Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sämsta vindsurfingprylen?

  • jeppo_f

    Medlem
    24 april, 2007 vid 22:02

    Sjukt dumt!
    Fast jag tycker nog deviatorn är ännu mer idiotisk:
    http://www.boards.co.uk/articles/pix/177_deviator.jpg

    Hyrde en bräda med en sån en gång, och var livrädd att masten skulle krasha precis rakt fram över rullen varje gång jag ramlade. Det måste ju bli värsta hävstångseffekten med utsliten mastskena som följd. Dessutom gör den att det är skitsvårt att vända runt brädan innan man ska vattenstarta, och man slår fötterna i den fett när man slår.

    Nä, vill man skydda brädnosen från kastfall lägger jag min röst på ett vanligt nosskydd. Skumplast, rörisolering eller nått annat passande från närmaste byggvaruhus.

  • spray

    Medlem
    24 april, 2007 vid 22:16

    Vad är det egentligen för fel på den där första prylen?? Man kan ju slappna av lite mer då när man slipper hålla i sig för kung och fosterland hela tiden…

  • bwss-bg

    Medlem
    25 april, 2007 vid 06:34

    @Spray 378961 wrote:

    Vad är det egentligen för fel på den där första prylen?? Man kan ju slappna av lite mer då när man slipper hålla i sig för kung och fosterland hela tiden…

    Nu hoppas jag att du skojar med mig.

  • filipl

    Medlem
    25 april, 2007 vid 06:43

    Jag tycker att Palmharness verkar intressant. Inte för mig själv just nu i och för sig, eftersom min egen styrka räcker för det mesta.

    Men för svagare personer, t ex unga tjejer, eller äldre människor, verkar det vara en mycket smart idé tycker jag. – Men om den fungerar så dåligt att man sitter fast när man får kastfall, är den ju i så fall rent av farlig.

    Är det någon som har prövat den?

  • ove226

    Medlem
    25 april, 2007 vid 07:45

    känns ju inte direkt safe..men kanske skulle va skönt på vintern..då kan man ju köra tjockare handskar utan att få kramp.

    fast det är nog ingen höjdare att freestyla eller köra vågor med hehe.

  • imported_macts

    Medlem
    25 april, 2007 vid 08:08

    @ove226 379008 wrote:

    känns ju inte direkt safe..men kanske skulle va skönt på vintern..då kan man ju köra tjockare handskar utan att få kramp.

    fast det är nog ingen höjdare att freestyla eller köra vågor med hehe.

    Ove-gubben, nu tycker jag att du är lite väl negativ…(segla imorgon?)

  • dr-masse

    Medlem
    25 april, 2007 vid 08:11

    Åh, det finns så många andra grejor i vindsurfing som är sämre…

    – US-boxen, särskilt det förbannade pillet med skruv och bricka. 1800-tals lösning. Fett med turbulens, oxå.
    – Alla brädor är byggda av en kärna som tar upp vatten. Tar brädan in vatten blir den närmast totalförstörd, även vid ett litet hål. Mycket smart.
    – Fem olika mastförlängarsystem – Pinne SDM och RDM, kopp RDM och SDM och nu även Neil Pryde MXT. Hurra!
    – Fotstroppar som flyttas med skruvar och skruvmejsel. Användarvänligt? Nej.
    – Fasta hängseltampar kräver att man monterar av bakstycket på bommen för att byta. Need I say more?
    – Det finns inget system som gör att man kan avgöra om en mast passar till ett segel. IMCS suger fett.
    – US-box, Powerbox, Tuttle-box, trimbox (som tur är borta)… och passformen mellan fenor och box är ju ofta dålig…
    – Segellinjer där storlekarna 4.2, 4.7, 5.3 och 6.4 kräver fyra olika master (370, 400, 430 och 460). Fy fan vad dumt det är.
    – Segellinjer där man har de “klassiska” segelstorlekarna 4.2, 4.5, 4.7, 5.0, 5.3, 5.7 och 6.2 när det enda jag vill ha är 5.5, 4.7 och 4.1. Sydda för max två master, tack.
    – Luftskruvar.
    – Olika masttoppspluggar, jösses vad korkat det är.
    – Att rullarna i nedhalet och i seglet inte är i linje på de flesta förlängare…
    – Segel som inte tål UV. Kan vara ett problem i vår sport.
    – Varför har vi ännu inte fungerande våtdräket utan dragkedja bak?
    – Det måste gå att få fram bättre handskar än CWM.

    Fler förslag, ah?

    Förresten, skulle man få någon handskada skulle ju den där prylen kunna rädda en hel säsong!

  • drx

    Medlem
    25 april, 2007 vid 08:22

    Håller med om att US-box är bland den sämsta tekniska lösningen att montera en fena. Andra saker som stör mig är att min bom inte har gångjärn på frontbeslaget så man får ont i fingrarna varje gång man ska ta loss eller sätta dit den på masten genom en massa lirkande…

  • fastforward

    Medlem
    25 april, 2007 vid 08:41

    Håller med doktorn, hela vindsurfingbranschen verkar ju vara en “sellers market” – det är ju oftast helt omöjligt att flytta över sina gamla tillbehör (mast, fena, mm) om man köper ett annan bräda eller ett annat segel. Att en och samma brädtillverkare har flera olika fenboxar på sina brädor är ju helt uppåt väggarna. Det ska bara få finnas 2 fenboxar, en djup och en mindre djup. STANDARDISERA MERA!

  • fredrik-ygge

    Medlem
    25 april, 2007 vid 08:54

    @dr Masse 379020 wrote:

    – Fotstroppar som flyttas med skruvar och skruvmejsel. Användarvänligt? Nej.

    Vilken ljuvlig lista!

    Detta med fotstropparna är sanslöst. På min Surfpartner WET från 80-talet satte man fast fotstropparna genom att trycka ned dem i hålet och vrida 90 grader. Av och på på 5 min. På en annan gammal 320 bräda jag hade under samma tidsperiod var det kardborre av den typ som är på de flesta stroppar nu också, men den gick ner under en pin i brädan. Bytte flera gånger fotstroppsplacering ute på vattnet efter förhållanden.

    Utvecklingen går bakåt. Hjälp.

  • oaxen

    Medlem
    25 april, 2007 vid 09:04

    @dr Masse 379020 wrote:

    Åh, det finns så många andra grejor i vindsurfing som är sämre…

    – US-box, Powerbox, Tuttle-box, trimbox (som tur är borta)… och passformen mellan fenor och box är ju ofta dålig…
    QUOTE]

    Trimboxen är väl det som ligger närmast till hands för att ersätta US-boxen? En riktig box som går att justera i längsled som en US-box, MEN som sitter bättre och är enkel att sätta fast. Slätt blir det också.

    Nae skippa vanliga Tuttle samt US till att börja med. Fram för Trimbox(med tajta toleranser) på alla vågrelaterade brädor.

  • adde

    Medlem
    25 april, 2007 vid 09:14

    Fram för Drakglenns usbox-quickbrick!!

  • dr-masse

    Medlem
    25 april, 2007 vid 09:16

    Ja, trimboxen var inte så dum. Skälet till att jag tycker att det är “bra” att den är borta är mest att det var ytterligare en boxj-l att hålla reda på.

    En konisk trimbox, ej för djup med tre-fyra lägen vore inte fel. Helst en där man även kan skruva i sina gamla US-box fenor vid behov…

  • dr-masse

    Medlem
    25 april, 2007 vid 09:17

    Japp, Drakglenns bricka är ju najs! Såpass najs att de två jag hade har fått gå vidare i sitt korta, men mycket uppskattade liv…

    Och jag orkar inte göra nya, suck.

  • drakglenn

    Medlem
    25 april, 2007 vid 10:23
    dr Masse;379047 wrote:
    …..jag orkar inte göra nya, suck.

    Inte jag heller…..:wink:

    Meningarna går nog isär hur hårt man ska dra fast en fena, min första riktiga bricka hänger med fortfarande….

    Du fick väl testa de första brickorna (typ version 1), gjorde om en hel del när det gäller gängorna, 3mm tjock och standard M4 gänga håller läääääääänge….

    //Glenn

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sämsta vindsurfingprylen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.