Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing S.U.P funrace i höst!?

  • S.U.P funrace i höst!?

    Publicerad av nemo på 12 augusti, 2009 vid 09:48

    Jag tänkte dra ihop ett gäng och paddla lite nån helg i höst. Typ sträckan Arild-Mölle eller Lomma -västra hamnen. Syftet är att träffa andra suputer och ha kul. Nån som vill vara med med ideer? Hade tänkt mig en hudring i botten som vinnaren får bjuda på läsk för efter racet eller nåt liknande, eller bara en träff och paddla lite downvind. det skulle var kul om man hittade en bra stäcka som det bygger upp lite sjö. Ni som är intreserade kan väl skicka ett mail till mig så kan jag skicka info om när det blir av.

    Mvh Nemo

    mats_o svarade 14 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • jesper_b

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 14:47

    Down-winders är ju helt tokstort på Hawaiiöarna, sprider sig nu som en löpeld över klotet. Nu äntligen här. Way to go Nemo! Måste hinna fixa en bra 18-fotare bara, sen djävlar!

    /JB

  • mats_o

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 15:17

    Kul! Sign me up! Jag kommer gärna ner och är med. Men är inte Arild-mölle väl kort? Kanske mölle-viken eller tvärtom beroende på vindriktning? Sen middag på Grand i mölle (inte så fancy som det låter). Jag kan va me o organisera om så behövs.

    Har vi tur rullar det in en våg i mölle eller skäret också.

  • nemo

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 17:48
    Mats_O;565876 wrote:
    Kul! Sign me up! Jag kommer gärna ner och är med. Men är inte Arild-mölle väl kort? Kanske mölle-viken eller tvärtom beroende på vindriktning? Sen middag på Grand i mölle (inte så fancy som det låter). Jag kan va me o organisera om så behövs.

    Har vi tur rullar det in en våg i mölle eller skäret också.

    Jag tar gärna med ett par medorganisatörer så ser vi vart vi hamnar. mölle – viken är ett klart bättre alternativ och om det blåser lite NV så kan det bli schyssta dyningar men det är roligare att ha mölle som målgång. Vet inte hur lång sträcka man skall börja med för att inte folk skall backa ur. Jag har en vision (om något år när man har klart för sig hur och var det skall köras )om ett 24h race med mix av olika brädsporter sup, vindsurfing och kite: “Waterlon”. har säker redan gjorts men det skulle kunna bli en kul happening.

  • gurra1978

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 20:15
  • zucko

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 22:59

    måste erkänna att jag inte inser tjusningen med det hela. Vad gör det hela så mkt roligare än tävlingskajak? Inget illa ment med frågan bara undrar

  • rasmus_w

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 01:38
    zucko;565992 wrote:
    måste erkänna att jag inte inser tjusningen med det hela. Vad gör det hela så mkt roligare än tävlingskajak? Inget illa ment med frågan bara undrar

    Jag gissar att tjusningen med SUP framförallt kommer i vågor. Iofs har jag bara testat SUP en enda gång och den SUP (i ett somrigt vindstilla Varberg, uthyrs av Surfers) jag testade kändes även för en total nybörjare som jag som överdrivet “pråmig”, men jag upplevde den som rätt trögpaddlad. Att jämföra glidet med en tävlingskajak låter sig bara inte göras, kajaken glider så oerhört mycket bättre. Det kanske blir bättre med en lite mindre och smalare SUP men det finns ändå en anledning till att tävlingskajaker inte är flatbottnade.

    Sen brukar det pratas om att SUP är så otroligt effektiv bålstabilitetsträning. Det kan mycket väl stämma, men på en SUP som är så stadig att man mest kliver runt på den för att testa gränserna för hur totalt tvärfel man kan stå utan att ramla av så får nog de där tvära bukmusklerna som alla gymtränare pratar om inte jobba speciellt mycket.

  • gurra1978

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 05:30
    zucko;565992 wrote:
    måste erkänna att jag inte inser tjusningen med det hela. Vad gör det hela så mkt roligare än tävlingskajak? Inget illa ment med frågan bara undrar

    Jag har paddlat rätt mycket kajak förut och det finns två saker som gör SUP annorlunda. I vågor är det ju som Rasmus skriver riktigt kul men när det är plattvatten tycker jag att det var mycket mysigare att stå upp då man helt enkelt ser mer. När man är på grunt vatten och tittar ner ser man ju allt på botten mycket bättre. Det tycker jag är nice. Sen kan man ju paddla den som en vanlig kajak (bara byta paddel) men ändå ha de andra fördelarna.

  • nemo

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 07:32

    Tjusningen med sup är mångsidigheten, coreträning som ger precis den träning man vill ha till kommande blåsiga dagar, jag brukar köra med pulsklocka och inte ligga under 70% då mår man bra efter en timmes körning… Naturupplevelsen upptäcka nya miljöer stående, det är något som bara känns mer rätt och friare för mig, än att sitta ner. Inga bomkörningar mer, har med mig vågsuppen och alltid blir det nåt gjort, oavsätt om jag slänger på ett segel på den eller paddlar. Har sålt min roddmaskin och pallar inte gym, nu kommer man ut och får träning plus lite av den frihetskännsla man bara kan få när man färdas på vatten. Ungarna kan leka med den som longboard och som vindsurfbräda man kan ha den som picknickbord solskydd…

  • zucko

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 13:49

    Aa okej får ta och testa det nån gång då, med tanke på alla possetiva komentarer 😀

  • jesper_b

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 20:29

    I medvind och lite sjö får man paddla rätt bra i en kajak för att hänga med de här. Och vem har sagt att en SUP måste vara plattbottnad. Skit vad sexiga de är tycker jag – vill ha! /JB

  • jesper_b

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 20:30

    Ännu sexigare – vill ha!!!!! /JB

  • rasmus_w

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 22:41

    Ja nu börjar det likna nåt!

  • mag

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 04:38

    Kul initiativ!
    Jag är på, om jag har möjlighet.

    Arild-Mölle är väl inte kort??? Hur har ni det med geografin? Man ska ju runt Kullens steniga udde med sina jobbiga strömmar och reflexvågor då, och allt vad det innebär. Dessutom två helt olika paddelriktningar, och därmed vindriktningar att ta hänsyn till. Mölle-Viken är ju rena semestern i jämförelse, anser jag.

    SUP är frihet och träning med livskvalitet!
    /Magnus

  • mats_o

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 07:46
    Mag;566340 wrote:
    Arild-Mölle är väl inte kort??? Hur har ni det med geografin? Man ska ju runt Kullens steniga udde med sina jobbiga strömmar och reflexvågor då, och allt vad det innebär. Dessutom två helt olika paddelriktningar, och därmed vindriktningar att ta hänsyn till. Mölle-Viken är ju rena semestern i jämförelse, anser jag.

    Nej, kanske räcker, det är 12 km. Dessutom grym natur! Men funkar inte om det blåser V-NV, då blir det motvind. Förmodligen får vädret för dagen avgöra. Man kan ju sikta på att ha målgång eller start i Mölle iallafall.

    Nemo som drog igång kan väl spika en helg tex 12 sep? Träffas i Mölle vid lunch tex och sen bestämmer vi sträckan.

    Nemo?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing S.U.P funrace i höst!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.