Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Så här föddes konfen

  • diil

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 19:33

    Svar till:


    Ska vi frossa lite i nostalgi och gå ännu längre bak i tiden så var Sverige världens windsurfingmetropol i internets barndom… under 94/95 hade Jona Ljungström, Stefan Jeleby, Stefan i Linköping och jag fyra websiter om windsurfing i Sverige. Detta medförde att yahoo innehöll nästan fler svenska windsurfing-siter än något annat land!!! Det varade bara några veckor men dock… Nätet växte och blev hetare så under 96-97 flyttade vindsurfingen in hos Torget som då hade ambition att innehålla allt och lite till… Samarabetet gick ganska knackigt men lyckades i varje fall få upp det första svenska vindsurfingforumet på nätet!

    http://web.archive.org/web/19970416033117/www12.torget.se/cgi-bin/asikter/asikter?indexthreads+Brada

    [/ QUOTE ]

    Skribenten Masse finns med några gånger i första Torget-konfen, är det vår kära doktor månne?! Imponerande i så fall! Inte minst att ha samma nickname genom alla år, folk är annars så ombytliga av sig nu för tiden. /Diil (/DiilSiby /PappaRolf /Siberg /Majskolv /Understen /Flensberg /Sibbe…)

  • dr-masse

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 20:21

    Jodu, det är jag det. Hamrade tangenter redan då. Faktiskt så uppstod nicket dr masse när jag skrev ut ett “recept” på framgångsrik vindsurfing, typ. Som om jag visste det… 🙂

    Konfa På!

    (detta var en skoj tråd med MYCKET nostalgi)

  • diil

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 22:53

    Aha! Var det då när du myntade namnet Spockanizer i tidningen Vindsurf och bla beskrev hur tricket utfördes? Det var i alla fall ett recept jag följt… 🙂 Sitter som en schmäck, varje gång! /D

  • dr-masse

    Medlem
    18 januari, 2005 vid 08:09

    Njäe, krönikan i Vindsurfing skrev jag faktiskt typ fem år (jösses!) senare, typ 2002. Nicket “dr masse” slumpades fram runt 1997, tror jag.

    Nu är det ju en ny surfblaska på gång, hoppas den blir bra och kan få hänga med i några år.

    Plockade fram den där krönikan igen vilket ännu en gång bekräftade vilken rakt igenom dryg och självgod man jag är. Tyckte den var riktigt underhållande. Som jag brukar säga när jag skrattar åt mina egna skämt – “Om inte jag gör det så gör ingen annan det”. Självberöm och eget ryggdunkande, det är fina grejor det.

    Dryga På!



    Krönikan ur Vindsurfing no 2 (om någon annan än jag mot all förmodan skulle vara intresserad):

    Bli bättre – lowgospockonizer!

    Den främsta utmaningen i vår sport handlar om att bli bättre. Bättre på att segla, bättre på att rigga, bättre på att hitta bästa spotsen, bättre på att förutsäga vinden och bättre på att komma ur våtdräktsskorna. Speciellt det där sista är svårt. Någon som har bra tips?

    Nåja, problemet med denna utmaning är att det är så himla tidskrävande. Och jobbigt. Varje gång jag oförargligt häver ur mig ogenomtänkta, men ändå mycket allvarligt menade, fraser som ”va kul det vore att kunna loopa å spocka lite mer” eller ”tänk om man skulle lära sig att segla fortare” eller ”vet någon hur man sätter i fenan åt rätt håll?” så möts jag alltid av ”Hörrö, det är timmarna på vattnet som räknas!”

    Det går ju inte. Tid och timmar på vattnet är ju mitt allra största problem. Lösningen måste därför bli att bli bättre utan tid på vattnet. (nu är han där igen, ”teoretisk flumsurfing”, reds. anm.).

    För att inte bli alltför teoretisk här (nejdå, reds. anm.) så tänkte jag komma med några konkreta tips på hur just du kan bli, eller åtminstone bli betraktad, som en klart vassare vindsurfare på ditt lokala bräjk. Eller varsomhelst, faktiskt, även i möblerade rum.

    Det handlar om språkbruk och attityd. Nej, inte lögn och omskrivning, utan att inleda ett annorlunda förhållningssätt till saker och ting. Börja med att ta tag i områden inom din vindsurfing som du hittills har betraktat som eviga problem och outtömliga källor till hånfulla kommentarer från dina surfkompisar. Nästa gång du slår på en fetvurpa i strandstarten, hävda med en dåres envishet att det var en grymt aggressiv framåtloop.

    Varför inte börja benämna dina, och mina, olika former av obegåvade vurpor med läckra namn? Freestyle-trenden har i alla fall av mig tagits emot med öppna armar eftersom det innebär att min oförmåga att bli bättre plötsligt har blivit en enorm fördel. ”Öh, doktorn, vilket j-a kastfall du smekte på därute!”. ”Amen, känner du inte igen en lowgospockonizer när du ser den? Ut å träna med dig!”.

    Fördelarna med det här förhållningssättet blir bara fler och fler. Om man, som jag, ofelbart missar alla superklassiska dagar och dessutom garanterat är på fel ställe när det väl händer så har man plötsligt en arsenal av sunda och genomlogiska argument till sin fördel. ”Torö i söndags! Ruggigt bra, såg att du åkte precis innan vinden kom, vilken miss!”. ”Nejdå, mitt mentala träningsprogram tillåter inte den sortens okalibrerade variationer. Jag åkte till Lillsjön och körde ett gäng lowgospockonizers istället!”

    Kom ihåg att se glad och trovärdig ut när du säger detta och den du pratar med kommer att omvändas från hånleende översittare till förundrad tvekare. ”Vad vet han som inte jag vet?” är det tomrum du från och med nu alltid kommer att lämna efter dig. Inte dumt.

    Att bli bättre utan att faktiskt träna eller kunna något är ju helbra. Under alltför många år har jag köpt oproportionerligt mycket bättre surfgrejor än vad jag behöver med motiveringen att det är lika bra att köpa bra grejor. Om ni förstår vad jag menar. Att jag sedan nästan inte vågar visa mig på vattnet med mina värstingvärldscupsvinnande grejor har alltid varit ett problem.

    Men nu vänds ju allt till en enda stor fördel! Slut med felköp! Eftersom jag från och med nu ofelbart kommer att bli bättre varje säsong så vore det ju inget annat än tjänstefel att inte köpa det värsta som finns. Nej, älskling, jag klarar mig inte utan den här carbonförlängaren. Utan den kanske inte mina lowgospockonizers flyter med rätt flow. Det vill du väl inte?

    Fast nu inser jag att jag skriver en krönika här utan att egentligen kunna skriva. Vet knappt ens om den blev särskilt bra. Kan inte ens slingra mig ur det med att det inte är en krönika utan en lowgospockonizer. Tror att jag ger mig ut på vattnet och tränar lite istället. Ett par rejäla kastfall är ju aldrig fel.

    dr Masse har inför den här säsongen lovat att bli bättre på precis allt och varje gång något utförs på vattnet så är det med full kontroll och har ett namn. Tro inget annat.

  • brutus

    Medlem
    18 januari, 2005 vid 10:02

    Svar till:


    Varför inte börja benämna dina, och mina, olika former av obegåvade vurpor med läckra namn?

    [/ QUOTE ]

    Hehe, tack för det tipset!! cool.gif smile.gif / Martin

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Så här föddes konfen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.