• Riggproblem

Publicerad av schnitzler på 17 maj, 2007 vid 22:08

hejsan alla!
    Jag har satt ihop min rigg flera gånger i väntan på att komma ut i vattnet nu under helgen. Men jag får alltid veck, eller det blir typ vågor på nedre delen av seglet. Är det för att jag drar upphal/nedhal för löst? Hur hårt ska man dra? det känns som om hela seglet ska pajja:/
    Och sen en till fråga; Hur hårt ska man dra/skruva lattorna? Jag är en nybörjare så ju mer info, desto bättre:)
    Väldigt tacksam om jag får svar, vill ut o surfa:D Om det hjälper, jag har ett Simmer 6,4kvd, tror det e en 05:a.
    //erik

carl-r svarade 17 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    17 maj, 2007 vid 22:39

Du ska dra tills toppen hänger alldeles löst. Det ska vara löst ca 2-3 lattor ner från toppen, ännu mer på vissa segel, lite mindre på andra.

• petter_f

Medlem
    18 maj, 2007 vid 01:23

@schnitzler 383967 wrote:

Och sen en till fråga; Hur hårt ska man dra/skruva lattorna?

While looking along the batten you tighten the screw just enough so the wrinkles of the sail material (monofilm) next to the batten pocket disappear, no more. The batten pocket may still have small wrinkles in it, that’s fine.

Oh, and don’t worry about breaking the sail with too much downhaul. It ‘aint gonna break. 😉 I have to use one of those winders to get enough tension into my sails. But that could be because I don’t eat enough Wheaties at breaky time.

• carl-r

Medlem
    18 maj, 2007 vid 08:00

Mer nedhal. 😉
    Oftast behöver man en pinne av någ slag som inte går av för att kunna dra tillräckligt hårt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.