Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Riggning – NP RS5

Taggad: 

  • Riggning – NP RS5

    Publicerad av _frippe_ på 25 april, 2008 vid 15:18

    Hade det inte varit för en envis halsinfektion så hade jag varit på vattnet och testat mina nyinköpta formulaprylar redan förra helgen. Nu blev det inte så, men lite torrsurf i alla fall. Jag provriggade seglet och blev lite fundersam på trimmet. Det är riggat på rätt mast och jag har dragit nedhalet på någon centimeter när enligt specen. Bommen är nog dragen någon centimeter mer än specen.
    Jag tycker att seglet ser lite konstigt ut. Det är mycket “fladder” ner till femte lattan uppifrån men där är det en väldigt tydlig gräns. Släppte jag en del på nedhalet (se bild två) försvann den där skarpa gränsen, men då tyckte jag att det nog tvistade lite för lite. Jag ska ut och provsegla så fort jag blir frisk, men innan dess tänkte jag bara kolla här om ni har några kommentarer.
    Jag kanske ska nämna att jag står på mastfoten på bilderna. Masttoppen ligger alltså en bit över marken.

    swe-496 svarade 16 år sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • jester

    Medlem
    25 april, 2008 vid 16:04

    Seglet ser definitivt bättre ut på första bilden. Kanske tom att det behövs ytterligare någon cm nedhal?

    Nedersta lattan ser lite skum ut.. Kolla så den är hel

  • tobhed

    Medlem
    25 april, 2008 vid 17:56

    Precis som Jesper säger så ser det bra ut på första bilden. Ang lattan så behöver den nog bara spännas en aning…

    Men ska du ut på vattnet så använd mindre uthal.

  • thomme

    Medlem
    25 april, 2008 vid 18:04

    Kolla bilder i den här tråden angående akterliket http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=56485.

    Mindre uthal som tidigare sagts, det ser väldigt platt ut.
    Vad har du för mast?

  • _frippe_

    Medlem
    25 april, 2008 vid 18:25

    Det är en NP X9 mast. Jag funderade mest på den tydliga gränsen vid fjärde lattan (nerifrån) där akterliket droppar. Men enligt bilderna du la upp i den andra tråden så verkar det ju vara korrekt. Angående uthalet så drog jag nog det lite för mycket på bilderna.
    Cambern för den nedre lattan hoppade loss och det kan vara så att det hände innan jag fotade. Därav de konstiga vecken kring den.

  • jester

    Medlem
    25 april, 2008 vid 20:38

    Prova att dra nån cm eller två till… Jag skulle nog vilja se akterliket kollapsa ännu lite längre ner, och aningens närmare maststrumpan

  • rasmus_w

    Medlem
    25 april, 2008 vid 22:56

    De RS5 jag sett har sett ut ungefär sådär. Toklöst akterlik en bit ner, sen blir det plötsligt tajt. Kanske börjar det tajta längre ner, men i princip har det sett ut som på första bilden.

  • swe-496

    Medlem
    26 april, 2008 vid 01:01

    Skulle bara kunna tillägga att trimbart uthal skulle göra susen.
    Seglet ser mer rätt trimmat ut på första bilden. Kanske aningens mer nedhal om det blåser mer.

  • _frippe_

    Medlem
    26 april, 2008 vid 07:21

    @SWE 496 460967 wrote:

    Skulle bara kunna tillägga att trimbart uthal skulle göra susen.

    Det har jag, se dom blåa tamparna på bommen. Eller menar du något annat?

  • swe-496

    Medlem
    26 april, 2008 vid 10:02

    Nope. Jag menade de blå tamparna, missade dem först;)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Riggning – NP RS5

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.