Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rrd z-ride 06 eller fanatic hawk 06?

  • rrd z-ride 06 eller fanatic hawk 06?

    Publicerad av k-man-2 på 23 februari, 2007 vid 08:12

    tjena, behöver er hjälp.

    väger: 65 kg
    vindsurfar: klagshamn, habo-ljung
    vattenstarten: sitter inte än men snart

    ok är på väg att köpa mina första grejor. vad som återstår är att besluta mig för en bräda.

    är ute efter en snabb manövrerbar freerider/carver som jag kan lära mig att fullfartsgippa på och ha ett par, tre år utan att “växa ur” den. 120 l brädorna känns på tok för pråmiga och de säger att jag bör ha en bräda över 100 l för att kunna dra rigg.
    har spanat in z-riden (06) på 105 l och hawken (06) på 110 l.

    har läst att 110 l hawken ska vara optimal för dom på 75 kg och över. för en flugviktare som jag passar 95 litraren utmärkt enligt uppgift, dock blir jag lite osäker på om jag tar mig vatten över huvudet genom att den storleken…

    har ni några tips? tacksam för vägledning!
    /k

    k-man-2 svarade 17 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • jox

    Medlem
    23 februari, 2007 vid 08:33

    Jag väger lite över 70 kilo och har en 96 litare som jag lätt drar rigg på… Är iof en freestyle bräda sen årsmodell så den är runt 60 bred. Men jag tror klart att du kan dra rigg på en 95 litare, kan kanske bli liet vingligt i början men sen är det ju bara att nöta på vattenstarten 😉

    Lycka till!

  • dr-masse

    Medlem
    23 februari, 2007 vid 11:04

    Vilka segelstorlekar har du tänkt att köra? Jag har en Hawk 110.

  • k-man-2

    Medlem
    23 februari, 2007 vid 11:44
    dr Masse;366519 wrote:
    Vilka segelstorlekar har du tänkt att köra? Jag har en Hawk 110.

    5.0 kanske 5.5

    vad kör du och vad väger du?

  • snaffe

    Medlem
    24 februari, 2007 vid 10:18

    Hawk 95. Lär plana riktigt tidigt. Fick mycket bra i tester förra året.

  • joli

    Medlem
    24 februari, 2007 vid 10:41

    dr Masse,

    är du nöjd med Hawk? Är det 06 lr 07? Enligt Boards ska det vara ganska stor skillnad (positivt) mellan årsmodellerna.

    Jag funderar på att sälja min JP xcite 120 som ifs är bra men börjar kännas lite stor + stötig i chop. Är Hawk bra som allround? Ska mest framochtillbaka, inte freestyle. Seglar mest i Klagshamn, skåne. Jag väger 84 kg.

  • dr-masse

    Medlem
    24 februari, 2007 vid 16:23

    k.man – 5.0 och 5.5 och med din vikt så är det lätt Hawk 95 som gäller. Dock skulle du kunna välja en lite “snällare” bräda för att utvecklas lite snabbar och ha mer marginal i manövrar och liknande. Jag tror att en FreeStyleWave runt 100 lite skulle kunna vara riktigt bra, faktiskt….

    Joli, jag har inte kört Hawken sådär supermycket men det jag kört med den har imponerat rätt bra. Det är en 110 från 05-06. Framförallt är den allround, som du verkar efterlysa. Jag har kört den med fullrace 7.6 rigg, och då känns den bra nära som en riktig fullblodsplanka. Bra fart för mina behov. Det roliga är att även med 5.7, vågsegel, så är den riktigt skoj och inbjuder till 360, hopp och annat kul.

    Väldigt allround, som sagt. Borde passa din vikt väldigt bra, jag väger 77 och skulle nog enbart se några kilon till som en fördel på den.

    Hawk 110 2005-6 (den kom ju sent 05) ligger ju storleksmässig lite mellan nya Hawk 108 och 123. Den tar nog större segel lite bättre än 108, men jag kan tänka mig att 108 är enklare att kontrollera i mer fart då den är smalare.

    Men jag gillar Hawk 110, tycker det är en bra allround-planka som både funkar för högfartscruising med 7.6, samtidigt som den är rolig med mer manöverorienterade segel. Med räjsrigg eller freeräjsrigg så rekommenderar jag en annan fena än orginal, då den är lite mjuk för mer tryck. Rekommenderar även en mindre fena för att locka fram mer sväng och kontroll med mindre segel i mer vind.

    Hawk 110 är min sommarplanka, helt enkelt, och jag är klart nöjd!

  • rasmus_w

    Medlem
    24 februari, 2007 vid 16:30

    Eftersom jag sjäv har liknande tankar, fast är ute efter något mindre prylar passar jag på att fundera lite. Jag funderar på en Hawk 93 eller en freestylewave runt 85 liter (troligen freewave 86) och vill täcka rätt många typer av segling med brädan. Jag tänker rätt mycket i termer av vad som inte kommer funka, så vad skulle funka sämst av de här alternativen?

    1. Hawken med vågfena och 5.0/4.5 i små Torövågor eller käringviken.
    2. Freestylewaven med slalomfena, SuperX- eller freeracerigg på 6.5 kvadrat och stropparna så nära kanten som möjligt.

  • dr-masse

    Medlem
    24 februari, 2007 vid 16:45

    Om du överhuvudtaget har några somhelst funderingar på vågor så är det FSW som gäller.

    Faktiskt så har jag sällan gett råd som jag känt mig så säker på som detta, tycker ofta att det är vanskligt med tips å sånt men vill ofta ändå ge lite för att, om inte annat, lära mig själv av lite skön konfdiskussion med kunnigare seglare men i det här fallet är jag så säker som jag kan bli.

    I min värld, oah!

  • dr-masse

    Medlem
    24 februari, 2007 vid 16:46

    Jo, en sak till. En fsw kommer att funka kalas med en SuperX eller freeräjs rigg, framförallt med en lite rakare och snabbare fena.

    Cambers bör nog undvikas, de tar vanligtvis inte det drag och den tyngd som oftast kommer med cams sådär jättebra.

  • rasmus_w

    Medlem
    24 februari, 2007 vid 17:16

    Okej, då känner jag mig lugn. Jag hade nästan bestämt mig för en fsw, sen kommer Boards och säger att Hawk 93 är riktigt kul i vågor eftersom den är så snabb oh lätthanterad och då blev jag förvirrad igen. Fsw känns som en vettig kompromiss i ett vindregister där man både kan tänkas vilja blåsa på för fullt (jag seglar mycket i Kalmarsund och där blir det inte surfvågor ens med 3.5) och rida lite vågor. Jag tänker mig visserligen skaffa en vågbräda med, men den kommer nog vara lite liten för vågsegling med 5.0-5.7 , jag vill framförallt ha den för att kunna segla “trii point trii full power” eftersom de senaste åren har visat att såna dagar faktiskt förekommer i Sverige.

    En stor och en liten vågis vore såklart ett alternativ men inte ens jag vill äga hur många brädor som helst.

  • rasmus_w

    Medlem
    24 februari, 2007 vid 17:21

    Vad gäller det tråden från början handlade om så brukar Fanatic säga att de som tycker mest om Hawken är de som tidigare har haft en liten hårdvindsslalom och vill komplettera med ett lättvindsalternativ medan de som har haft en 140-litare och vill skaffa nåt mindre brukar föredra Eagle. Sen vet jag inte så mycket om Eagle men jag har fått för mig att i kategorin “freerides som nästan seglar sig själva” så är Starboard Carve och JP X-cite strået vassare än de andra.

  • dr-masse

    Medlem
    24 februari, 2007 vid 20:15

    Jag kan tänka mig att Hawk 93 kan vara kul som fasen att bränna runt i vågor med och, framförallt, ladda hopp.

    Men skall det svängas i vågor så är en FSW lätt att föredra. Dessutom är en större FSW, för de allra flesta, ett perfekt komplement till en mindre vågisen. Största riggen på en mindre vågis (5.3 – 5.7) sitter ofta som gjuten på FSW, blir fin-fint överlapp där.

    Och en sak till. En FSW kommer att vara kul på Haga med!

  • k-man-2

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 07:23

    @dr Masse 366700 wrote:

    Dock skulle du kunna välja en lite “snällare” bräda för att utvecklas lite snabbar och ha mer marginal i manövrar och liknande. Jag tror att en FreeStyleWave runt 100 lite skulle kunna vara riktigt bra, faktiskt….

    hmm, verkar ju vara ett schysst alternativ! speciellt med tanke på att jag bara kommer ha en bräda. (ja sen får man ju se). vad sätter man för rigg på en sån här? skulle en freeride-rigg funka? eller är ett renodlat freestylesegel att föredra?

  • dr-masse

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 08:17

    @k.man 366951 wrote:

    hmm, verkar ju vara ett schysst alternativ! speciellt med tanke på att jag bara kommer ha en bräda. (ja sen får man ju se). vad sätter man för rigg på en sån här? skulle en freeride-rigg funka? eller är ett renodlat freestylesegel att föredra?

    En freeride-rigg funkar fin-fint på en större FreeStyleWave bräda.

    Som enda bräda att utvecklas på tror jag en sådan borde vara ett hett alternativ.

    Om jag själv skulle ha en enda bräda skulle det lätt bli en freestylewave på 95-100 liter!

  • k-man-2

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 07:27

    tackar för tipsen! har lite att fundera över nu… ska man ta och gå till tatuerarn
    också när man ändå är igång? 🙂

    425x419.jpg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rrd z-ride 06 eller fanatic hawk 06?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.