Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RRD’n testad å annat blaj :)

  • carl-r

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 20:39
    Mården;581369 wrote:
    över till det andra blajet
    tömde kameran idag o vad fanns där om inte ett långskott på benke + en kohage

    carl, notera den höga bomen,det väl dragna nedhalet,mastfoten längstbak,den fina stansen ,seglet av senaste stuk och helt stenfritt
    ja vet syns llllite dåligt här, till skillnad mot mina andra proffsbilder 🙂

    Jau du, det är nog lite dåligt mastfotstryck där va? 😉
    Skämt åsido så kör jag skethög mast på de andra brädorna. Det är bara den lilla röda som skrämmer ännu.

    Det ser riktigt fint ut där. Det stället ska besökas mycket snart.

  • carl-r

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 18:06

    Här är en filmsnutt från idag.
    Inget slörande eller speedande idag utan bara halvvind i kontroll.
    Jag tänkte höra vad ni har för åsikter om dels min hållning och dels hur prylarna går i vattnet, om nåt bör trimmas om. OBS! Ej speedtrim utan slalom. 🙂

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=qkPu03O0Fo4″]YouTube- 2010-05-01 Windsurf[/ame]
    Fena: Select Devil 31.
    Segel: Gaastra Course Slalom Pro 6.2

  • benke-2

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 19:03

    Jorå seglar ju helt ok..
    men buken ska vara där nere i seglet inte i toppen och du har inget freeleach.
    mer nedhal kan ju funka, mindre lattspänning ovanför bommen och mer lattspänning under bommen.

  • carl-r

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 19:09

    Tack! 🙂

    Jag kollade på lattorna när jag riggade ner faktiskt, eftersom jag har rätt mycket fladder i själva monofilmen, men jag tycker att toppen inte är särskilt följsam precis som du säger. Släppte på de översta 2. Jag körde med rätt mycket uthal idag, det fimpade nog buken nertill. Jag ska se till att jag kollar över lattorna nästa gång.

  • kinetic

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 19:36

    Seglet är BRA riggat, Benkes kommentar till trots…Har själv 2 Gaastra (Slalom Pro) från samma “era” (-94/95), dessa segel har mycket rak mastkurva med ordentligt löst akterlik som sträcks upp fint av vinden. Det är mycket lätt att dra på nedhal tills “det tar stopp”, dvs seglet blir helt platt, man klarar att dra “så hårt” lekande lätt med hängselekroken utan att ens ha trissor i nedhalsöljetten. Möjligtvis kan du dra liiiite nedhal till om det blåser mer…Jag testkörde mitt Slalom Pro 5.7 här om året när “alla andra speedare körde 5.5 eller mindre” med max nedhal, dvs helt platt segel, o det var ingen höjdare…Mina Slalom Pro hänger jag bara upp i uthalet, inget uthal alls (kör iofs bara seglen på vintern så…)

  • mackee

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 04:21
    benke.;609490 wrote:
    Jorå seglar ju helt ok..
    men buken ska vara där nere i seglet inte i toppen och du har inget freeleach.
    mer nedhal kan ju funka, mindre lattspänning ovanför bommen och mer lattspänning under bommen.

    Jag håller med benke testa att dra 5mm mer nedhal nästa gång samt låt seglet ligga mot bommen minst 10-20 cm. testa även att dra in röven och räta lite på benen tycker du var lite för mycket i speed,slör läge med kroppen.
    Kör hårt

  • mattias-j

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 07:40
    mackee;609816 wrote:
    Jag håller med benke testa att dra 5mm mer nedhal nästa gång samt låt seglet ligga mot bommen minst 10-20 cm. testa även att dra in röven och räta lite på benen tycker du var lite för mycket i speed,slör läge med kroppen.
    Kör hårt

    Exakt, försök stå lite rakare. Om du kollar på filmen så lutar seglet ganska mycket mot lovart. Om du kan segla med masten mer rätt upp, så utnyttjar du vinden bättre. Då får du ett “renare” flöde runt hela riggen. Då kan du dessutom “stänga” seglet lite bättre mot brädan. Alltså, stå rakare och luta segler mer bakåt istället. Om du tycker det känns konstigt, så prova att korta hängselelinorna lite och luta hela dig bakåt. Detta råd gäller slalomsegling! En del seglare man ser har dessutom fötterna för långt in på brädan, för stora stroppar. Oftast för att det ska kännas bekvämt… Hälen ska pressa på kanten på brädan(bakfoten) egentligen är det bara tårna som ska passera hela stroppen. Inte så att hälen riskerar att släpa i vattnet, men näst intill. Främre foten behöver ha möjlighet att komma något längre in eftersom du ibland måste kunna lyfta brädan med hjälp av foten för att styra undan chop. Ibland när det går riktigt fort, och man seglar lite överriggad så kan det kännas som om främre foten vill ur stroppen. Då får man böja upp tårna och liksom låsa fast foten i stroppen. Man kan dessutom prova att luta sig lite framåt, man tappar lite fart men tjänar kontroll. Väl i kontroll igen, så ställer man sig som vanligt igen. Det gäller att våga också. Att tveka eller snabbt skota ut brukar betyda kastfall…. Hoppas att något kan funka för dig.

    När det gäller riggning av äldre segel, så brukar mindre nedhal ge mer buk men inget släpp i akterliket. Mer nedhal, ingen buk och fladdrigt akterlik. Detta ger ett platt segel och bara en massa sidkraft=skit. Enklast är nog att rigga ungefär som det står(nedhal), och sedan överspänna de nedre lattorna lite, släppa på de övre och köra negativt uthal(2-4cm) detta är det enda sättet att “härma” nya segel. Tro mig jag provade allt 2008 med mina VX3:or :cool2:

  • carl-r

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 08:44

    Tack för kommentarerna. 🙂
    När det gäller stropparna har jag problem med vattenkaskader från hälarna just på denna brädan, så jag testar mig fram med fötterna just nu.

    Det är lättare att stå rakare med ben och rigg när det är mindre byigt tycker jag. Det kändes som att jag behövde komma ner för att balansera och hålla emot, men jag hoppas att det ska bli bättre nästa gång med lösare lattor i toppen.

    Jättebra att veta vad jag ska öva på till nästa gång!

  • carl-r

    Medlem
    3 juni, 2010 vid 07:13

    Nu är jag äntligen över 30knop på 5×10. 🙂
    Men det var tusan inte enkelt och det är rätt så hårigt att dra på i slören tycker jag.
    Jag fick lite stegringar på halvvinden på startrakan med mastfoten långt bak, men jag tror att den höll sig rätt plan på slören. Jag tyckte det var lättare att få en neutral stance om man kryssade lite innan halvvindspartiet.
    När det blåste som värst på måndagen så fick jag hänga bakom brädan för att inte få kastfall, jag antar att det är för att jag inte hade fått bak mastfoten ännu då och inte hissat upp bommen tillräckligt just då? Eller var jag bara för långsam in i slören?

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RRD’n testad å annat blaj :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.