Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggning enl Boards Magazine

  • Riggning enl Boards Magazine

    Publicerad av booman på 26 mars, 2009 vid 22:14

    Läste jan/feb numret av ovanstånde och där fanns bla ett “nedhals-trick” som gick ut på att sätta förlängare och bom på lite mer än rek. setting. Fästa nedhalet, men inte dra något. Dra uthalet så långt det går utan att “tokdra” ála nedhal.
    Sen dra nedhal tills uthalet precis “slackar”…
    På det här sättet ska man hitta det maximala nedhalet och sen är det bara fintrimning på uthalet och kanske lite släpp på nedhalet… (1-3cm)

    Nån som testat? Funkar det bra?
    Camber, camberfritt?

    :confused:

    Har alltid dragit nedhalet först och sen på med bommen och uthal och därefter trimmat…
    (Camberfritt, med Cambers lite annat sätt)

    Mvh

    //BooMan

    tim-eriksson svarade 15 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 22:17

    Det borde kunna funka. Om man gör tvärtom, dvs släpper nedhalet på ett segel som är korrekt riggat, så brukar uthalet bli ungefär så hårt spänt som man kan spänna utan att sätta fötterna mot bomnocken.

  • svenne

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 23:47

    Jag gör alltid så.

  • booman

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 06:58
    Svenne;537435 wrote:
    Jag gör alltid så.

    Där ser man…

    Det borde ju för en ovan/nybörjare också vara ett bra sätt att få “rätt” nedhal…

  • dude

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 07:08

    Kul idé, ska testa det på mitt Superfreak eller Smack nästa gång på det blir surf …om jag orkar 🙂

    …Ähum, det kommer nog bara funka på Smack:et så klart. Ska se om jag orkar testa på det…

  • jester

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 08:01

    Vissa (camber)-segel måste riggas på det sättet, för att kunna snäppa på cambrarna. Men det bästa är ju alltid att fråga någon som kan det hela, och sedan laborera lite med ffa nedhalet.

    Själv drar jag nedhalet tills det är ca 10cm kvar, snäpper på cambrarna (viktigt med rätt teknik här), drar resten av nedhalet, och kopplar på bommen sist.

  • calle

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 08:10

    @dude 537449 wrote:

    Kul idé, ska testa det på mitt Superfreak eller Smack nästa gång på det blir surf …om jag orkar 🙂

    Mäh, det är väl surf i kortbyxor för dig varje dag 🙂
    Ses vi på Kanaha på Tisdag?
    / Calle S

  • booman

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 09:55
    Jester;537459 wrote:
    Vissa (camber)-segel måste riggas på det sättet, för att kunna snäppa på cambrarna. Men det bästa är ju alltid att fråga någon som kan det hela, och sedan laborera lite med ffa nedhalet.

    Själv drar jag nedhalet tills det är ca 10cm kvar, snäpper på cambrarna (viktigt med rätt teknik här), drar resten av nedhalet, och kopplar på bommen sist.

    Jo, så gör jag också med mitt V8 9,0 m 2 cambers, riktigt lättriggat. Hade ett annat “race-segel” m 4 cambers och det var rätt så bökigt/hårt att rigga. Dra nedhal, dra uthal, släppa på nedhal, snäppa på cambers och sen nedhalet igen…
    Resten av segelgarderoben är camberfri…

    Trevlig helg alla…

    //BooMan

  • stoorfaen

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 11:08

    Hmm, jag vågar inte röra nedhal om uthalet är fäst efter att ha lyckats dra sönder ett då jag släpte på nerhal med uthalet fäst…det var iofs ett NP search modell 4 år på nacken och mina guns (eller biceps) ser bra ut i tanktop/får mycket tid i spegeln. Men ändå, det gick sönder och jag kör alltid ut- efter ned-hal, även på minilattat (which is as low as I go…).

    Är det generellt så att ökat nedhal ger slack i uthalet, även för olattat?

  • rasmus_w

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 12:52

    @stoorfaen 537505 wrote:

    Är det generellt så att ökat nedhal ger slack i uthalet, även för olattat?

    Det är absolut så. Bara n ån centimeter extra brukar räcka för att man ska behöva förlänga bommen ett snäpp.

  • styret

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 16:02

    jag förstår inte. vad vinner man på det här?
    Vad är fördelen mot att dra ner så det ser bra ut, sätta bommen några centimeter längre än neutralt segel och dra åt?

  • rasmus_w

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 16:34

    @styret 537565 wrote:

    jag förstår inte. vad vinner man på det här?
    Vad är fördelen mot att dra ner så det ser bra ut, sätta bommen några centimeter längre än neutralt segel och dra åt?

    1: Alla vet inte hur bra ser ut. Riggar man på det sättet blir det ändå nästan rätt.
    2: Det behöver inte vara rätt bara för att det ser bra ut. Barry Spanier rekommenderar t.ex. att man ändrar nedhalet ca 1 mm i taget och provseglar tills man hittar helt rätt, i alla fall om man tänker racea. Han skrev nåt om det på sitt forum, man ser inte skillnad på en mm nedhal mer eller mindre, men man känner den när man seglar, påstod han.

  • dude

    Medlem
    29 mars, 2009 vid 07:13
    Calle;537460 wrote:
    Mäh, det är väl surf i kortbyxor för dig varje dag 🙂
    Ses vi på Kanaha på Tisdag?
    / Calle S

    Ja, jag börjar vänja mig med surf i shorts.

    Visst kanske vi ses på Kanaha på tisdag. Är det då du själv kommer över till ön? Det är inte du som jag redan träffat o är här med familj o polarn Andreas?

    /Nicke

  • tim-eriksson

    Medlem
    3 april, 2009 vid 14:50

    Hihi, fungerade ju riktigt bra på mitt Naish Boxer (!). Tror jag… Aldrig seglet med det än så vet inte vad som är optimalt men det ser riktigt bra ut i alla fall!
    När jag riggade det på “frihand” så drog jag för mycket nedhal om den här metoden fungerar.

    Aloha!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggning enl Boards Magazine

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.