Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rek mast till segel!?

• Rek mast till segel!?

Publicerad av donpedro på 7 februari, 2006 vid 21:39

Behöver lite expert hjälp igen.

Ska införskaffa en ny mast eller ev beg men iaf ny för mig. Jag har som plan att köra en mast till hela min range. Jag har ett simmer comp wave 4,25 med rec mast 430 NS instingt 4,7 rek mast 400, NP sersch 5,4 och expression 6,1 rec mast 430. Därför hade jag tänkt att införskaffa en ny 430 mast. Självklart ere optimalare att ha en 400 till 4,7 men det finns det tyvärr inte pengar till.

Har kollat lite på olika master och sett att de skiljer en del i pris och utbud. Jag vill ha en mast som är mycket bra kompatibel till famförallt NP seglena eftersom planen är att byta ut de andra mot NP när deras tid är kommen och ekonomin räcker till. Frågan är om man måste köra med NP matrix master till dessa segel eller om de funkar lika bra med några andra master.

Matrix masterna e ju tyvärr inte dom billigaste masterna på marknaden. Jag vill ju ha en mast som får seglena att fungera så bra som möjligt och samtidigt väldigt väldigt hållbar. I prisbilden som jag har set nu lutar det åt en x3 om det ska bli NP mast med den har ju bara 30% kol visserligen står det på NPs hemsida att den är kompatibel med både serch och expression. Men frågan är om det finns några andra master i 2500 kronors klassen som är kompatibla med desa segel. Ex vindsurfing.se, gunsails eller andra. Kommentarer, erfarenheter, funderingar??????

rasmus_w svarade 18 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • jester

Medlem
    7 februari, 2006 vid 22:58

Körde Matrix X3 till mina Search-segel, och det fungerade inte alls… Fungerade mycket bättre med Gun Sails 75%
    Hann dock sälja mina våg-segel innan jag fick testat dom med min X9, men det är garanterat det allra bästa valet. Men som sagt så fungerar inte X3:an alls lika bra som Gun-masterna i mitt fall.

Detta gällde Search-segel från 2002. Med X3 från 2003.

• rasmus_w

Medlem
    7 februari, 2006 vid 23:03

Varför just byta till NP? Det är visserligen bra segel men dyra segel kräver nästan alltid dyra master. Jag gissar att du skulle ha roligare med nåt lite billigare segelmärke och kör deras master. Simmers master (som inte på långa vägar är billigast) kostar mindre med 75% kol än vad en X6 (50-100% beroende på längd) kostar.

Ett annat alternativ som kan vara ekonomiskt är North, de anpassar hela segellinjer till en enda mast.

• jester

Medlem
    8 februari, 2006 vid 09:13

Rasmus… Om du verkligen läser vad han skriver, så har han ju redan ett par NP segel.

Men min erfarenhet är ju som sagt att vågsegel funkar perfekt med Gun-master (och säkert andra master oxå), men i NPs RS segel måste man köra X9, punkt.

• rasmus_w

Medlem
    8 februari, 2006 vid 11:01

Visst har han NP, men han har ju ett North och ett Simmer också, så om han vill byta till ett märke så kan han ju byta till nåt av dem med.

Sen har jag för mig att somliga vågseglare anser vågseglen vara kollossalt mastkänsliga, precis som speedfolk anser att deras cambersegel är.

• donpedro

Medlem
    8 februari, 2006 vid 13:24

Ja de hade ju kanske varit praktiskt att byta till simmer eller north, men north tänker jag absolut inte byta till eftersom de e riktiga SKIT segel dom använder tunnare monofilm än någon annan tillverkare och för den delen är dom inte lättare heller. SKulle aldrig pröjsa för ett sånt segel (har haft flera north innan) blev avrådd att köpa north segel när jag var i pozo av ett flertal riktigt duktiga seglare. Dom sa att om du inte får betalt för att köra north så ska du inte ha north. Simmer skulle jag kunna tänka mig men nu ere så att mina neilpryde segel är både nyare bättre och mer värdefulla än mitt simmer. Sen har jag fastnat lite för neilpryde. Tycker dom gör grymmt sköna och hållbara segel.

• jester

Medlem
    8 februari, 2006 vid 15:46

Skit-segel är väl att överdriva lite. Nu har jag inte kört på mina north ännu, men dom ser och känns extremt välbyggda. Minst lika bra som mina NP-segel. Men jag håller med om att NP känns bättre än Simmer. Men som tur är är smaken som baken. Man skall ju framförallt köra på det man trivs med!

• donpedro

Medlem
    9 februari, 2006 vid 20:56

Ere inga fler som har erfarenheter av NP segel och annan mast än NP. Funkar det bra, mindre bra, eller kanske inte alls. Tack för ditt svar jester värmde ju något iaf.

Nä de e klart de inte e rena skit segel då skulle dom väl inte sälja, men det beror nog lite på vad man ska ha dom till och var. SOm sagt vart jag avrådd att köra North sails när jag var i Pozo eftersom NS använder tunnare monofilm an alla andra tilverkare, vilket inte gjorde dessa segel inte var så poppulära bland Pozo locals. Gick tydligen sönder bra mycke lättare än NP och Gaastra, de va dom märkena som majoriteten körde där nere.

• donpedro

Medlem
    10 februari, 2006 vid 17:33

Ere ingen annan som har funderingar, erfarenheter eller nåt sånt angående att köra “fel” mast till NP seach och NP Expression. Har kollat runt lite framförallt på Gunsails Loop 75 kommer den masten att funka bra med seglena? eller ere bättre att bränna massa ståla på en X5? Expression seglet ska ju masten förlängas med 40 centimeter enligt specifikationerna kan de påverka en annan än den rekomenderad masten extra mycket?

• rasmus_w

Medlem
    10 februari, 2006 vid 23:23

Det generella rådet brukar ju vara att lägga så mycket pengar man bara kan, och lite till, på masten, så en X5 eller bättre är nog ett bra val om du vill köra NP. Som Barry Spanier (eller om det var Phil McGain) sa: skaffa den mast du vill ha först och köp sen segel som passar den. Han menade att det var bättre att köpa en modern värstingmast och ha den i sina gamla junksegel tills man hade råd med nya än att göra tvärtom.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rek mast till segel!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.