan 8 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • billie

    Medlem
    7 maj, 2011 vid 08:33

    Skall du plana med 6.6 segel så får det blåsa minst 9 -10 m/s. Håll dig til 7.5 med en sådan bräda så kanske du kommer i plan på 7-8 s/m. Hängsele är ett måste om du skall kunna orka några timmar

  • mr-jibe

    Medlem
    7 maj, 2011 vid 12:13

    Jag kör just nu på en RRD EVO 360 155l med ett NP 7.5segel, väger ~85kg och med rätt teknik rycker du upp seglet snabbt som ögat! Jag började med det seglet mitten av sommarn förra året, o va helt rudis förra våren så det går fort framåt om du är ute ofta vare sig det blåser planing eller bara “segelvind”! Ja tycker det börjar kännas rätt litet nu när man vant sig 😀

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 maj, 2011 vid 17:56

    Jag har surfat i Stockholmsområdet sedan början på 80-talet och kan bara hålla med de som rekommenderar lite större riggpaket om Du vill få ut något av surfing i planing. Det blåser inte så mycket som man önskar. Visst är det kul att bränna på liten bräda i 10-15 m/s men hur ofta prickar man in dessa förhållanden när man är ledig? Med tanke på Din vikt bör Du kanske fundera på en bräda på 140-150 l och ett rejält segel på minst 7- 8 1/2 kvm. Annars kommer Du vid många tillfällen bara att plöja omking utan planing i optimistisk tro att vinden kommer att öka när Du är ute och harvar. Det är inte ens säkert att det räcker med 8.5. Du kanske t o m ska gå upp ytterligare. Det är bättre at lägga ned kraft och energi på att dra en stor rigg än på att vingla runt utan planing.

    Windsurfing på liten bräda utan planing är måttligt kul. Optimist måste man vara men att med en dåres envishet år ut och åt in larva runt med 5.5-6 kvm ger inte mycket. Ett visst mått av realistisk inställning gör att Du får ut mer av denna fantastiska sport! (Självfallet måste Du komplettera med mindre segel för blåsiga dagar.)

  • jr555se

    Medlem
    7 maj, 2011 vid 18:26

    Shysst, trodde först inte jag skulle få ngt svar =)
    gjorde just uträkning enl. en formel jag hittade här och det var ruskiga segelstorlek jag kom fram till, typ 10 och uppåt =/ Har harvat runt med ett 7.0 för 5 år sen och har för mig att det kändes stort. Vägde iofs bara 85 då men var betydligt starkare i kroppen =D (är 2m lång)

    mr.jibe, perfekt referens med den brädan jag tänker på med. jag väger ca 15kg mer så då känns det verkligen som att 6.6 är för litet.

    Herr.Pelegrin, hade du missat att jag sa 160l eller menar du att jag ska gå på en mindre bräda, just för att plana? Gillar din realistiska synvinkel starkt..! innan man e pensionär lär man inte komma ut när vinden finns =/

    Försöker läsa så mkt som möjligt och hoppas verkligen att rrd:n funkar bra även när man planar. Läser dock på vissa ställen lite motsatta argument. Men jag misstänker att vågorna i sthlms vattnen kommer få mig ur balans så centerbord lär behövas tyckte det stabiliserade iaf en del när jag hyrde i frankrike. Sen vore det skönt att kunna kryssa lite.
    Anledning att jag börjar skriva om bräda är att det finns en Go utan centerbord på säljes och jag kan inte låta bli att undra om jag skulle klara mig utan =/ (blir ju lite billigare iaf)

    så, 7.5 eller större. Tror “paket” seglet får bli typ 7.5 med andra ord och sen komplettera med större senare kanske. Eller börja med 8-8.5 för att slippa harva runt utan planmöjlighet och helt enkelt lära sig sele etc .. hmm.. kanske mkt att börja med eller är det stort steg att gå från kryssande till att kliva bak på brädan greppa lite längre bak på bommen och skota åt(fast kanske i omvänd ordning..)

    Vad är eg. genomsnittsvinden i sthlm?

    -johan

    ledsen att det blev så mkt txt

  • mr-jibe

    Medlem
    7 maj, 2011 vid 18:53
    jr555se;654570 wrote:
    Shysst, trodde först inte jag skulle få ngt svar =)
    gjorde just uträkning enl. en formel jag hittade här och det var ruskiga segelstorlek jag kom fram till, typ 10 och uppåt =/ Har harvat runt med ett 7.0 för 5 år sen och har för mig att det kändes stort. Vägde iofs bara 85 då men var betydligt starkare i kroppen =D (är 2m lång)

    mr.jibe, perfekt referens med den brädan jag tänker på med. jag väger ca 15kg mer så då känns det verkligen som att 6.6 är för litet.

    Herr.Pelegrin, hade du missat att jag sa 160l eller menar du att jag ska gå på en mindre bräda, just för att plana? Gillar din realistiska synvinkel starkt..! innan man e pensionär lär man inte komma ut när vinden finns =/

    Försöker läsa så mkt som möjligt och hoppas verkligen att rrd:n funkar bra även när man planar. Läser dock på vissa ställen lite motsatta argument. Men jag misstänker att vågorna i sthlms vattnen kommer få mig ur balans så centerbord lär behövas tyckte det stabiliserade iaf en del när jag hyrde i frankrike. Sen vore det skönt att kunna kryssa lite.
    Anledning att jag börjar skriva om bräda är att det finns en Go utan centerbord på säljes och jag kan inte låta bli att undra om jag skulle klara mig utan =/ (blir ju lite billigare iaf)

    så, 7.5 eller större. Tror “paket” seglet får bli typ 7.5 med andra ord och sen komplettera med större senare kanske. Eller börja med 8-8.5 för att slippa harva runt utan planmöjlighet och helt enkelt lära sig sele etc .. hmm.. kanske mkt att börja med eller är det stort steg att gå från kryssande till att kliva bak på brädan greppa lite längre bak på bommen och skota åt(fast kanske i omvänd ordning..)

    Vad är eg. genomsnittsvinden i sthlm?

    -johan

    ledsen att det blev så mkt txt

    Jag har iallafall klarat upp till 11m/s med det seglet, dock rätt överriggad… 😀

  • jr555se

    Medlem
    8 maj, 2011 vid 06:45

    och du känner inte att den är jobbig på ngt vis att plana med?
    på vilket sätt är du överriggad? märks det på brädan eller bara att det är jobbigare?
    Har aldrig planat så jag kan inte ge mer detalj på vad det skulle innebära men jag har läst om den del i samma kategori som verkar lite kluriga när det planar.

  • alken

    Medlem
    8 maj, 2011 vid 07:34

    När man väl planar med ett stort segel så spelar det inte så mycket roll att det är just stort, åtminstone inte om man jämför kanske 6.5eller 7.0 med 7,5 förutsatt att man inte är ordentligt överriggad, dvs att det blåster aldeles för mycket för den segelytan man har. Om man är överriggad är det stora problemet att det blir instabilt, den stora faran är kastfall, dvs att riggen kastar en diagonalt frammåt när man sitter i selen, detta kan bli både smärtsamt och ha sönder grejer (klassikern är kroken eller knät i seglet alternativt masten som krossar nosen på brädan) Säger bara been there done that!. Ett annat problem när man är överriggad är spinout, dvs att man får för mycket tryck över fenan så den inte orkar hålla emot krafterna från seglet, detta resulterar i att brädan går upp i vindögat och inte allför sällan i ett bad, dock ej så våldsamt som kastfall.

    Liksom mr jibe skulle jag säga att kring 11 m/s börjar det bli påtagligt överriggat med 7,5, åtminstone för mig som väger 75 kg. Jag har även haft möjligheten att jämföra olika segelstorlekar en del eftersom jag även seglar formula och där kör ca 11 m2 segel. Det känns som den stora nackdelen med en stor rigg är när den ska upp och i slagen. Med en stor rigg blir det också mer vridningskrafter, ffa märks det på 11.0 riggen men även om man jämför 7.5 med 5.2. Även om du väger 100 pannor och kanske är jättestark i armarna och därför fysiskt orkar ska du betänka att brädor har en övre segelgräns, det som sätter denna gräns är bla fenans yta och brädans storlek och bredd. För stor rigg på en freeride är alltså inte bra, men 7,5 på den brädan du pratar om lär inte vara några probs(det går alltid att kolla up vad som är rek max segel).

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 maj, 2011 vid 09:21

    Jag hade missat att Du nästan bestämt Dig i Ditt brädval. 160 l verkar helt ok med Din “sice”.

    Beroende på Din plånboks storlek så finns ett par intressanta alternativ; UltaSonic 147 och JP Superlightwind (154 l). Jag kör på den senare och är mycket nöjd. Jag väger 77 och planar i runt 5 m/s med 8 kvm. Brädan är lättseglad frånsett att en ren nybörjare kan ha vissa problem att komma i stropparna som är placerade långt ut på den mycket breda (90 cm) brädan. Annars går den som på räls på alla bogar. Så länge man är i planing är det lätt att ta bra höjd men mindre lätt när man plöjer. (Viss teknik krävs då.) Fördelen med denna bräda jämfört med en Formula är att den går bra att segla med mindre segel under 6 kvm om det brallar lite. Med Din “sice” så borde detta kunna vara ett alternativ. Kolla gärna på nätet – JP:s hemsidan och Riks test av JP SLW.

  • mr-jibe

    Medlem
    8 maj, 2011 vid 12:36

    Vad gäller segelstorlek på den nya modellen av evo:n så är det lite olika volymer, den som har 148l rekommenderades ett segel på max 8.0kvm. Det enda e väl att den är aningens tung, men det märks nästan inte, förutom att jag hört att lättare brädor planar tidigare :cool2: Annars en schyst bräda, trots att jag kommer byta upp mig till formula i höst 😀

  • staffomania

    Medlem
    8 maj, 2011 vid 15:54

    Köp ett 8,5kvm lättvindsegel. Väger som du, har en 145l freeridebräda och harvade runt en massa utan att plana på ett 7,5kvm freeridesegel. Sen köpte jag ett sailloft traction 8,5 och planingstiderna ökade rejält. Det är rätt stabilt och man kan faktiskt köra det när det blåser lite mer. En stor nackdel är ju såklart att det blir jäkligt svårt att gippa och slå med (iallfall när man har så usel teknik som mig).

  • jr555se

    Medlem
    8 maj, 2011 vid 17:04

    oj, shit va bra att jag tog mig mod o fråga.. Ångrar bittert nu att jag aldrig provade Stora segel när jag ändå hyrde.. Med 5.5 vet jag att jag klarar av. Nu är vi uppe på 8.5 iofs för å få plana, men det är väl det man vill =D
    vojne vojne..

    Ska kolla på den där JP brädan. Oops.. den va ganska mkt högre pris än min plånbok orkar med =D

    Faast jag måste nog ha centerbord om jag inte ska falla hela tiden med så stora riggar.. med tanke på att jag inte är van att åka i så stora vågor heller (tror jag iaf) o dessutom kunna låta sonen låna om han blir sugen =)
    usch.. jag tyckte jag hade koll men ..

    Så om jag fattat det hela rätt så är den storleken på rigg ngt som jag måste lära mig hantera för att kunna plana. man får lära sig helt enkelt.. och känns det helt hopplöst så verkar det lättare att få tag i mindre segel beggat, men då åker man väl på mast och hela kittet..

    Och det spelar ingen roll om brädan väger mindre dvs en ren freeride utan centerbord? (som ju blir ngra kilo lättare)

    hmm.. undrar om man kan välja så stora riggar i paketen från butikerna.(skidsport typ)

    Tack Alken, för att du dessutom klarade upp vad överiggad innebär samt spinout, hade såklart mina misstankar men hade ingen aning att det kunde gå så långt som att fenan inte orkar.. =/
    jag e verkligen jättetacksam för all hjälp såhär långt.. ovärdeligt!

    -Johan
    ska nog lägga till hjälm till inköpslistan med såhär (för mig) stora riggar..

  • alken

    Medlem
    8 maj, 2011 vid 19:51

    “Faast jag måste nog ha centerbord om jag inte ska falla hela tiden med så stora riggar.. med tanke på att jag inte är van att åka i så stora vågor heller (tror jag iaf) o dessutom kunna låta sonen låna om han blir sugen =)
    usch.. jag tyckte jag hade koll men ..”

    Jag vet inte om jag håller med dig i din analys att centerbord skulle innebära färre fall… Men om egenskaper i ickeplanande fart (tänk sol och bad väder och 4 m/s)och möjligheten att låta någon som är total nybörjare testa är värt mycket för dig så har möjligen centerbordet en funktion. Men det finns ju en bra anledning till att mindre och mer avancerade bräden inte har centerbord och den heter planingsegenskaper. Du kanske får ställa dig frågan hur du kommer använda din bräda, både hur mycket, var och vilka dagar du kommer segla.
    Sen vet inte jag om jag håller med Staffomania om att en större rigg nödvändigtvis är svårare att slå med(trots att jag också har rätt usel teknik) Jag tycker helt ärligt inte att mina 11.0 eller 10.0 är så mycket svårare att slå med än mitt 7.5, bara fysiskt tyngre och långsammare, men egentligen inte tekniskt svårare.
    // Alken

  • jr555se

    Medlem
    8 maj, 2011 vid 21:54

    Alken, ok.. nä jag kanske är ute och cyklar men när jag provade sist och var tvungen att fälla in för att inte gå på grund så upplevde jag att brädan blev vingligare iom att det var uppe. Surfade då på en fanatic viper liknande sak fast jag tror inte det var det.liknade Kona One men det var det förmodligen inte heller(de verkar gilla exocet och neil pryde där)

    Kan mycket väl vara så att jag klarar mig utan. har hört om tekniken att luta brädan lite för att simulera centerbord. Hmm..
    Finns ju fler brädor utan centerbord beggat så det skulle ju passa plånkan bättre helt klart. men slutar på samma summa i princip ändå med allt som ska till isåf. =/

    Ja ang. bräda ska jag nog fundera lite till. Kanske velar sålänge att jag hinner hyra och kolla först..

    Men blir det inte jobbigare vid jipp t.ex då seglet ju måste dra utav bara h’te =/ om det är stort?

    -johan

  • staffomania

    Medlem
    9 maj, 2011 vid 11:39

    En centerbordsbräda är ju bra mycket mer stabil när det knappt blåser något. Men så fort du börjar få lite tryck i riggen så är det ingen större skillnad.

  • alken

    Medlem
    9 maj, 2011 vid 14:17

    “Men blir det inte jobbigare vid jipp t.ex då seglet ju måste dra utav bara h’te =/ om det är stort?”

    Det beror verkligen på i vissa väder är det sant att det blir tyngre, typ om man seglar i mycket vind men inte planar, men egentligen så tycker jag sällan eller aldrig att själva trycket i seglet varit ett stort problem vid gippar oavsett brädtyp. Teknik och timing är mycket viktigare. I synnerhet om det inte blåser särskillt mycket så är det inga större problem kraftmässigt eftersom din egen fart är ganska hög i förhållande till vindens vilket minskar trycket i seglet ytterst påtagligt.

    Extremfallet är om man seglar formula med 10+m2 segel i ca 5-6 m/s (=9-11 knops vind) så planar man i regel och går bokstavligen fortare än vinden . När man då faller av för att gippa så släpper trycket i seglet helt(ibland slår det back i seglet) , svårigheten här är att svänga brädan och gippa innan brädan tappar mycket fart(=tvärstannar) för DÅ och först DÅ blir det tungt. Jag med min ytterst begränsade gippteknik hamnar ofta i det läget , men även då kan man ta sig ur det utan bad eller Swarzeneggermuskler genom att på bästa nybörjarmanér hållandes i bomens framkant vrida runt brädan till den nya bogen, skota in och plana iväg. Varken snyggt eller snabbt men funktionellt för amatörer.
    Även om man inte planar så kanske man gör 5 knop med en 160L freeride bräda i en sådan vind (5-6 m/s) och då har man ju bara ett tryck på ca3 m/s i seglet.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=ukThXOE-5ZE&feature=related”]YouTube – Windsurf formula e slalom al poetto ita-189[/ame]
    Här är en video av 2 gippar (ca 0.45 och 1.05 )med stora segel (kring 10?) i gissningsvis typ 6m/s som jag hittade på youtube, Gippen vid 0.45 är vältajmad (åtminstone med mina mått mätt) och ser inte alls så fysikt jobbig ut. Notera att kille nr 2 (1.05) tappar all fart och släpper ut bommen, men klarar sig ändå undan genom att vrida=exakt det jag skrev om tidigare. Visst, han får använda musklerna lite men den kraft han främst jobbar emot där är riggens vikt, inte så mycket vindtrycket. Dessa båda seglar formula men samma sak skulle gälla på en stor freeride med ett större freeride segel typ de som diskuterats tidigare i tråden.

    Riggens vikt är förstås något som är tyngre med större rigg, längre mast mm, men ändå överkomligt när man hittar balansen i grejerna. Jag tyckte min 11.0 rigg var som en rond mot en rysk brottare på steroider varje gång jag skulle slå när jag seglade med den första gången eftersom jag alltid jobbade mot riggens vikt i något konstigt läge, men man vänjer sig snabbt och hittar lägen där riggen är i balans. Det lär väl du ha märkt bara under surfkursen du gick, hur mycket mindre jobbigt det blev att hålla riggen när den inte lutar åt fel håll hela tiden.

    Jag tycker dock inte du ska överdriva och skaffa ett segel större än de som diskuterats, det kan du ta senare i så fall när du utökar segelgarderoben. Själv började jag med 7,5.

    Oj då , nu blev det en bok igen… men kul att analysera och tänka igenom vad man egentligen gör.

    //alken

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rek allround rigg sthlm freeride nybörjare nivå2-3

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.