Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing RRD Hypertype 2007

  • RRD Hypertype 2007

    Publicerad av smellslikeroses på 18 juli, 2011 vid 21:11

    Någon som har koll på hur denna kite uppför sig? Har fått ett erbjudande men vet inget om den… så därför rådrågar jag er 😉 Vill köra freestyle i framtiden, och att den ska vara SÄKER (fungerande och bra säkerhetssystem och gärna mycket depower).

    tolvsbo svarade 12 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • haze

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 21:16

    Har för mig att kites från 2007 inte har så bra depower! Eller säkerhetssystem..

  • jenselias

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 21:54

    Det var väl till 2007 som det hände rätt mycket med bow och sle? Alltså mer depower. Men säkerhetssystemen har utvecklats en hel del sedan dess. Jag har inte koll på RRDs historia. Vilken designtyp är Hypertype?

    Vid sidan om det är en kite som använts en hel del under fyra år “rätt” sliten. Har säljaren någon trovärdig beskrivning om hur lite den använts och den ser fin ut, till rätt pris, skulle det kunna vara ett inte helt dåligt köp.

  • haze

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 22:03
    jenselias;662684 wrote:
    Det var väl till 2007 som det hände rätt mycket med bow och sle? Alltså mer depower. Men säkerhetssystemen har utvecklats en hel del sedan dess. Jag har inte koll på RRDs historia. Vilken designtyp är Hypertype?

    Vid sidan om det är en kite som använts en hel del under fyra år “rätt” sliten. Har säljaren någon trovärdig beskrivning om hur lite den använts och den ser fin ut, till rätt pris, skulle det kunna vara ett inte helt dåligt köp.

    Nja både och. Var fortfarande realese på de flesta märken bara från ett håll till exempel 😉

  • acemattias

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 22:37

    Det är en hybrid, så depowern borde vara ok.
    Jag kan tänka mig att det går att rigga den så att den passar till din north bom och 5 linor, då har du god säkerhet även om den inte skulle ha det med orginalbommen.

  • smellslikeroses

    Medlem
    19 juli, 2011 vid 08:17

    Men RRDn är 4-linors, då funkar det väl inte med min 5th element bar?

  • roland

    Medlem
    19 juli, 2011 vid 23:11

    älskar rrd men den e nog inte så mycket att ha…hypertype 2 e bra mycket bättre eller type 9
    alla obbsessions e grymma

  • debkausf

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 04:12

    Måste upp till type 9 innan säkerhet o depower e bra. Men varför köpa begagnade rrd när surfers nästan skänker bort flong nya.

  • smellslikeroses

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 06:38

    För mig är inte 7000 kr gratis 😉 Men ni tycker inte den är värt besväret alltså? Eftersom den är satt till ett superpris tänkte jag köpa men nu börjar jag bli lite orolig… funkar inte depowern fören den är nere vid nio?

  • martin

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 07:58

    Jag har en Hypertype 15, dvs den största storleken som tillverkades. Hypertypen är en mycket välpresterande kite även i den stora storleken, men den har några egenheter som kan vara bra att känna till.

    Depowern är riktigt bra. Den är i full paritet med det mesta annat jag har testat. Full power till “100%” depower som med de flesta andra SLE. Även om shapen är åt hybridhållet så beter den sig i det fallet precis som man förväntar sig av en SLE. Depowerlängden är ganska kort, vilket jag enbart ser som en fördel. Man får alltså mycket utslag på lite skotning. Det gör att kiten är känslig för lintrim och även stallning om man trimmar den lite fel.

    Bomtrycket är perfekt. Lätt, men inte för lätt. Mycket bra feedback ner i bommen och helt linjär styrkraft (dvs den nyper inte vid lite större bomutslag, utan är mjuk och fin i hela styrområdet).

    Hypertypens bästa egenskap är responsen och bottendraget. Min 15 är helt enormt rapp för att vara en 15 faktiskt. Jag har testat några andra, men inget har än så länge kommit i närheten av Hypern. Jag känner faktiskt ingen större skillnad i respons och snabbhet mot min Royal Era 12 som jag har som nästa steg neråt i storlek (Royal Era är för övrigt efterföljare till Hypertype 1, eftersom det var RRD:s kitedesigner från -tidigt -årslinje 2007 som startade det egna märket Royal inför säsongen 2008). Royalen är en kite som hittills alla som har testat den verkligen har gillat. Och Hypertypen känns nästan precis likadan i luften. Förr har jag alltid känt att jag inte vill gå upp över storlek 12, eftersom det blir segt och trist, det är svårt att tima hopp osv. Så är det inte med HT 15. Den är nästan lika rolig som 12:an och jag kör med full behållning även i lättare vindar.

    Bottendraget är en historia för sig själv. Både Hypertype och Era har ett lättfunnet och okomplicerat mycket kraftfullt bottendrag. Det gör inte heller det svårt att ta höjd eller liknande, något som annars ofta är fallet med low-end-drakar. Hypertype är en suverän lättvindskite, varken mer eller mindre.

    Nackdelar då? Jo, det finns också såklart. Den största är stabiliteten i feltimade hopp. Missar man lite i återstyrning i högre hopp så att man hamnar lite under kiten så ramlar den ner. I början hade jag problem med det och det hände kanske 2-3 gånger i timmen. Efter ett tag lär man sig det undermedvetet på nåt sätt dock, och den här säsongen har jag kanske kört 15:en 10 gånger och det har inte hänt en enda gång. Men kiten är i det avseendet ingen nybörjarkite, utan kräver kitevana så att man kan läsa signalerna i tid. Gör man inte det, och tex kör upp kiten snabbt i zenith samtidigt som man depowrar mycket så hindenburgar (stallar och ramlar ner “åt fel håll” med LE neråt) kiten helt enkelt. Det är ingen kite som man kan gå runt med i zenith och käka macka på stranden, som en del gör.

    Jag har som info testat tex Cult 15, Boxer SLE 15 från Naish. Nån North Rhino 14 tror jag det var. Bowrider 16 (kina-SLE från Öland), lite Fuels, gamla C-Rhinos, Naish-C:s, Waroo -06-08 osv. Det är ju inte jätteofta man testar drar i storlek 15, men då och då iaf. Sammantaget är Hypertype den klart bästa stora kiten jag har testat. Då saknar jag dock erfarenhet från någon stor kite som är nyare än -08, så det kan ju hänt en del sen dess.

    Kvalitetsmässigt har HT två svagheter. Dels är det den versionen utan skydd på One-pump-stängingsventilerna. De klämmorna slår mot duken när man kraschar kiten och orsakar slitage och senare revor i duken. Det löstes genom att sätta de numera i princip standardiserade neoprenskydden över klämmorna. Den andra svaga punkten är LE-sömmen, som är av en äldre typ (som iofs var standard -06-07), och den är sämre än en modern söm. Kolla efter småskador i sömnad och liknande och åtgärda i tid så att inte skadan växer och sedan orsakar ett haveri.

    Slutsats är att Hypertype är en drake som presterar kanon, men man måste lära sig att undvika vissa typer av rörelsemönster som annars orsakar hindenburgning. HT2 är säkerligen bättre, framförallt i stabilitet, men jag skulle inte tveka en sekund på att köpa en till HT om jag hade behov av en kite och ett tillfälle med ett bra erbjudande dök upp.

  • smellslikeroses

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 08:31

    Verkligen supersnällt Martin! Tack så hemskt mycket för din recension av kiten! Jag får nog fundera lite på hur jag ska göra, det verkar ju vara en bra kite men något opålitlig… 🙂 Men tack igen!

  • martin

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 08:52

    Varsågod.

    Jag ser att du även undrade över säkerhetssystemet, och det glömde jag ju att kommentera. Jag vet inte är det enkla svaret, eftersom jag kör med en Naishbom istället för orginalet. Men det är väl ett icke-problem skulle jag säga. Oavsett hur bommen ser ut är det inga problem att modda till det som man vill ha det.

    Välj själv om du vill ha flag-out på en eller båda ytterlinor och/eller depowerlinorna. Sätt mini-5th eller ren suicide.

    Jag personligen tycker att det räcker med flag på två linor (som måste sitta på oberoende bridle såklart) och mini-5th. Ren suicide funkar ju också oftast, men då får man problem framförallt om depowerrepet går av. Det händer inte så ofta men mini-femman har räddat mig iaf en gång i karriären. Sen kan man ju lägga till fler flag-options, en längre leachlina som löper genom bommen och lite svivlar här och där osv, men med 2 flag + mini-femma så reder man det mesta.

  • topy

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 19:52

    Kan också intyga att det är en helt ok kite, har kört en 12:a några gånger (eller var det 13?) bra prestanda och klarade en hel del vind också.

  • roland

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 21:39

    Prova för fan lite nyare kites….Royal era e ju rena traktorn!! klart att rrd en snabb om du jämför!!

  • acemattias

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 23:28
    smellslikeroses;662732 wrote:
    Men RRDn är 4-linors, då funkar det väl inte med min 5th element bar?

    Det kan funka om du förlänger 5te linan och fäster den där du fäster pumpen, men det är ingen bra ide att köra med en 5te om draken har lätt för att trilla ned som beskrivet.

  • hakisch

    Medlem
    21 juli, 2011 vid 06:09

    Obsession

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing RRD Hypertype 2007

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.