Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Revbensbrott – era efarenheter, rekommendationer?

  • Revbensbrott – era efarenheter, rekommendationer?

    Publicerad av carlito74 på 9 augusti, 2012 vid 10:14

    Hej.

    I samband med ett av mina otaliga misslyckade gippförsök bröt jag ett revben på vänster ryggsida andra dagen på sommarens tur till Sotavento på Fuerteventura. Till mitt klena försvar kan jag säga att det i tämligen vanlig ordning var ganska fett blås (överriggad 4.5 på 94l FSW) och sjukt byigt. Det är nu tre veckor sen det hände och smärtan börjar så sakteliga avklinga, men det känns tyvärr som att det fortfarande är långt kvar till surf. Hoppas dock hinna bli återställd och få njuta av några höstoväder innan grejerna packas in för vinterförvaring. Däremot verkar årets mål att sätta de förbannade gipparna få skjutas till nästa säsong…

    Efter att ha sökt i forumet har jag konstaterat att revbensbrott förefaller vara en tämligen vanlig åkomma i en sport som generellt är ganska förskonad från skador. Så jag tänkte lyfta några frågor till forumet för att höra era erfarenheter.
    Hur lång tid har ni som drabbats av revbensbrott generellt behövt vänta innan ni kunna börja rehab-träna? 6-8v verkar vara ett riktmärke men jag hoppas man kan börja träna lite smått innan dess…?
    Har ni tips på lämpliga övningar att köra, framförallt sånt som kan köras tidigt i processen – om inte annat för att sätta stopp för ”förfallet” som oundvikligen kommer av att inte kunna röra på sig
    Efter hur lång tid har ni känt er komfortabla med att surfa igen, jag tänker att risken finns att man i en liknande situation slår upp skadan om den inte fått tid att verkligen läka och bygga upp supporterande muskulatur osv

    Tack för svar. Kör hårt, ni som kan.

    /C.

    pedersen svarade 11 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • oaxen

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 10:38

    Jag hade ordentliga känningar ca 7-8 månader efter en smäll på bröstbenet, mitt på bröstkorgen.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 12:10

    Carlito – Var lugn, smärtan kommer att försvinna! Vad hindrar Dig att börja träna med en gång? Hoppar delarna fortfarande isär när Du nyser, eller…?

    I vintras körde jag av ett revben en bit under höger armhåla när jag körde isbräda. I samband med nysningar var smärtan inte att leka med men annars klingade värken av efterhand. Jag fortsatte min styrketräning direkt efter revbensbrottet och anpassade träningen till de övningar som inte smärtade alltför mycket.

    Mitt råd utifrån egen erfarenhet blir alltså – Träna hela kroppen men undvik övningar som smärtar rejält!

    LYCKA TILL

  • challgren

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 12:24

    Simma eller kör powerwalks.

    Kör sittsele när du vindsurfa så ska det fungera även om det gör lite ont. Fast alla skador är olika…jag kunde t.ex vindsurfa 1,5v efter revbenet gick på Maui i våras (fast med lite fina tabletter som komplement)

  • planing

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 20:01
    Carlito74;695016 wrote:
    … det i tämligen vanlig ordning var ganska fett blås (överriggad 4.5 på 94l FSW) och sjukt byigt.

    Låter som Sotavento det. Aldrig att jag åker dit igen.

  • pripps

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 20:26

    Läkeprossen är 3 dgr jävla ont 3 veckor fortfarande ont 3 mån nastan bra !
    /Tommy

  • pedersen

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 20:26

    Använd flytväst när du blivit bra igen, funkar som impactväst. Jag har klarat många smällar med den.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Revbensbrott – era efarenheter, rekommendationer?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.