Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rek allround rigg sthlm freeride nybörjare nivå2-3

  • jr555se

    Medlem
    9 maj, 2011 vid 17:17

    videon, haha.. gillar vid 1.42 när killen dyker i och hamnar under riggen.. ser förmodligen roligare ut än det var =/

    Kul att det finns fler som skriver mkt, bra..
    Lider kval nu.. på ett sätt så känns det nästan som man skulle köpa en formula bara för att kunna plana tidigare, men de ser så enormt breda ut och känns lite för mkt raceiga dvs ömtåliga så man kanske gör bort sig på det. Och så kanske de inte passar så mkt till att leka med senare, Men korta i längd och det gillar jag =D
    Börjar komma lite mer på säljes nu(för att jag postade eller säsongens start?)
    Och de går ju åt som smör.. hinner knappt se att det kommit en bräda som skulle passa så är den såld. =/

    känns som minst 8.0 iaf om det blir en rrd 360L vet inte riktigt var max är på den brädan men så kanske köpa ngt beggat mindre om det blir för jobbigt. vill ju helst hitta hyfsat rätt rigg från början och tror mig fått lite mer kött på benen nu. Förutom att jag nu är tillbaka på ruta ett.. center eller inte, vilken bräda.. *phuh*

    -Johan

  • jr555se

    Medlem
    9 maj, 2011 vid 17:26
    staffomania;654721 wrote:
    En centerbordsbräda är ju bra mycket mer stabil när det knappt blåser något. Men så fort du börjar få lite tryck i riggen så är det ingen större skillnad.

    Tack! som jag misstänkte.. å andra sidan så är du förmodligen lite mer haj på detta än jag 😉
    frågade fransosen som hyrde men han fattade nog inte för han sa att farten inte spelade ngn roll..
    lider en del av det faktiskt att man inte fått lära sig alla småknep bara för att de inte kunde förklara :frown: men va fasen..

    Men är en centerbordsbräda med samma literantal och bredd som en utan så mkt bättre på att plana?
    eller bättre i mer fart o vind?

    -johan
    usch nu håller jag på å kapa min egen tråd och hamna lite o.t med ytterligare en sån där vilken bräda diskussion.. sorry, tänker bara högt, typ..

  • jr555se

    Medlem
    9 maj, 2011 vid 17:48
    Mr.Jibe;654620 wrote:
    Vad gäller segelstorlek på den nya modellen av evo:n så är det lite olika volymer, den som har 148l rekommenderades ett segel på max 8.0kvm. Det enda e väl att den är aningens tung, men det märks nästan inte, förutom att jag hört att lättare brädor planar tidigare :cool2: Annars en schyst bräda, trots att jag kommer byta upp mig till formula i höst 😀

    Men du.. varför vänta?
    Börja med formula nu vettja så har du mer tid att åka runt nu i sommar och höst istället för att vänta =) o så köper jag din bräda såklart..:smile:

  • mr-jibe

    Medlem
    9 maj, 2011 vid 20:54
    jr555se;654760 wrote:
    Men du.. varför vänta?
    Börja med formula nu vettja så har du mer tid att åka runt nu i sommar och höst istället för att vänta =) o så köper jag din bräda såklart..:smile:

    Planen va den att jag inte får lönen för mitt sommararbete förrens i slutet av augusti och inte förrens då jag slår till, vilket suger… 😡 Men annars lät det bra men då har jag ingen bräda att leka med på en HEL säsong 😀 Om inte snälla far vill låna mig penningar till en formula redan nu, skulle va smutt! :cool2:

  • jr555se

    Medlem
    10 maj, 2011 vid 07:27

    ja det var trist.. finns ju schysst formula paket under säljes dock. 😉

  • jr555se

    Medlem
    10 maj, 2011 vid 16:06

    bestämde mig idag tillslut att ta en rrd 360L från 2010 tror jag eller kanske 2009 tillsammans med en 8.0 simmerstyle Spark rigg. sen ska det till våtdräkt, tror jag går på en 5/4/3 efter att ha läst runt på forumet och ev. en sommarvåtis om det behövs. ack så mkt pengar men hoppas antalet sessioner på vattnet får mig att glömma det.

    Hoppas jag orkar hala den nu och att framförallt tekniken att hantera större rigg kommer hitta rätt. Men ack så mkt velande.. Få återkomma när jag fått prova den, lär dock dröja =/

    Tack Alla för er hjälp. utan er hade jag stått med ett 6.0-6.6 och plogat..

    -johan

  • mr-jibe

    Medlem
    10 maj, 2011 vid 18:31
    jr555se;654799 wrote:
    ja det var trist.. finns ju schysst formula paket under säljes dock. 😉

    Ja men se där! lät billigt, men är nog ute efter lite nyare grejer, trots att priset är extremt lockande 😀 Hoppas det går bra med brädan o att du får lika mycket kul med din som jag hittills haft med min! Stort lycka till! :laugh:

  • ghiller

    Medlem
    11 maj, 2011 vid 12:59

    Nu är jag en lättviktare, men när jag började så hade jag ett 6.0. Jag kommer ihåg hur jag stod och svor över hur tungt det var och att något måste vara fel. Men det är bara så fram tills du kommer igång och planar, då får du ju fart relativt vinden så krafterna avtar, sen använder du sele med. Dessutom får man muskler på rätt ställe efter ett tag. Det är klart att ett 8.0 är lite bökigt att hantera, men så fort du planar i stropparna och har selen så märks det ingen större skillnad på segelstorlek tycker jag.

  • jr555se

    Medlem
    11 maj, 2011 vid 21:16

    tack! precis vad Alken skrev med och så hittade jag cribbs sida(tror jag det var) som jag läst om här men inte orkat leta efter. Och det låter ju faktiskt riktigt logiskt, när man väl får upp farten så blir det lättare. Och han som skrev artikeln som jag läste berättade om att inte släppa efter(sheet out) när trycket kändes högt i början. Kände så igen mig i det han skrev och inser nu vad jag fegat ur på och hur lång vägen förmodligen är innan jag ens planar..

    Men ack vad mkt man har att träna på. Sele(känns livsfarligt.. ser framför mig hur jag kastas över brädan hela tiden), stroppar(sitta fast i brädan..), plana.. och stor rigg. =D ja det blir en spännande sommar..

    Hoppas oxå få träffa många av er som postat . En har jag ju träffat i skidbutiken.

    -johan

  • rasmus_w

    Medlem
    12 maj, 2011 vid 00:35

    Ett tips för att dra upp stora segel är att inte fästa upphalslinans nederända. På så vis kan man stå raklång med rak rygg och hala i stället för att huka sig ner och inte kunna använda kroppen som hävstång ordentligt.

    Sen är inte åtta kvadrat så himla stort. Kan man vattenstarta så är det fortfarande lite kraftbesparande att vattenstarta jämfört med att dra upp seglet, när det börjar närma sig tio kvadrat vinner man knappt nåt på att vattenstarta och med elva är det mer ansträngande att vattenstarta än att dra rigg.

  • alken

    Medlem
    12 maj, 2011 vid 17:22

    Vilken artikel förresten? länk?

    Håller absolut med Rasmus om att en lös ände är bra att ha, många upphalstampar tenderar ju även att vara för korta för att de ska kunna sitta bra på en stor rigg.
    Jag har en specialare till upphalstamp, en tamp där övre halvan är en stum justerbar tamp, på mitten sitter en ögla och därifrån och ned är det gummiband till mastfoten, kan antingen använda öglan att dra i eller till att kroka i selen i och därigenom dra upp riggen de första och tyngsta decimetrarna utan att använda armarna alls genom att bara luta mig bakåt! Vid segling ligger tampen slickad längs masten precis som en vanlig fast upphalstamp.(öglan är bara ca 4-5 cm eller nåt sånt). Gubbfaktor? SVAR: JA men vafan… det funkar utmärkt för mig i alla fall.
    Bom
    |-sele
    Mastfot

    Tror inte heller att ett 8.0 simmerstyle spark är så tungt att få upp ändå, marknadsförs ju som en lätt rigg och det är ju ocambrat.
    Jag kommer tyvärr inte att segla i Stockholm i sommar , annars så hade det varit trevligt att köra en sväng!
    Nu trådstealar jag lite andående min tomma Kristiansund, norge tråd, nån som har nån erfarenhet av området däromkring?

    /Alken

  • mr-jibe

    Medlem
    12 maj, 2011 vid 19:51
    Alken;655075 wrote:
    Vilken artikel förresten? länk?

    Håller absolut med Rasmus om att en lös ände är bra att ha, många upphalstampar tenderar ju även att vara för korta för att de ska kunna sitta bra på en stor rigg.
    Jag har en specialare till upphalstamp, en tamp där övre halvan är en stum justerbar tamp, på mitten sitter en ögla och därifrån och ned är det gummiband till mastfoten, kan antingen använda öglan att dra i eller till att kroka i selen i och därigenom dra upp riggen de första och tyngsta decimetrarna utan att använda armarna alls genom att bara luta mig bakåt! Vid segling ligger tampen slickad längs masten precis som en vanlig fast upphalstamp.(öglan är bara ca 4-5 cm eller nåt sånt). Gubbfaktor? SVAR: JA men vafan… det funkar utmärkt för mig i alla fall.
    Bom
    |-sele
    Mastfot

    Tror inte heller att ett 8.0 simmerstyle spark är så tungt att få upp ändå, marknadsförs ju som en lätt rigg och det är ju ocambrat.
    Jag kommer tyvärr inte att segla i Stockholm i sommar , annars så hade det varit trevligt att köra en sväng!
    Nu trådstealar jag lite andående min tomma Kristiansund, norge tråd, nån som har nån erfarenhet av området däromkring?

    /Alken

    Är det så det är o va “gubbig” så skulle jag som 17åring också UTAN TVEKAN vilja vara gubbe! bara för att få ha en sån däringa tamp, lät skitskönt! 😀 Själv har jag 7.5 segel o rycker det med enkelhet! :cool2:

  • jr555se

    Medlem
    12 maj, 2011 vid 22:05

    Alken, gubbigt.. nä? inget fel att göra det enklare för sig.. Såg nån reklamblänkare om det där. Easy haul eller nåt sånt.. fast din kanske är egendesign 🙂
    Länk.. javisst nu hitta jag den(tur att jag lämnade en klausul att det kanske inte var cribb för det var det verkligen inte)

    http://www.cal-sailing.org/index.php?option=com_content&view=article&id=350&limitstart=11

    Rasmus, va? inte vattenstarta med större riggar?
    oj, jag som trodde att hala rigg var ngt man gjorde i början bara. Menar du att det hamnar så mkt vatten i seglet så det blir jobbigt, eller att riggen blir för bökig att hantera?

  • rasmus_w

    Medlem
    13 maj, 2011 vid 07:05

    Att vattenstarta en 4.2:a i hård vind är busenkelt. Om bara seglet ligger någorlunda rätt i vattnet, behöver man bara buffa lite lätt på masten med en hand så är seglet i luften. Två sekunder senare har man fått händerna på bommen och efter en sekund till planar man. Hård vind ger mycket lyft och små segel är lätta. Brädan är dessutom liten och svår att stå på så ska man dra rigg måste man vara snabb som en kobra.

    Med 12 kvadrat i 4 m/s är det tvärtom. Vinden ger väldigt lite lyft och riggen väger massor. Vattenstart innebär i praktiken att man lyfter riggen ur vattnet, simmandes. Man får simma och simma, tajma med vindbyar, lyfta och simma ännu mer. Efter några minuter kanske man är uppe, helt slut i armarna. Drar man i stället rigg så står man på bland de stadigaste brädor som finns och allt man behöver tänka på är att dra lagom fort och lyfta rätt.

  • alken

    Medlem
    13 maj, 2011 vid 08:57

    Håller helt med Rasmus, jag försöker aldrig ens vattenstarta med 11.0.

    Upphalet jag använder är ett easy uphaul, men det skulle inte vara så svårt att fixa nån egen lösning heller, det är ju inte precis raketforskning.

    /alken

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rek allround rigg sthlm freeride nybörjare nivå2-3

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.