Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RRD’n testad å annat blaj :)

  • carl-r

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 05:25

    Jag tror inte det är riktigt så enkelt. Det du säger gäller ju bara om du lutar seglet mot vinden. Annars blir ju inte segelytan mindre för att man stänger mot brädan.
    Vidare så är det här seglet från -91 och troligtvis vill det seglas på ett visst sätt, på samma sätt som ett nyare segel vill seglas annorlunda. Balansen och draget är på ett visst sätt. Det är liksom bara att hitta balansen, eller hur?

  • rasmus_w

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 15:36

    Ta och läs första sidan av http://www.guycribb.com/userfiles/documents/EarlyPlaning.pdf för en liten förklaring av stänga mot brädan-grejen.

    Kortfattat: man stänger inte mot brädan, segeldesignern gör det åt en när han designar seglet, om det är ett fullracesegel.

  • carl-r

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 15:48

    Vem riktar du dig till Rasmus och vad menar du?

  • larsd

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 16:20

    Det är ganska tätt i toppen över meningslösa inlägg just nu:wink:!

  • rasmus_w

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 16:25
    Carl R;581236 wrote:
    Vem riktar du dig till Rasmus och vad menar du?

    Kanske jag riktar mig till folk som fortfarande tror det är bra att luta seglet bakåt tills man stänger mot brädan. Visst är det bra att stänga mot brädan, men man åstadkommer det genom att ha ett segel med rejält med yta under bommen, inte genom att luta riggen bakåt tills den stänger till.

  • carl-r

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 16:28

    Öh? Come again?

  • kinetic

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 16:32

    CarlR: Fina bilder! Jag är ingen expert men jag försöker alltid att segla med i princip helt sträckta armar, på så vis kan man hänga längre ut men även hålla riggen mer “vinkelrätt” mot vinden. Ju mer det blåser (dvs ju mer “överriggad” man blir) dessto svårare blir det att segla så, det naturliga är att man då kryper närmare bommen, böjer armar o ben o intar “survival stance”…Benen skall även de sträckas, iaf det främre, det bakre kan vara något böjt, iaf på slör…

  • carl-r

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 16:38

    Kinetic, tack för tipsen! 🙂
    Jag har ju ganska liten fena just nu 31 cm Select Devil och när jag sträcker frambenet (eller bägge) så får jag tyvärr förr eller senare spinout eller småsläpp. Jag körde med böjda ben på slutet för att lasta fenan lite mindre. På min andra bräda kör jag alltid med raka ben. Har du några ideer kring hur man ska bete sig för att köra bättre med liten fena?

  • kinetic

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 16:51

    CarlR: En 31:a borde vara fullt tillräcklig för 6.0. Jag brukar försöka köra med minsta möjliga fena (OK, det blir oftast en o samma fena oavsett segel men det beror på att jag bara har en gräsfena på 29cm, än så länge). Min 29cm gärsfena funkar utmärkt från 7.6 o ner till 6.2 iaf. Har även testat med en 30 djup gräsfena men då med mycket tunnare profil samt gissningsvis 35-40% mindre yta o det var ännu bättre till 6.8/6.2. Jag är ganska säker på att om du sträcker armarna helt så kommer du få mer “drive” genom det främre benet o fenan kommer bita bra. Att kör med böjda armar kan till viss del jämföras med att slira på kopplingen, o det vill vi ju inte, vi e väl inga kärringar*haha*

  • bjornen

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 17:19

    Jag ska ge lite tips som har gett mig lite mera fart (speedsetup):

    *ganska mycket buk långt ner i seglet, ingen aning hur äldre segel ska se ut (för mig spänna 3 nedersta lattorna hårt)
    *oftast negativt uthal typ så att seglet ligger an mot bommen till första fästet för hängseletamparna (kan säkert diffa men oftast mer buk än man tror)
    *Är det plattvatten kan man gå riktigt djupt på slören men är stökigt kan det vara svårt att gå djupt (mindre vinkel på slören lite plattare segel=neutralt eller lite utal) Seglar du halvvind är det svårt att få någon bra fart.
    *fena den tycker jag är lite knepig. jag har provat ganska små fenor men på senare tid upptäckt att det går snabbare för mig med lite större (kan vara att det är lite lättare med större fena=mer förlåtande med för mycket bakfotstryck)
    *Inte streta så mycket med benen utan försöka verkligen hänga i selen/seglet och låta benen/fötterna vara lätta på brädan när man slörar. Häng ut åt sidan i stället för bakåt i brädan riktning som man oftast gör när det blir lite läskigt.
    *bättre med kontroll än “snabb setup” typ inte bommen högst upp, mastfot längst bak, hängselelinor långt bak. Känns som detta är för dom som verkligen kan. Lagom kanske är bättre i början ?
    *segla, segla, segla För oss(mig) som inte är naturbegåvningar eller har seglat länge är det bara att nöta på och ta eventuella motgångar, snart släpper det 🙂

    Jag kan förmodligen vara helt ute och cyckla i många av tipsen så ta dom med en nypa salt :santa:

    Lycka till

    //Björn

  • carl-r

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 17:52
    kinetic;581271 wrote:
    CarlR: En 31:a borde vara fullt tillräcklig för 6.0. Jag brukar försöka köra med minsta möjliga fena (OK, det blir oftast en o samma fena oavsett segel men det beror på att jag bara har en gräsfena på 29cm, än så länge). Min 29cm gärsfena funkar utmärkt från 7.6 o ner till 6.2 iaf. Har även testat med en 30 djup gräsfena men då med mycket tunnare profil samt gissningsvis 35-40% mindre yta o det var ännu bättre till 6.8/6.2. Jag är ganska säker på att om du sträcker armarna helt så kommer du få mer “drive” genom det främre benet o fenan kommer bita bra. Att kör med böjda armar kan till viss del jämföras med att slira på kopplingen, o det vill vi ju inte, vi e väl inga kärringar*haha*

    Devil-fenan säger Select att man egentligen ska ha 2 cm längre än deras övriga slalomfenor, men valet är mitt. Jag har en jättetunn 29’a och jag vill inte ha för stort steg emellan dem.
    Jag tror det är en teknikgrej och jag lär mig gärna. Och trots allt satte jag pb igår. 🙂
    Armarna ska jag helt klart ta till mig. Jag har inte funderat så mycket på dom. Tack!

    I mitt fall är det nog *kärringen* i mig som är det det största problemet. Jag litar inte riktigt på grejerna, och det är så snuskigt att rycka tillbaka en spinout när det nästan kastar omkull.

  • carl-r

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 17:56
    Bjornen;581285 wrote:
    Jag ska ge lite tips som har gett mig lite mera fart (speedsetup):

    *ganska mycket buk långt ner i seglet, ingen aning hur äldre segel ska se ut (för mig spänna 3 nedersta lattorna hårt)
    *oftast negativt uthal typ så att seglet ligger an mot bommen till första fästet för hängseletamparna (kan säkert diffa men oftast mer buk än man tror)
    *Är det plattvatten kan man gå riktigt djupt på slören men är stökigt kan det vara svårt att gå djupt (mindre vinkel på slören lite plattare segel=neutralt eller lite utal) Seglar du halvvind är det svårt att få någon bra fart.
    *fena den tycker jag är lite knepig. jag har provat ganska små fenor men på senare tid upptäckt att det går snabbare för mig med lite större (kan vara att det är lite lättare med större fena=mer förlåtande med för mycket bakfotstryck)
    *Inte streta så mycket med benen utan försöka verkligen hänga i selen/seglet och låta benen/fötterna vara lätta på brädan när man slörar.
    *bättre med kontroll än “snabb setup” typ inte bommen högst upp, mastfot längst bak, hängselelinor långt bak. Känns som detta är för dom som verkligen kan.
    *segla, segla, segla För oss(mig) som inte är naturbegåvningar eller har seglat länge är det bara att nöta på och ta eventuella motgångar, snart släpper det 🙂

    Jag kan förmodligen vara helt ute och cyckla i många av tipsen så ta dom med en nypa salt :santa:

    Lycka till

    //Björn

    Jag tror jag resonerar som dig i precis alla punkter här ovan.
    Fast jag försöker hela tiden med små steg gå åt att få bak mastfoten, fötterna etc. Det är ju bra att ha som mål, eller hur? 🙂

  • benke-2

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 18:15
    Carl R;580964 wrote:
    Sakta sakta går det lite fortare. 28.8 nu. Svårkört och mycket hälar i vågorna, vatten i ögonen.
    Jag fick spinout titt som tätt idag, men började tänka lite på det Erik Loots skrev när han testade nån fena att han gillade den för att den tvingade honom att vara mjuk mot den och det är så han menade på att gick fortast ändå.
    Tror det gick lite fortare efter detta, och iaf relativt spinoutfritt.

    Här är några bilder på väg in mot stranden, tyvärr var de slörarna ganska fruktlösa då den kraftigare vinden var på andra sidan. Men iaf kan man se hur det ser ut. (Vilket påminner mig om att jag vid det här laget borde ha tagit bort dom där segelnumren som satt i seglet jag köpte för ett par år sen.)

    30+
    HÖÖGRE BOM
    Mer nedhal
    nyare segel
    Troligen flytta bak mastfoten

  • carl-r

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 18:27
    benke.;581320 wrote:
    30+
    HÖÖGRE BOM
    Mer nedhal
    nyare segel
    Troligen flytta bak mastfoten

    Jag visste att du skulle skriva mer nedhal. 😉
    Men innan dess måste jag ha ett annat segel. Faktum är att jag har dragit för mycket nedhal för seglet som det är på bilden. Dels är det samma segel som visas på Rig it right när dunken visar att det blir skit med för mycket nedhal, och dels så var det faktiskt rätt dött efter jag drog det så mycket. 2 årsmodeller senare är en helt annan femma, men det här seglet är bara elakt och vill inte ha helsladdrig bakdel.

    Annars är jag helt med dig, fast jag jobbar på kontroll än så länge på just den här brädan. 🙂

  • marden

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 19:34
    benke.;579019 wrote:
    Jorå var fyra som körde där, var uppåt 14-15 i byarna.
    Borde gå å köra 40+ utanför Svatåmynningen (hade 38,7 idag) om det är lite mer vind eller 15 cm högre vattenstånd, så man kan gå närmare vassruggen.

    Är vattenståndet konstant eller blir det 2dm högre om det börjar höstregna lite?

    över till det andra blajet
    tömde kameran idag o vad fanns där om inte ett långskott på benke + en kohage

    carl, notera den höga bomen,det väl dragna nedhalet,mastfoten längstbak,den fina stansen ,seglet av senaste stuk och helt stenfritt
    ja vet syns llllite dåligt här, till skillnad mot mina andra proffsbilder 🙂

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RRD’n testad å annat blaj :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.