Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sämsta vindsurfingprylen?

  • dr-masse

    Medlem
    25 april, 2007 vid 10:29

    Japp, 2 mm var för tunt. 3 mm var bäst, men den lyckades jag pajja gängorna på efter att ha hälsat på en sten på Torö. Snyft.

  • Knatte

    Gäst
    25 april, 2007 vid 10:34

    Tror det var min Vinta 290 från slutet av 80-talet 🙂 :tongue:

  • canoya

    Medlem
    25 april, 2007 vid 12:10

    Gamla grejer som var kass är inte svårt att hitta:

    Hur smidigt var det att få bommen att sitta fast innan quicklock men efter genomgående lattor hade kommit? Då kunde man ju inte surra den uppfälld mot masten och fälla ner den för att spänna längre! För att inte tala om att justera höjden på bommen.

    Det konstiga är att det finns kvar så mycket dåliga lösningar på dagens prylar!

    Som nån ovan skrev, hur svårt kan det vara att få till det så att alla powerboxfenor passar i alla brädor med powerbox utan en massa slipande eller glapp. Tillverkarna skryter med att de fräser fenan med CNC maskin för att få hög precision, men de klarar inte att tillverka fenhuvudet så det passar!
    Det får ju en att undra hur noggrann precisionen på resten av fenan är egentligen.

  • oaxen

    Medlem
    25 april, 2007 vid 13:03

    @canoya 379102 wrote:

    Gamla grejer som var kass är inte svårt att hitta:

    Hur smidigt var det att få bommen att sitta fast innan quicklock men efter genomgående lattor hade kommit? Då kunde man ju inte surra den uppfälld mot masten och fälla ner den för att spänna längre! För att inte tala om att justera höjden på bommen.

    Det konstiga är att det finns kvar så mycket dåliga lösningar på dagens prylar!

    Som nån ovan skrev, hur svårt kan det vara att få till det så att alla powerboxfenor passar i alla brädor med powerbox utan en massa slipande eller glapp. Tillverkarna skryter med att de fräser fenan med CNC maskin för att få hög precision, men de klarar inte att tillverka fenhuvudet så det passar!
    Det får ju en att undra hur noggrann precisionen på resten av fenan är egentligen.

    Det kanske är så att fenorna är väldigt exakta medan boxarna varierar vad gäller toleranser etc… ?

  • johanc

    Medlem
    25 april, 2007 vid 14:04

    Precis! De sitter som ett gäng NASA-ingenjörer och flyttar atom för atom på bladet och sen när det är dags att göra boxen slappnar de av och tänder en feting… Så måste det vara!

    😉

    JOhanc

  • ola_p

    Medlem
    25 april, 2007 vid 14:13

    Jag tycker Glenn skall sälja in sin fina ide till de som tillverkar brickorna, gör man stora serier så skulle man ju kunna tänka sig att brickan är tjockare precis vid gängorna för att de skulle kunna få leva lite längre…

  • klint

    Medlem
    25 april, 2007 vid 14:32

    Hur ser Glennbrick ut? Hade varit trevligt med en bild…

  • drakglenn

    Medlem
    25 april, 2007 vid 20:39
    Klint;379148 wrote:
    Hur ser Glennbrick ut? Hade varit trevligt med en bild…

    Fel tråd…..

    Min bricka är ju fanemej det bästa som hänt sen US boxen kom:wink:
    Sök på “US Quicklock” och du skall finna…..

    (Ola P, tjokleken är inga problem, det är längden som räknas…)

    dr Masses lista väcker känslor…..:tongue:

    //Glenn

  • swe-496

    Medlem
    25 april, 2007 vid 21:22

    Stämmer bra det Oåxen. Toleransen på boxar suger hårt…
    Brädtillverkarna ändrar litegrann på måtten på boxen så slipper de betala några licenspengar;)

    Fick höra det av en fentillverkare i Österrike nu när jag beställde fenor från honom.
    Fick mäta upp min box (tuttle) så han kunde göra fenhuvudet bra från början, vilket återstår att se när jag väl fått fenorna…

  • rasmus_w

    Medlem
    25 april, 2007 vid 23:48

    Själv tycker jag bommar har en tendens att vara usla. Om jag är tillräckligt stark för att spänna bomkopplingen riktigt hårt mot masten så är jag tillräckligt stark för att få bommen att glida ner under segling.

    Har jag en RDM-mast kan jag ge mig fan på att jag kommer vilja ha ett shims som ligger och skräpar i prylbagen.

    Mjuka bommar. Bomrör, kopplingar, framändar o.s.v. flexar som fan.

    Varför inte trycka dit bomlängden i cm på bakstyckets förlängningshål? Det spar några sekunder när man riggar.

    Likaså, varför inga vettiga markeringar för att minnas var man har hängseletamparna? Om tillverkaren tryckte dit en slogan eller nåt sånt på bomgummit skulle det ju vara busenkelt att komma ihåg.

  • ola_p

    Medlem
    26 april, 2007 vid 05:08

    @Rasmus_W 379304 wrote:

    Själv tycker jag bommar har en tendens att vara usla. Om jag är tillräckligt stark för att spänna bomkopplingen riktigt hårt mot masten så är jag tillräckligt stark för att få bommen att glida ner under segling.

    Chinookbommen skall man ta det lite försiktigt med när man drar åt. Det är såpass mycket hävarm att man kan krossa masten. (Been there, done that…) Så min teori är att du bara haft kassa frontbeslag.

    @Rasmus_W 379304 wrote:

    Har jag en RDM-mast kan jag ge mig fan på att jag kommer vilja ha ett shims som ligger och skräpar i prylbagen.

    Usch ja. Även om chinooken passar utan om man skulle råka glömma så sitter den bättre med en shim.

    @Rasmus_W 379304 wrote:

    Mjuka bommar. Bomrör, kopplingar, framändar o.s.v. flexar som fan.

    Varför inte trycka dit bomlängden i cm på bakstyckets förlängningshål? Det spar några sekunder när man riggar.

    Gärna för mig

    @Rasmus_W 379304 wrote:

    Likaså, varför inga vettiga markeringar för att minnas var man har hängseletamparna? Om tillverkaren tryckte dit en slogan eller nåt sånt på bomgummit skulle det ju vara busenkelt att komma ihåg.

    På min bom sitter det prickar man kan titta på, utöver det faktum att man så småningom ser vart man sliter ner bomgummit.

  • oaxen

    Medlem
    26 april, 2007 vid 06:05

    @Rasmus_W 379304 wrote:

    Själv tycker jag bommar har en tendens att vara usla. Om jag är tillräckligt stark för att spänna bomkopplingen riktigt hårt mot masten så är jag tillräckligt stark för att få bommen att glida ner under segling.

    Har jag en RDM-mast kan jag ge mig fan på att jag kommer vilja ha ett shims som ligger och skräpar i prylbagen.

    Mjuka bommar. Bomrör, kopplingar, framändar o.s.v. flexar som fan.

    Varför inte trycka dit bomlängden i cm på bakstyckets förlängningshål? Det spar några sekunder när man riggar.

    Likaså, varför inga vettiga markeringar för att minnas var man har hängseletamparna? Om tillverkaren tryckte dit en slogan eller nåt sånt på bomgummit skulle det ju vara busenkelt att komma ihåg.

    Köp en NS-bom

  • guppy

    Medlem
    26 april, 2007 vid 06:54

    Är inte monofilmen det sämsta. En actionsport med material som är sköra som glas. Det rimmar illa.

    När vi ändå är inne på seglen; Varför så många segel??! Det MÅSTE gå att göra segel med större vindregister. Tänk om man hade ett segel som man revade eller på annat sätt reglerade. (Läste nåt här om någon hemmafixare som hade en lösning på G)
    Tänk er typ rullfock. “Hur mycket har du rullat ut idag?” “4 – 5 kvadrat” 🙂

    Men varför skulle segeltillverkarna minska på antalet segel man behöver? De har ju redan en samling dårar som är helt fast i världens roligaste och dyraste sport!

  • canoya

    Medlem
    26 april, 2007 vid 07:22

    I infon som tillverkarna ger om kolfibermaster står det ofta att man inte ska ha dem i solljus för att de blir varma, OCH SÅ TILLVERKAS DE SVARTA!!! De borde naturligtvis ha ljust ytskikt! Men då syns det ju inte att det är kol förstås.

    Man skakar förundrat på huvudet.

  • hakman

    Medlem
    26 april, 2007 vid 12:31

    @BWSS BG 378942 wrote:

    Okej, jag lanserar en tävling där jag mycket väl kan ta hem 1:a priset på redan med detta inlägg.
    Är Palmharness den sämsta surfprylen på marknaden idag? Tänk vilka möjligheter som öppnas, att exempelvis kunna få kastfall utan att vara ikrokad i hängselet…
    http://www.solutionsdept.com/palmharness/windsurfing.html

    /Benny

    Hahaha, säkerligen väldigt användbart för freestyle!

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sämsta vindsurfingprylen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.