Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Resa med familjen vs ensam

  • Resa med familjen vs ensam

    Publicerad av douglas-l på 18 februari, 2010 vid 08:58

    Är på maui sen 3 v tillbaka. Åkte hit utan familjen så här kommer lite reflektioner över detta. Tanken var från början att hela familjen skulle åka med men efter många diskussioner valde vi att jag skulle åka själv…många höjde på ögonbrynen där hemma..en del förstående andra oförstående.

    Så för och nackdelar då..att åka själv efter hårda år i arbete, småbarn, bygga hus etc etc var en enorm befrielse. Att få ta dagen som den kommer, surfa när man vill, slippa all stress, alla måsten…bara göra precis som man vill är förstås en sjukt skön känsla. När alla andra packar matsäckar, byter blöjor, tänker på allt som ska med i bilen, planerar middagar, har dåligt samvete för att vara på vattnet för mycket osv…kan man lugnt ta en kaffe, rigga utan stress, surfa tills solen går ner och sen bara hänga på kvällen. Man kan verkligen maxa sin tid och göra precis det man vill för stunden. Den känslan är extremt lyxig! Den egna tiden blir värdefull med åren…

    Nackdelar då..man vill förstås dela det här sköna livet med familjen, visa barnen allt spännande. Låta dom ta del av alla upplevelser. Längtan blir stor när man ser andra barn. Ön erbjuder så mycket mer än bara surf så egentligen är det ett perfekt familjeresemål.

    Men mitt ödmjuka råd blir ändå att göra en resa utan familjen en gång i livet…att bara få göra det man själv vill hela dagarna utan en massa hassle..så befriande!

    Nästa resa åker familjen med!
    //Douglas

    hollister svarade 14 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 10:11

    Nästa förslag: Släpp iväg frugan på ensamsemester nån gång om hon vill. Fast det har du så klart redan insett. Min farmor brukar påstå att nyckeln till ett lyckligt förhållande är att vara iväg från varandra några veckor ibland.

  • pedersen

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 11:40

    Min fru åker snart till Indien i tre veckor för att förverkliga en dröm och jobba som sjuksköterska för en hjälporganisation. Klart att det kommer att bli jobbigt ensam hemma med tre barn, hund och hus när hon är borta, men det är hon fan värd. Med tanke på alla min surfdagar och positiv uppbackning jag själv fått, så är det bara att hurra på det hela.

  • oaxen

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 12:00

    Hmm, Douglas glömde bort att skriva att han började med att skicka iväg frugan på ett tvåveckors mys med systern nånstans Långtbortistan. : )

    Säga vad man vill, men dum det är han inte den sluge fan. : D

  • dr-masse

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 12:49

    Det jobbigaste blir ju när man kommer hem och familjen inte ens märkt att man varit iväg i tre veckor… ha, ha!

    Tror även jag på att få lite egna resor då och då, smeker nog in en tre-veckors som 40-års present till mig själv, frun har redan sagt “klart att du ska!”. Ah, det är Kärlek, det!

  • thermochron

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 15:59

    Coolt gjort Douglas!

    Jag har inga barn än, men kan ändå förstå konceptet.

    Vi ses på Roxen i sommar. Säsongen är väl bara sisådär 6 veckor bort nu 🙂

  • jeppepeppe

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 19:46

    Kan helt klart förstå fördelarna med att åka själv! Maui är grymt, med familj eller utan, vi har redan börjat planera nästa resa dit!

    Hoppas du får två härliga veckor till, själv var man ensam om att köra runt med en surfbräda på taket på väg hem från Landvetter!

  • bonasurf

    Medlem
    20 februari, 2010 vid 18:52

    Den bästa iden är att ta pappaledigheten med familjen en lite längre tid. Då behöver man inte känna sig superstressad över att få ut varenda surfbar minut men man får ändå mycket mer surf än man hade fått på en kort surfresa med polarna.

    Vi har 3 veckor kvar nu av 3 månader i sydafrika. Ta en titt ( http://www.wiqvist.com/Webb/za200910/index2.html )det funkar rätt bra men man får förhandla lite och balancera. Det hjälper väldigt om man har nära till surfen och kan smita iväg utan att behöva göra en 4:a timmars tripp av varje surf.

    http://www.wiqvist.com/Webb/za200910/index2.html

  • bjorn_surfer

    Medlem
    21 februari, 2010 vid 07:20

    Hej!

    Jag tycker bara det är ett sundhetsteckan att man kan göra saker på egen hand. Att göra en ensamresa som du gjort Douglas, är stärkande på alla sätt. Dessutom så visar det på att man kan bejaka olika intressen, och att man inte måste göra allt med familjen hela tiden vart man än ska…

    Så keep it up…

    Björn

  • hollister

    Medlem
    22 februari, 2010 vid 19:45

    De låter hur gott som helst…blev singel för ca 6 månader sen och tänkte att nu ska jag sticka ut på nån skön resa och slappna av….blev tillsammans med en tjej ca 3 veckor efter och känner en slags skuld att frigöra mina 300 komptimmar på en surfresa. Varför ska man behöva känna så!?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Resa med familjen vs ensam

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.