• Publicerad av mrquality på 25 april, 2021 vid 17:47

    Söker info angående Rhodos.
    Vinden bruka blåsa ofta från samma håll som vissa andra spot i världen eller?
    Bättre Prasonis (syd) eller norra sidan?
    Platt/wave/chopp ?
    Var är värt att hyra?
    m.m.
    Tack

    mrquality svarade 2 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • johan-b

    Medlem
    26 april, 2021 vid 12:06

    Söker info angående Rhodos.

    Vinden bruka blåsa ofta från samma håll som vissa andra spot i världen eller?

    Bättre Prasonis (syd) eller norra sidan?

    Platt/wave/chopp ?

    Var är värt att hyra?

    m.m.

    Tack

    Har bara varit på norra delen, Ialysos, mellan flygplatsen och Rhodos stad (västlig vind och plattvatten, kommer igång mer på eftermiddagen).
    Vart man ska hyra beror nog mest på vart man bor. Jag kollade på pro-center gick de benhårt på sina taxor medan ägaren på Meltemi lite längre västerut var mer laid back och det gick att dela upp hyrdagarna för att även passa andra(s) aktiviteter.
    Blue Horizon i kombination med Pro Center är nog annars en väldigt bra kombination.
    Kolla upp lite vad de har för utrustning innan och vad det är du är sugen på att köra för grejer.

  • fnassel

    Medlem
    26 april, 2021 vid 15:53

    Söker info angående Rhodos.

    Vinden bruka blåsa ofta från samma håll som vissa andra spot i världen eller?

    Bättre Prasonis (syd) eller norra sidan?

    Platt/wave/chopp ?

    Var är värt att hyra?

    m.m.

    Tack

    Har inte kört Prasonissi på eviga tider men det är nog galet mycket Kite där nu förtiden.
    Prasonissi är ju annars ett superställe. Blåser i regel lite mer där än närmare stan, samtidigt som du kan välja om du vill segla helt platt vatten eller vågor bara genom att välja sida på stranden.
    Vinden får nog klassas som ganska säker på sommaren då Meltemin blåser i stort sett varje dag från samma håll. Det är ingen jättestark vind, men de flesta dagar kan man segla med 6 m2 eller mindre på en Frewave bräda.

    Vid Prasonissi är det surf som gäller, finns inte så mycket annat. Vill du har mer liv och rörelse (familjevänligt) så skulle jag välja något vid Ixia i stället.

    Mvh
    Mattias

  • sundheden

    Medlem
    26 april, 2021 vid 18:25

    Ska du fokusera på vindsurfing och vill ha säker vind och plattvatten kör Prasonisi.
    Vill du ha stad, turism med familjen och segla chop är det norra sidan som gäller. Jag känner inte till hur vinden är på norra sidan men Rhodos ska va rätt säkert generellt.
    Prasonisi är väldigt vindsäkert pga. ventur-effekten där tillsammans med viss termiska effekter som jag förstår. Juli och augusti ska va bra men normala år mycket folk! September lika bra vind men mindre turism!

    Prasonisi

  • tumba

    Medlem
    2 maj, 2021 vid 16:39

    Jag hyrde på Windsurfers world på Ixia-stranden för ett par år sedan. Toppenställe med mkt trevlig personal och genomgående nya prylar. Iaf vad det gäller brädor, segel mm. Skulle inte tveka att hyra där igen om jag hamnar på Rhodos igen

    EDIT,
    Vad det gäller vinden så var jag där en vecka i mitten av juli. Ingen aning om vår vecka var normal el ej men vi hade bara surfvindar typ 4 dagar av 7…

    • Detta svar ändrades 3 år sedan av  tumba.
  • mrquality

    Medlem
    14 maj, 2021 vid 14:50

    Tack för alla svar, jag bokade 4-11 Juli, för hoppas att det blåser 🤞🤞

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.