Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggningsfråga Simmer

  • Riggningsfråga Simmer

    Publicerad av rasmus_w på 25 februari, 2005 vid 13:14

    Fick just masten (SC-RDM 400) jag tänkt ha till mina tre nyköpta simmersegel, och ägnade kvällen åt att provrigga hemma i vardagsrummet och blev lite fundersam.

    Jag riggade bara “blint”, med så mycket nedhal som det stod på seglet och med två av seglen gick det bra. 5.7 compact -04 och 4.5 Crossover -04 såg bra ut. Förlängaren på 30 resp. 5 cm förlängning och nedhalet ända ner till blocket fick seglen att stå som jag gissade att de skulle stå, somjag trodde hade compact lite tajtare akterlik än Crossover.

    5.0 Crossover -03 gav lite mer bryderi. Luff 422 stod det på seglet, jag satte förlängaren på 25 cm och drog tills seglet var 2-3 cm från blocket. Toklöst akterlik, det mesta ovanför latta tre var helt löst utom nån decimeter från masten.

    Antar att “duh”-svaret är att släppa lite på nedhalet, och jag testade det, men det verkar som jag skulle behöva släppa minst 10 cm för att det ska bli märkbar skillnad.

    Vad är galet? Min uppfattning om hur ett segel bör stå? Att jag litar på det som står på seglet? 5.0 ska ju egentligen riggas på 430, är 400-masten helt enkelt alldeles för mjuk för att funka med seglet? Är nåt galet med seglet?

    herodude svarade 19 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • mattap

    Medlem
    25 februari, 2005 vid 14:34

    Svar till:


    Toklöst akterlik, det mesta ovanför latta tre var helt löst utom nån decimeter från masten.

    [/ QUOTE ]

    Jag tycker det låter som seglet är riktigt riggat!!?? Möjligtvis att du provar med lite mer uthal!

    På mitt Simmer kör jag både mer nedhal och uthal än vad som är rekomenderat!

  • rasmus_w

    Medlem
    25 februari, 2005 vid 15:39

    Provade det mesta uthal från neutralt till så hårt jag orkade. Fortfarande väldigt mycket lösare akterlik än på 4.5:an, typ allt ovanför bommen fladdrar.

  • nordgren

    Medlem
    25 februari, 2005 vid 15:41

    Det ska fladdra, men hur mycket fladdrar det på 4,5 då? Minst till tredje lattan uppeifrån ska det fladdra.

  • rasmus_w

    Medlem
    25 februari, 2005 vid 15:48

    På 4,5 fladdrar det ungefär så mycket. Skillnaden är inte så mycket hur långt ner på akterliket det fladdrar, det avtar rätt rejält nedanför tredje lattan uppifrån.

    Den stora skillnaden är hur långt från masten det är löst, på 5.0:an verkar det som att i stort sett hela ytan ovanför latta 3 är löst, på 4,5:an är det mer akterliket som är löst. Tänk North VTS, där punkterna visar hur nära masten det lösa är. I min skalle ser det ut som “långt innanför maxpunkten och lite till”.

  • nordgren

    Medlem
    25 februari, 2005 vid 16:04

    Okej, ja det låter ju lite lurigt eftersom det är samma modell på dem. Får hoppas att det är någon annan som har dessa segel som kan ge tips.
    SJälv kör jag North så jag har lite dålig koll på hur just simmer riggas.

  • herodude

    Medlem
    25 februari, 2005 vid 21:30

    nu är jag nog ute å famlar lite men det är ju olika årsmodell som iofs inte ska spela så stor roll, men iaf på mina simmer segel så har jag inte enligt betäckningarna å de funkar fiiin fint när det är riggat bra så minska förlängningen lr nåt å känn hur det känns…

  • canoya

    Medlem
    2 mars, 2005 vid 14:14

    Samma sak med min Crossover 6,2 från ’03. Märkningen för lufflängd verkar vara ca 10 cm för lång!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 mars, 2005 vid 06:16

    Tja
    Har varit med om detta förr. Med vissa segel går det inte gå efter rekommendationerna, rigga så det ser bra ut. Prova böja masten och se hur det ser ut.
    Kelso

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 mars, 2005 vid 15:47

    Har ett crossover 5,3 på SC6 430, lite samma erfarenhet med
    löst topp/akterlik och massa buk, även på zero-5 om jag tänker efter ( båda -03:or ). Tror att definitionen av var variotoppens läge ska vara kan vara en del i dramat på crossovern. Riggar därför med mindre nedhal och mer utal än rek – bättre rotation, mindre fladder och känns lättare i händerna.
    Ska mäta upp detta exakt innan säsongen börjar i Vänern.

  • _alexander

    Medlem
    3 mars, 2005 vid 18:01

    funkar crossover 5,3an på 400 mast?

  • herodude

    Medlem
    3 mars, 2005 vid 19:12

    borde väll göra det, rekommenderad är väll 430? men du får typ en mjukare känsla i seglet och är inte helt säker på det här men tror inte det är lika vind tåligt alltså när du är överriggad och så…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggningsfråga Simmer

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.