Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RRD’n testad å annat blaj :)

  • RRD’n testad å annat blaj :)

    Publicerad av carl-r på 22 september, 2009 vid 21:30

    Började dagens segling med min Mistral Explosion -95 och ett PB på 28,61 into kastfall när brädan skar fast på slören. Fan vilken kul känsla att flyga fastspänd! 😀 Inte ens ett blåmärke där benet slog i masten. Det var med 7,5 gaastra 3x.

    Sen ökade vinden lite så det var dags att testa rrd’n tyckte jag. Gaastra Course slalom Pro 6.7 riggades och 29 cm fenan på. Första starten lyckades jag inte komma i bakfoten. Tvärstopp och ny vattenstart. Andra, inte i med bakfoten igen, stroppen är för liten?!
    In och fippla med stropparna. Ut igen, brädan går tungt, plogar och så popp upp å iväg i 180 och man hinner inte i stropparna. Vattenstart into kastfall.
    Börjar testa bakfoten först, kommer i men så ställer sig brädan på tvären. Om och om igen. In och rota i klubblådan. 34-fena som har sett bättre dagar.
    Ut igen, med bakfoten först så kommer jag faktiskt igång. Brädan tuffar på som f-n och jag seglar över till esterön och kollar gps. 24,5 knop tror jag. Brädan låg som ett strykjärn och jag fick känslan av att den här kan ta höjd.
    Vinden tilltar och nu är det istället en rodeoritt tillbaka. Så fort en by dör så faller brädan igenom och jag hamnar i vattnet.
    Vid starterna så stegrar sig brädan och jag är en meter över vattnet. Sen pang iväg som ett pistolskott. Accelerationen är så löjligt ögonblicklig.
    Tills slut kommer jag in och undrar vad fan är det här…
    Jag har aldrig kört nåt mer svåråkt någonsin och aldrig kunna drömma om att det skulle vara så hysteriskt.

    Vinden ökar lite till och det är fortfarande ljust så jag river ner 6,7’an och riggar ett NP Slalom 6.0. 29-fenan är tillbaka nu.
    Jag hoppar på och kör i bakfoten först. Nu sjunker inte aktern direkt. Konstigt.
    Jag håller in aktern från att rotera ner i lä med fötterna och krokar i och faller av. Snaaabbt som fan i med framfoten och så full fart iväg. Va i h-e… lillfenan funkar ju. Och brädan går ju riktigt trevligt!
    Det här känns kanon och jag hinner in och ut igen en gång till innan det är helt mörkt. 26 nånting knop nu.
    Sen kommer en klubb-kompis, Doddan “jag orkar inte rigga ner en storlek”, upp ur vattnet med sin waveslalom nånting och ett gammalt 7,8 och visar gps’en. 29.7 😀

    Väldigt skön dag i choppet på Bråviken!

    carl-r svarade 13 år, 10 månader sedan 15 Medlemmar · 69 Svar
  • 69 Svar
  • carl-r

    Medlem
    22 september, 2009 vid 21:49

    Här är lite bilder från dagen å kvällen.
    Det är bra med extraljus. 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    23 september, 2009 vid 09:38

    Låter som typiska “första gången på bräda med riktigt liten volym”-syndrom. Det där med tail som sjunker ner till midjedjup vid beach/vattenstart händer mig fortfarande när jag inte har seglat riktigt små brädor på länge.

    Fast mina jättesmå brädor är vågbrädor så jag kan inte relatera till allt. Men jag gissar att du efterhand kommer vattenstarta den på samma sätt som du vattenstartar alla andra brädor. Den stora skillnaden är nog att du kommer göra bättre vattenstarter än tidigare även när du kör på 130-litare.

  • carl-r

    Medlem
    23 september, 2009 vid 17:28

    Gott att höra Rasmus.
    Jag var ute idag igen och nu är jag uppe i 28,49 med lilla brädan som jag numera även har gett ett namn, “Humble Pie”. Som du säger, den kommer att göra mig en mästare på vattenstarter. 😀

    Ett är säkert, jag ska skaffa en lite större fena. Det är väldigt frustrerande att starta när man knappt kan röra bakfoten innan man är uppe i fart utan att det släpper totalt.

  • kinetic

    Medlem
    23 september, 2009 vid 17:34

    CarlR: Försök o ta dig till “riktiga” surfställen typ Öland,Skåne eller TT…Det kommer göra underverk för din segling, dessutom är det skönt att slippa ligga i vattnet nu när det börjar bli kallt (TT,Öland samt flera Skåne-spots e långgrunda). 28.5 knop e helt OK med lilla brädan, men du har knappt fått i 2:an ens om de hade varit en bil, finns 3-4 växlar till:)!

  • benke-2

    Medlem
    23 september, 2009 vid 17:44
    Carl R;578088 wrote:
    Gott att höra Rasmus.
    Jag var ute idag igen och nu är jag uppe i 28,49 med lilla brädan som jag numera även har gett ett namn, “Humble Pie”. Som du säger, den kommer att göra mig en mästare på vattenstarter. 😀

    Ett är säkert, jag ska skaffa en lite större fena. Det är väldigt frustrerande att starta när man knappt kan röra bakfoten innan man är uppe i fart utan att det släpper totalt.

    Ja kan se på bild 1 att du har bultat fast määtsfoten i fören typ på Explosion brädan, å bängel-bänder som f-n i seglet.
    Men en bild på roberto rikard brädan med 6,7 vore ju bra kanske, misstänker att nedhalet inte är draget.

  • carl-r

    Medlem
    23 september, 2009 vid 17:44

    Det är lite svårt att pussla ihop med fru och småbarn.
    Sen inbillar jag mig att man fostras av att nöta chop. Och man vill ju gärna bocka av 30 knop på hemmaplan va? 🙂

    Men men, jag börjar sugna till nu på att se mig omkring och testa andra ställen.

  • carl-r

    Medlem
    23 september, 2009 vid 17:45
    benke.;578092 wrote:
    Ja kan se på bild 1 att du har bultat fast määtsfoten i fören typ på Explosion brädan, å bängel-bänder som f-n i seglet.
    Men en bild på roberto rikard brädan med 6,7 vore ju bra kanske, misstänker att nedhalet inte är draget.

    Var ser du explosionen? Du menar inte Doddan på sin F2 Lightning 3 kvadrat överriggad?

  • kinetic

    Medlem
    23 september, 2009 vid 17:49

    Carl R: Jag nötte skit-choppet på Ivösjön i typ 7-8 år utan vetskap om att det fanns betydligt bättre spots i närheten (tex Habo). Har kört nån enstaka gång på Ivösjön senaste åren o låt oss säga så här: vinden är ett kapitel för sig, o jag kan inte komma ihåg att det var så ojämnt o choppigt*haha*… Det är surfbart men inte mycket mer, iaf sett ur “speed synvinkel”

  • carl-r

    Medlem
    23 september, 2009 vid 18:10

    K: Det måste ju va nåt man kan göra dagsutflykter till. Så smärtgränsen går väl vid 2 timmar bilfärd. Jag har faktiskt inte hittat nåt som känns sådär jeje wow wow inom den radien ännu. Men jag har några lokala ställen som kommer att testas mycket snart. Kanske funkar det. Kanske inte. 🙂

  • oaxen

    Medlem
    23 september, 2009 vid 18:48

    Hej hej!

    Kul att brädan verkar funka. Det finns ett hyfsat speed spot I Roxen, funkar bäst på SV. Ligger norr om fågelskyddsområdet, västra stranden precis söder om Berg. Rak frånlandsvind.

  • bjornen

    Medlem
    23 september, 2009 vid 19:00
    Oåxen;578117 wrote:
    Hej hej!

    Kul att brädan verkar funka. Det finns ett hyfsat speed spot I Roxen, funkar bäst på SV. Ligger norr om fågelskyddsområdet, västra stranden precis söder om Berg. Rak frånlandsvind.

    Har noterat att ni har fina farter 🙂 Börjar bli lite sugen att testa någon gång. Är det här ni har seglat när ni postar på GPSSS ?

    //Björn

  • oaxen

    Medlem
    23 september, 2009 vid 20:03

    Korrekt. Jag har inga sessioner därifrån, alla mina är från Tvärskogs udde.
    Oscar, Mats, Gustav, C-G och Peter har en del fina sessioner därifrån. Särskilt Oscar. : )

    Nästa gång ska jag hänga på dock.

  • bjornen

    Medlem
    24 september, 2009 vid 07:59
    Oåxen;578150 wrote:
    Korrekt. Jag har inga sessioner därifrån, alla mina är från Tvärskogs udde.
    Oscar, Mats, Gustav, C-G och Peter har en del fina sessioner därifrån. Särskilt Oscar. : )

    Nästa gång ska jag hänga på dock.

    Carl R: Ursäkta att jag lånar tråden lite.

    Oåxen mfl: Hur tycker ni helgens prognoser för området verkar ? Lite funderingar att dra ner till Öland och Roxen ligger ju på vägen. Kan det bli något där ? Verkar som Roxen är ganska vindsäkert för att vara en sjö 🙂

    //Björn

  • oaxen

    Medlem
    24 september, 2009 vid 09:35
    Bjornen;578234 wrote:
    Carl R: Ursäkta att jag lånar tråden lite.

    Verkar som Roxen är ganska vindsäkert för att vara en sjö 🙂

    //Björn

    Jo, så är det. Vid västliga vindar, den vanligaste riktningen, har vi en lokal venturieffekt(alla fall ute vid udden). Jämför vi t ex med Varamon så kör vi ALLTID med en segelstorlek mindre.

    Skulle tippa att helgen kommer bjuda på västliga vindar kring 10 m/s.
    SMHI brukar stämma hyfsat och säger de 7-10 m/s så ligger det ofta i det övre registret eller över, men det kan ju såklart variera.
    FRV är kusligt pricksäkra på hur vinden kommer variera i riktning och styrka. Men vid västliga vindar brukar färgfälten för Vättern stämma bättre.

    Speed-stället är tydligen bäst vid SV, men bra även vid V.

  • tbsurf

    Medlem
    24 september, 2009 vid 11:09
    Oåxen;578263 wrote:
    Jo, så är det. Vid västliga vindar, den vanligaste riktningen, har vi en lokal venturieffekt(alla fall ute vid udden). Jämför vi t ex med Varamon så kör vi ALLTID med en segelstorlek mindre.

    Skulle tippa att helgen kommer bjuda på västliga vindar kring 10 m/s.
    SMHI brukar stämma hyfsat och säger de 7-10 m/s så ligger det ofta i det övre registret eller över, men det kan ju såklart variera.
    FRV är kusligt pricksäkra på hur vinden kommer variera i riktning och styrka. Men vid västliga vindar brukar färgfälten för Vättern stämma bättre.

    Speed-stället är tydligen bäst vid SV, men bra även vid V.

    Är sugen på att prova svartån igen gick inte så bra sist, för mycket väst har jag för mej. Blev lä vid den där privat tomten vi gick i från då. Är det fortfarande där ni går i?

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RRD’n testad å annat blaj :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.