Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Relaterade fel?

  • Relaterade fel?

    Publicerad av rasmus_w på 9 juli, 2009 vid 16:48

    Min T4 har lite halvfrisk motor, den har ju länge varit kinkig i starten, den måste gasas igång vid kallstart, så fort man släpper gasen blir det motorstopp under första minuterna eller så. Fel nummer två är att det luktar bensin om den när den är nystartad, vilket verkstaden påpekade för ett par månader sen, sånt märks ju tydligare i en verkstad och när man inte sitter i bilen.

    För det första, kan symptomen vara relaterade till varandra? En kollega sa att bensindoft kan bero på att insprutningen inte är riktigt tät. Det låter som ett rätt brandfarligt fel, såpass att jag redan borde haft en rejäl motorbrand om det vore det, med tanke på att jag bland annat kört Öland tur och retur sen jag upptäckte bensindoften. Eller tänker jag fel där? Otäta insprutningssystem brukar väl kunna spraya motorrummet fullt med aerosol, som sen antänder explosionsartat av t.ex. värmen från motorn.

    Hm. Passade på att googla lite medan jag skrev, det verkar finnas x antal packningar i anslutning till insprutningen som kan läcka, det verkar som nåt som mest leder till att bensinen dunstar bort. Kan jag någorlunda enkelt kolla sånt här själv eller behöver jag plocka bort kylaren och ha mig? Och fortfarande, jag antar att om slangarna är skadade så borde jag haft motorbrand för länge sen?

    kinetic svarade 14 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • kinetic

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 05:43

    Nix skadade/läckande motorslangar brukar inte ge motorbrand “med en gång”. Störst risk för brand/explosion är det om bensinen är förångad. Så länge bensinläckaget inte droppar på/vid det mycket varma grenröret så brukar det inte vara nån större brandrisk, men naturligtvis måste man laga ASAP! Om den är seg i starten skulle jag göra följande: kolla bränsletrycket/bränsletryckregulatorn, mäta upp termogivaren/-na till motorstyrningen, kontrollera skick rotor,fördelarlock samt tändstift. Kolla även så att tändningen är rätt inställd, och/eller att kamremmen inte kuggat över.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 08:13

    Hm. Har alla här skruvat i bilmotorer sen de var 15? Laga kommer jag göra vid löning, innan dess har jag inte råd att ställa den på verkstad. Passade på att kolla lite under huven eftersom jag bilade till jobbet idag och noterade att det verkar läcka kring diverse olika packningar, men jag försökte inte ta reda på vad som läckte.

    Dins förslag på åtgärder: hur gör man? Hur kollar man bränsletrycket? Med manometer, som appliceras var? Hur mäter man en termogivare, finns det nån enkel referens man kan använda eller jämför man med vad en termometer visar? Jag vet inte ens var i motorrummet prylarna du nämner sitter.

  • kinetic

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 21:50

    Bränsletrycket mäter man med “manometer”, eller om man vill “fuska” så KAN man bara klämma till returslangen (den som går tillbaka till tanken), om bilen går bra/bättre då så är det förmodligen bränsletrycksregulatorn som är kass, den är enkel att byta.Termogivaren/-arna äter man upp med en “multimeter”, kall motor! Vilka ohm-värden dessa skall ha kan man säkert googla sig fram till. Att en gammal bil “svettas” lite olja är inget att oroa sig över, värre med luftläckage tex på insugsidan eller ännu jobbigare om det är på avgassidan då avgasvärdena brukar bli tokiga, speciellt om läckaget är innan lambdasonden. Om du inte VET säkert när fördelarlock/rotor/stift byttes så byt dessa, det är en operation som de allra flesta klarar av, om det inte är alltför jäkla trångt i en T4 vill säg…

    Min “vilda” gissning går till att dina tomgångsproblem vid kall motor har med termogivaren att göra…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Relaterade fel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.