Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riddarfjärden i lördags

  • Riddarfjärden i lördags

    Publicerad av filipl på 28 september, 2008 vid 20:52

    Jag hade tänk åka till Brevik i lördags, men valde att prova något som jag funderat över länge: Riddarfjärden vid Smedsuddsbadet.

    Vinden var tyvärr under förväntan, mellan 3-8 m/s , men vattnet var otroligt platt och fint. Man kan segla från stranden vid Smedsuddsbadet över till Långholmsbadet, det blir då en ganska kort sträcka att segla på, men det fungerar, även om seglingen blir ganska fysiskt ansträngande med mycket gippar och slag.

    Om man kryssar sig upp ca 100-200 m västerut blir det en ganska lång sträcka som man kan segla halvvind på, och det finns en liten strand vid gångvägen strax bortom ryska ambassaden där man kan stå och vila.

    Vid lite starkare västlig vind kan man roa sig med att speeda lite om man slörar ner från den stranden ned mot Långholmsbadet. Eftersom vattnet är så platt bör det gå att komma upp i över 30 knop på den sträckan. Denna lördag blev det dock bara drygt 22 knop på GPS:en och en gipp som jag planade igenom.

    Jag fick ganska många nyfikna åskadare och många som kom fram och ville prata. Jag kommer helt klart att segla här fler gånger. Det var en märklig känsla att det tog 5 minuter att köra dit och hem igen (jag bor vid Kungsholmstorg). Jag är van vid att få köra ca 45 minuter till surfet.

    Filip

    rasmus_w svarade 15 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • saratoga

    Medlem
    29 september, 2008 vid 06:40

    Jag stod själv igår kväll uppe på höjden söder om Södermälarstrand och spanade på den fina vinden över Riddarfjärden. Vågade inte åka iväg någonstans och surfa pga förkylningen så det fick bli en promenad istället… Men det såg klart inbjudande ut att segla på Riddarfjärden! Frågan är vad KBV säger om de dyker upp… Eller är det helt ok att surfa där? De kanske pekar på hastighetsbegränsningen? ;o)

  • filipl

    Medlem
    29 september, 2008 vid 08:13

    Något förbud mot att segla finns nog inte, det är väl allmän farled?

    Om det finns hastighetsbegränsning vet jag inte, motorbåtarna kör ganska fort där. Man kanske skall undvika att lägga upp resultatet på GPSSS, så att man inte hamnar i ett ofördelaktigt bevisläge:)

    Filip

  • saratoga

    Medlem
    29 september, 2008 vid 15:19

    Nej, det är nog bara att åka på… ringde en gammal båtkollega som är på kbv nu och frågade. Egentligen är det samma regler som gäller som för andra båtar, dvs fartbegränsningen bla, men att de skulle säga till är nog inte så troligt. Oftast är det “folk” som gillar att klaga som ringer in och klagar på bla vattenskotrar, att de stör mm och då brukar de åka fram och säga hej, även fast varken något fel begåtts eller att de stört någon…

    Jag har inget sjökort här nu men öster om Slussen är det iaf 7 kn, har för mig att det är något liknande på insidan. Har man otur så kanske det dyker upp något blåljus… ;o)

  • svenne

    Medlem
    29 september, 2008 vid 15:32

    1. Det är inte så stor sannolikhet att det dyker upp en KBV:are i Riddarfjärden, men Påålisen brukar dyka upp där titt som tätt.
    2. Fart som fart, farkost spelar faktiskt ingen roll.
    3. Yes, 7 knop.
    4. Åka fram och säga hej? Näe, under västerbron är det många som åker dit på laserpickadollen.

    Å andra sidan, har någon någonsin fått fartböter på en surfingbräda? 😀

  • saratoga

    Medlem
    29 september, 2008 vid 16:03

    Man får väl se det som en bragd om man lyckas få fartböter! 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    29 september, 2008 vid 16:33

    @Svenne 503563 wrote:

    Å andra sidan, har någon någonsin fått fartböter på en surfingbräda? 😀

    Gamla SurfSport rapporterade om nån sån incident, nånstans i världen. Om jag inte minns fel, hade surfaren presterat närmare 30 knops fart fast max var 5 eller nåt sånt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riddarfjärden i lördags

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.