Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Renovera skrovet:dingar och spindelnätssprickor

  • svennebanan

    Medlem
    23 maj, 2013 vid 07:43

    Ah, då är jag rätt ute.

    En mer basal fråga är ju hur man gör med epoxikladd. Vad är det bästa sättet att torka av överflödig expoxi som håller på att kladda ut där den inte ska vara?

    Rengöring av penslar etc, är det aceton som gäller?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 maj, 2013 vid 13:43

    Det kan vara bra att ha en soppåse nära tillgänglig för att slänga papper, trasor och allt annat som blir kladdigt och ska kasseras. Påsen kan sedan slängas innan man plockat av sig ev skydd. Då slipper man ta i kladdet när man är “ren”.

    Det finns så många proffs här på forumet men utifrån alla expoxy-arbeten jag genomfört genom åren så har jag kommit fram till att det är inte alltid värt mödan att göra ren penslar. Dessa kan med fördel ses som förbrukningsvara. Nackdelen är att billiga penslar fäller så det kan bli lite pyssel med penselhår osv. Annars fungerar aceton om man vill återanvända penslarna.

    Som någon tidigare nämde – Var försiktig med epoxy på huden! Allergierna som kan framkallas är inte roliga. På 80-talet missade jag att torka bort en fläck på nedre delen av armen med återkommande årliga exemliknande utslag som följd. Tills slut försvann eländet men numer gör jag omedelbart ren kladdig hud med aceton och tvättar med tvål och vatten.

  • glader

    Medlem
    23 maj, 2013 vid 14:42

    Någon som vet var man kan köpa deras eller liknande repair-kit? Det jag främst är ute efter är små doser epoxi i rätt proportioner i engångsförpackning.

  • swe-496

    Medlem
    23 maj, 2013 vid 17:55

    Kolla med boardcorner.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    23 maj, 2013 vid 19:51

    Biltemas epoxi har fungerat utmärkt till mina lagningar:
    http://www.vikingstrand.se/HTML/laga.htm

    Jag är inte brädbyggare men för en vanlig snubbe som jag funkar det.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    24 maj, 2013 vid 06:12

    Visst funkar säkert Biltemas epoxi till enklare lagningar. Det som jag tycker är mest konstigt med Biltemas epoxi är att den är så dyr. Normalt sett går man till Biltema för att något är billigt (och oftast inte så bra), men man får kvalitets epoxi (West) hos t.ex Hjertmans (som inte är kända för att vara billiga) för samma pengar och Boardcorner säljer kvalitetsepoxi billigare än Biltema (+ att man får råd och tips).

    Så i mitt tycke finns ingen anledning att handla epoxi på Biltema.

  • svenne

    Medlem
    24 maj, 2013 vid 08:21

    @Björn Daniels 710853 wrote:

    Visst funkar säkert Biltemas epoxi till enklare lagningar. Det som jag tycker är mest konstigt med Biltemas epoxi är att den är så dyr. Normalt sett går man till Biltema för att något är billigt (och oftast inte så bra), men man får kvalitets epoxi (West) hos t.ex Hjertmans (som inte är kända för att vara billiga) för samma pengar och Boardcorner säljer kvalitetsepoxi billigare än Biltema (+ att man får råd och tips).

    Så i mitt tycke finns ingen anledning att handla epoxi på Biltema.

    Min standard-epoxi är enligt spec betydligt starkare och håller ungefär samma pris i småförpackningar som Fultemas, och då finns den dessutom i mindre flaskor vilket gör att den inte blir ståendes och blir gammal. Min egen erfarenhet efter tester med BI-epoxi (ja, jag testar andra sorter för att lära mig deras egenskaper) att den är skör. Hård och lättslipad ja, men spricker lätt vid belastning.

    Sen kan man ju diskutera vinsten i att först köra till Biltema och sen till Hjertmans för att köpa fiber. Vad var bilkostnaden där emellan, hade det inte varit bättre att åka till Hjertmans direkt och köpa den dyra (bra) epoxin? 😉

  • bjorn-daniels

    Medlem
    24 maj, 2013 vid 08:51

    @Svenne 710856 wrote:

    Min standard-epoxi är enligt spec betydligt starkare och håller ungefär samma pris i småförpackningar som Fultemas, och då finns den dessutom i mindre flaskor vilket gör att den inte blir ståendes och blir gammal. Min egen erfarenhet efter tester med BI-epoxi (ja, jag testar andra sorter för att lära mig deras egenskaper) att den är skör. Hård och lättslipad ja, men spricker lätt vid belastning.

    Sen kan man ju diskutera vinsten i att först köra till Biltema och sen till Hjertmans för att köpa fiber. Vad var bilkostnaden där emellan, hade det inte varit bättre att åka till Hjertmans direkt och köpa den dyra (bra) epoxin? 😉

    Svenne, nu tror jag du missförstod mig, det jag menade var:
    Köp inte epoxi på Biltema, dyrt och dåligt.
    Köp bra epoxi, kostar inte mer än Biltema, sen finns det flera olika ställen att köpa på.

  • svenne

    Medlem
    24 maj, 2013 vid 08:58

    @Björn Daniels 710857 wrote:

    Svenne, nu tror jag du missförstod mig, det jag menade var:
    Köp inte epoxi på Biltema, dyrt och dåligt.
    Köp bra epoxi, kostar inte mer än Biltema, sen finns det flera olika ställen att köpa på.

    Nej, jag missförstod inte alls. Jag skrev ju samma sak. 🙂

  • bjorn-daniels

    Medlem
    24 maj, 2013 vid 09:11

    @Svenne 710858 wrote:

    Nej, jag missförstod inte alls. Jag skrev ju samma sak. 🙂

    Då var det jag som missförstod att du missförstod?
    Tror det är lika bra vi glömmer det här med missförstånd:-)

  • carlito74

    Medlem
    25 maj, 2013 vid 10:05

    Hej, ursäkta om jag lånar tråden lite för mitt eget lilla renoveringsproblem.
    Skate’n nedan har fått en liten tryckare av masten på ovansidan, och spruckit både på över- och undersida.

    Efter moget övervägande har jag beslutat mig för att fixa detta själv (första brädlagningen alltså…), och har införskaffat både material och råd och tips av Svenne. Tyvärr sviker mig minnet lite grann och jag är osäker på hur djupt jag kan/måste slipa ner. Uppenbarligen har glasfiberlamineringen spruckit, utgår dock ifrån att kärnan är tämligen oskadd. Problemet, som Svenne mkt riktigt påpekade, är att när man slipar lite djupare så börjar glasfiberna att “fransa sig” och det är tydligen inte önskvärt. Approachen är annars att göra en lite djupare, ca 2cm bred “ränna” som sedan fylls med epoxy/microballonger och sedan armeras med två lager fiber. Efter detta sedan 1-2 lager fiber över det lite bredare området, ca 6 cm brett. Samma sak på undersidan.

    Min hypotes är att jag måste slipa igenom glasfibern (trots fransandet) så att kärnan friläggs, varefter jag som sagt kan lägga på epoxy/ballonger och laminera. Har vi någon vänlig själ som kan bekräfta detta?

  • svenne

    Medlem
    28 maj, 2013 vid 10:20

    @svennebanan 710816 wrote:

    Ah, då är jag rätt ute.

    En mer basal fråga är ju hur man gör med epoxikladd. Vad är det bästa sättet att torka av överflödig expoxi som håller på att kladda ut där den inte ska vara?

    Rengöring av penslar etc, är det aceton som gäller?

    Aceton biter på det mesta, men är elakt på det som det inte ska torka bort… Det bästa är att undvika kladd helt enkelt.

    Det finns däremot ett betydligt miljövänligare alternativ, som dessutom inte gör dig dum i huvet på kuppen. Ättiksyra. Det löser upp ohärdad epoxi så att det blir lätt att torka av. Så du går helt enkelt ner till din lokala matvarubutik och köper den flaskan ättika/ättiksprit/vinäger som har högst innehåll av just ättiksyra.

    Overkill, men bäst.
    start_attika.jpg

    Jag har en pågående diskussion med “mina” kemister i Tyskland om det kemiskt stämmer att det även neutraliserar epoxin, men där har jag inte fått svar än. Det är ett envist rykte på det där Internet att det är så, men det går inte att härleda det till någon källa. Så jag jagar ingenjörerna som blandar smeten för att verkligen få det svart på vitt.

    EDIT: Vi har kommit så långt i diskussionen att ättiksyran förstör kopplingarna i polymeriseringen (härdningsprocessen). På sätt och viss är det en neutralisering, men det är inte samma sak som att ämnena i sig blir ofarliga och där har vi fortfarande en dialog.

    @Carlito74, det är inte glasfibern som fransar, det är aramiden (Kevlar(TM)), som jag sa i lördags så är enda sättet att bli av med fransarna att laminera över dem. Slipa inte för mycket, du kommer ända att lägga mer fiber än det var från början.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Renovera skrovet:dingar och spindelnätssprickor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.