Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RRD’n testad å annat blaj :)

  • carl-r

    Medlem
    27 september, 2009 vid 19:40

    Hur var det med stenar vid Svartån? På eniro såg det lite sådär ut när man kollade.

  • oscar

    Medlem
    27 september, 2009 vid 19:43
    benke.;579019 wrote:
    Jorå var fyra som körde där, var uppåt 14-15 i byarna.
    Borde gå å köra 40+ utanför Svatåmynningen (hade 38,7 idag) om det är lite mer vind eller 15 cm högre vattenstånd, så man kan gå närmare vassruggen.

    Är vattenståndet konstant eller blir det 2dm högre om det börjar höstregna lite?

    Vattennivån har sjunkit lite den senaste veckan, vet inte hur det regleras men kan ha med Göta Kanal att göra. Kul att du säger att det går köra 40…hade själv hoppats på det men är ju nybörjare på speed så kan inte så mkt om trim och material än. Vad körde ni för grejer? Bräda, segelstorlek,fena?

  • marden

    Medlem
    27 september, 2009 vid 19:45

    jodå vi va tre tokholmare som trampade på i koskiten + någon lokal förmåga
    vattnet skulle nog vart lite högre så man kunde gå närmare land sen var det inte många byar över 15 som tog sig förbi träden som står på andra sidan vägen jag började me 7.0 men bytte efter lunch till 5,5 ca 6,2 hade nog passat mig bäst
    b1 körde 7,0 hela dan och b2 6,2
    tror nog du hade det bättre på udden idag

    lite dubbel skirvning

  • marden

    Medlem
    27 september, 2009 vid 20:17

    på flygfotot på eniro ser ju vattnet ut att va ca 60cm högre men det måste väl höra till extremnivåerna

  • benke-2

    Medlem
    27 september, 2009 vid 20:45

    Ja ä a, vattenståndet nu var 32,94 (årslägsta typ)och normalvattenstånd är 33,30.

  • carl-r

    Medlem
    28 september, 2009 vid 05:40

    Well, var det några stenar då eller är det sand å dy?

  • marden

    Medlem
    28 september, 2009 vid 06:13

    ingen sten men fenan är ändå 1cm kortare när det var ganska grunt här o där

  • c-g

    Medlem
    28 september, 2009 vid 06:27

    Grattis benke till nya Roxenrekordet (avarage):

    # Naam Snelheid Spot
    1 Magnus Bengtsson 36.13 Roxen Lake
    2 Oscar Brogren 32.95 Roxen Lake
    3 Peter Kremsl 32.65 Roxen Lake
    4 Henrik Mard 32.6 Roxen Lake
    5 Patrik Lind 31.12 Roxen Lake
    6 C-G Storm 30.9 Roxen Lake
    7 Lars Dahl 30.8 Roxen Lake
    8 Mats Oljons 30.79 Roxen Lake
    9 Gustav Wänström 30.63 Roxen Lake
    10 Jan Erik Eklund 28.82 Roxen Lake
    11 Jakob Lindvall 25.42 Roxen Lake

  • c-g

    Medlem
    28 september, 2009 vid 07:22
    benke.;579040 wrote:
    Ja ä a, vattenståndet nu var 32,94 (årslägsta typ)och normalvattenstånd är 33,30.

    Ja dom brukar tömma ur en hel del vatten på hösten för att sjön ska kunna ta emot vårfloden utan att svämma över.

  • carl-r

    Medlem
    28 september, 2009 vid 18:18

    Nu har jag seglat brädan vid 4 tillfällen och har utvecklats nåt enormt….
    ….med vattenstarterna! 😀
    Helt annan teknik nu faktiskt.

    Även gipparna funkar konstigt nog väldigt bra på den lilla för att vara jag. Kanske beror det på att man tar mer fart för att inte få stopp, kanske beror det på att den svänger lättare. Fast slamgybes funkar det med, så farten kanske inte spelar så stor roll.

    Jag är förvånad över hur fort man utvecklas när man seglar nåt riktigt trilskt.

    Nåväl, nu är det väl dags att inse att antingen är jag feg, eller så har jag taskig skot-teknik eller så är mitt 6.0 inte alls snällt i byarna och jag får krypa till korset och uppgradera igen…
    Tja det kan ju va mer nedhal förståss.
    Det är inte så att jag ska upp och flyga när det kommer en by, utan mer att man inte fattar hur man ska orka hålla prylarna.

    Ball bräda iallafall som höjdar i 25 knop. 🙂
    (Västlig vind)

  • carl-r

    Medlem
    4 oktober, 2009 vid 19:45

    Sakta sakta går det lite fortare. 28.8 nu. Svårkört och mycket hälar i vågorna, vatten i ögonen.
    Jag fick spinout titt som tätt idag, men började tänka lite på det Erik Loots skrev när han testade nån fena att han gillade den för att den tvingade honom att vara mjuk mot den och det är så han menade på att gick fortast ändå.
    Tror det gick lite fortare efter detta, och iaf relativt spinoutfritt.

    Här är några bilder på väg in mot stranden, tyvärr var de slörarna ganska fruktlösa då den kraftigare vinden var på andra sidan. Men iaf kan man se hur det ser ut. (Vilket påminner mig om att jag vid det här laget borde ha tagit bort dom där segelnumren som satt i seglet jag köpte för ett par år sen.)

  • carl-r

    Medlem
    4 oktober, 2009 vid 19:50

    Boom boom pow!

    Min gick av lite fint när jag klev av vid sista repan precis inne vid stranden. Väldigt bra ställe och tillfälle faktiskt.
    Doddan bröt av sin bom när han va uppe i 34 om gps’en stämmer. Sen konstaterades det att den va faktiskt rätt mjuk i godset. Gick lätt att böja av mot benet.

  • Knatte

    Gäst
    4 oktober, 2009 vid 19:57
    Carl R;580964 wrote:
    Sakta sakta går det lite fortare. 28.8 nu. Svårkört och mycket hälar i vågorna, vatten i ögonen.
    Jag fick spinout titt som tätt idag, men började tänka lite på det Erik Loots skrev när han testade nån fena att han gillade den för att den tvingade honom att vara mjuk mot den och det är så han menade på att gick fortast ändå.
    Tror det gick lite fortare efter detta, och iaf relativt spinoutfritt.

    Här är några bilder på väg in mot stranden, tyvärr var de slörarna ganska fruktlösa då den kraftigare vinden var på andra sidan. Men iaf kan man se hur det ser ut. (Vilket påminner mig om att jag vid det här laget borde ha tagit bort dom där segelnumren som satt i seglet jag köpte för ett par år sen.)

    Utan att ha 100% koll här, men enligt bilderna så ser det ut som du lutar riggen lite för långt bakåt och kanske har lite för mycket press på aktern..
    Tror det skulle gå snabbare om du hade riggen mer upprätt och mer tryck på mastfoten, så brädan ligger rakare mot vattenytan.
    Men det är bara min teori och andra kanske har andra synpunkter:laugh:

  • carl-r

    Medlem
    4 oktober, 2009 vid 20:26

    Äh, på bilderna är det aldeles för lite vind i förhållande till kvadratmeter segel.
    Annars tycker jag att brädan går tillräckligt plant. Trycker jag ner så att brädan är i vattnet från masten å bakåt så bromsar det ju nåt enormt.

  • Knatte

    Gäst
    5 oktober, 2009 vid 04:27
    Carl R;580992 wrote:
    Äh, på bilderna är det aldeles för lite vind i förhållande till kvadratmeter segel.
    Annars tycker jag att brädan går tillräckligt plant. Trycker jag ner så att brädan är i vattnet från masten å bakåt så bromsar det ju nåt enormt.

    Ju mer du lutar seglet bakåt, ju mindre vind fångar seglet:tongue: Dvs din effektiva segelyta blir mindre => sämre fart..
    Man skall inte trycka ner brädan, utan försöka balansera den rakt men inte i vattnet typ:grin:
    Men självklart kan det bero på att vinden var lite klen..

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RRD’n testad å annat blaj :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.