Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sämsta vindsurfingprylen?

  • sumo

    Medlem
    26 april, 2007 vid 16:16

    jag har ett par palm som inte är provade ännu.säkert grymmt bra i kallt vatten.tappade orken totalt i handen i vintras vid en vatten start,orkade inte hålla kvar i bommen.
    palmen behöver inte sitta ikrokad i handen hela tiden.

  • soulsurferusa

    Medlem
    26 april, 2007 vid 22:22

    @dr Masse 379020 wrote:

    Åh, det finns så många andra grejor i vindsurfing som är sämre…

    – US-boxen, särskilt det förbannade pillet med skruv och bricka. 1800-tals lösning. Fett med turbulens, oxå.
    – Alla brädor är byggda av en kärna som tar upp vatten. Tar brädan in vatten blir den närmast totalförstörd, även vid ett litet hål. Mycket smart.
    – Fem olika mastförlängarsystem – Pinne SDM och RDM, kopp RDM och SDM och nu även Neil Pryde MXT. Hurra!
    – Fotstroppar som flyttas med skruvar och skruvmejsel. Användarvänligt? Nej.
    – Fasta hängseltampar kräver att man monterar av bakstycket på bommen för att byta. Need I say more?
    – Det finns inget system som gör att man kan avgöra om en mast passar till ett segel. IMCS suger fett.
    – US-box, Powerbox, Tuttle-box, trimbox (som tur är borta)… och passformen mellan fenor och box är ju ofta dålig…
    – Segellinjer där storlekarna 4.2, 4.7, 5.3 och 6.4 kräver fyra olika master (370, 400, 430 och 460). Fy fan vad dumt det är.
    – Segellinjer där man har de “klassiska” segelstorlekarna 4.2, 4.5, 4.7, 5.0, 5.3, 5.7 och 6.2 när det enda jag vill ha är 5.5, 4.7 och 4.1. Sydda för max två master, tack.
    – Luftskruvar.
    – Olika masttoppspluggar, jösses vad korkat det är.
    – Att rullarna i nedhalet och i seglet inte är i linje på de flesta förlängare…
    – Segel som inte tål UV. Kan vara ett problem i vår sport.
    – Varför har vi ännu inte fungerande våtdräket utan dragkedja bak?
    – Det måste gå att få fram bättre handskar än CWM.

    Fler förslag, ah?

    Förresten, skulle man få någon handskada skulle ju den där prylen kunna rädda en hel säsong!

    Mycket bra lista, några noteringar från min sida bara:

    BIC har haft fotstrop system på rails, men det fungerade aldrig riktig bra eftersom man inte kunde få fast de tillräckligt hård. Nuvarende system är starkaste som finns. Har du ställt in dina stroppar på rätt avstånd och glapp så behöver man inte ändra nånting mera i 99% av fall… så inte så farligt…

    Samma sak gäller för US box, hitta din optimale fen position och man behöver inte ändra den alls sedan. Nu förtiden är USboxen så liten, i alla fall på de mera vettiga brädorna, att de 2cm sjustering som tilllåtas inte spelar nån ända roll alls…

    Det finns och har funnits många segelliner som kunde köras på en mast: north voodoo (400m), severne (400m), simmer, etc. Tyvärr är det bara radikale vågsegel som inte finns i storlek över 6m2. Om du snackar med Jason Diffin från simmer, så fattar man varför det inte fungerar med sådant one-mast-fits-all system. En 430 och en 400mast räcker nu förtiden för 4.0 till 6.0 segel utan problem. Det är för de flesta under oss precis de storlek vi använder mest. så 2 master är nog inte många fler än 1…

    Skillnad mellan en 5.3 och 5.5 är oväsentligt: 3.8%… du kommer verkligen inte att plana 3.8% tidigare dvs i 9.62 m.s iställer för 10.00m.s. Samma gäller för 4.1 och 4.2 (endast 2.4% skillnad i storlek: come on vad bablar du egentligen om), problemet är att många vindsurfare är för pryl-fixerade…

    Mylar, full-xply och färgad monofilm klarar UV ljus galant, det är första års monofilm segel som var kassa. Jag hoppas att varje vindsurfare här som tar sig själv lite på allvar inte seglar omkring med dessa 15år gamla segel längre… Årets segel är inge problem på!

    Jag skulle ville göra ett tal för dåliga märke istället. Efter nästan 3 år segling i världsklass bigwave surf och hårdvind bay segling här på norcals västkust trakten är det nästan endast JP och NP som jag har sett går sönder gång på gång på gång… varför betalar folk fortfarande dyra stålar för industriens sämsta kvaliten…Jason är redan millionär sedan länge, vi borde kanske sluta betala för hans rikemans perks… och för dem som inte viste: Det är Quatros Keith Teboul som shapar hans RIKTIGA vågisar… hmmmm…

  • Oregistrerade

    Gäst
    27 april, 2007 vid 04:58

    @soulsurferusa 379561 wrote:

    Mycket bra lista, några noteringar från min sida bara:

    Mylar, full-xply och färgad monofilm klarar UV ljus galant, det är första års monofilm segel som var kassa. Jag hoppas att varje vindsurfare här som tar sig själv lite på allvar inte seglar omkring med dessa 15år gamla segel längre… Årets segel är inge problem på!

    jag gissar att du inte kör dina segel mer en en säsong, då är det ju klart att du inte upplever några problem 😉

  • oaxen

    Medlem
    27 april, 2007 vid 08:31

    @soulsurferusa 379561 wrote:

    Mycket bra lista, några noteringar från min sida bara:

    Det finns och har funnits många segelliner som kunde köras på en mast: north voodoo (400m), severne (400m), simmer, etc. Tyvärr är det bara radikale vågsegel som inte finns i storlek över 6m2. Om du snackar med Jason Diffin från simmer, så fattar man varför det inte fungerar med sådant one-mast-fits-all system. En 430 och en 400mast räcker nu förtiden för 4.0 till 6.0 segel utan problem. Det är för de flesta under oss precis de storlek vi använder mest. så 2 master är nog inte många fler än 1…

    Skillnad mellan en 5.3 och 5.5 är oväsentligt: 3.8%… du kommer verkligen inte att plana 3.8% tidigare dvs i 9.62 m.s iställer för 10.00m.s. Samma gäller för 4.1 och 4.2 (endast 2.4% skillnad i storlek: come on vad bablar du egentligen om), problemet är att många vindsurfare är för pryl-fixerade…

    Jag skulle ville göra ett tal för dåliga märke istället. Efter nästan 3 år segling i världsklass bigwave surf och hårdvind bay segling här på norcals västkust trakten är det nästan endast JP och NP som jag har sett går sönder gång på gång på gång… varför betalar folk fortfarande dyra stålar för industriens sämsta kvaliten…Jason är redan millionär sedan länge, vi borde kanske sluta betala för hans rikemans perks… och för dem som inte viste: Det är Quatros Keith Teboul som shapar hans RIKTIGA vågisar… hmmmm…

    “inte fungerar med sådant one-mast-fits-all system”
    Har kört one-mast-fits-all i några år nu – det funkar kanon! MEN, i de mindre storlekarna går det få en annan(bättre?) känsla med en kortare mast. Annars funkar CX-konceptet väldigt bra. Ahh, just det du säljer Simmer ja. Hmm. : )

    “inte att plana 3.8% tidigare”
    Det handlar väl mera om att kunna täcka av ett bredare vindregister med färre segel än idag. Det brukar jiddras om hur mycket bredare vindregister dagens segel har idag. Samtidigt ser segellinjerna, mer eller mindre, exakt lika dana ut som för tjugo år sedan på t ex vågsidan. Det betyder att man inte kan dra nytta av det bredare vindregistret fullt ut. Jag tror att det är vanligare idag att folk köper en hel segellinje än för tjugo år sedan.
    ALLA segeltillverkare har svikit surfvärlden på den här punkten.
    Det enda segelmärket med tillräckligt stor integritet som skulle kunna ta ett steg i rätt riktning är nog Hot Sails Maui.

    “endast JP och NP som jag har sett går sönder”
    Misstänker att du kan få lite mothugg på den punkten. Brädorna görs ju t ex på samma fabrik. Visst, det skiljer lite i konstruktionerna, men inte mycket!
    Det är ju inte svårt att se vem som säljer Quatro i Cali! Hmm. : )

    Över huvudtaget görs det för många klåpiga skrivbordsprodukter samtidigt som branschen är för spretig utan särskilt många gemensamma standarder. För att vara världens roligaste och bästa sport gör ju branschen sitt “bästa” för att inte underlätta för oss konsumenter.

    Dags för en gräsrotsrevolution på forumnivå världen över!

    “Windsurfing forumites of the world, unite and demand a consumer revolution!”

  • jester

    Medlem
    27 april, 2007 vid 08:53

    Förstår inte vad problemet med tajta segelserier är. Man *behöver* ju faktiskt inte köpa alla segel. Utan man kan komponera en segel-linje som passar sin egna vikt, förmåga och var man seglar. Kör själv med 5.8, 6.8, 7.8 och 9.0. Då täcker jag upp ett vindregister från 5 m/s till 20 m/s. Inte illa.

    En känd speedare körde för ett par år sedan en hel säsong med enbart 6.7. I vindar mellan 7 och 18 m/s. Det är utveckling det… Att samma speedare nu har alla storlekar mellan 5.0 och 8.4 är ju en annan sak, men tävlar man så är det ju bra att ha en möjlighet att ha ett så optimalt segel som möjligt.

  • ola_p

    Medlem
    27 april, 2007 vid 09:16

    Problemet är att det ibland saknas exempelvis 5.5, medans det är tätt mellan andra storlekar. en 4.1 4.7 5.5 linje hade ju varit helt gjutet, men det finns ofta bara 5.3 och 5.7…

  • bananen

    Medlem
    27 april, 2007 vid 09:27

    Termosplug mastfoten måste nämnas!

  • jester

    Medlem
    27 april, 2007 vid 11:07

    Mastfot med kardanknut var ju ingen direkt lysande idé heller. Detta i kombination med en infästning som åker ut från brädan bara man tittar på den, så har man en given vinnare…

  • soulsurferusa

    Medlem
    27 april, 2007 vid 17:30

    @Oåxen 379605 wrote:

    “inte fungerar med sådant one-mast-fits-all system”
    Har kört one-mast-fits-all i några år nu – det funkar kanon! MEN, i de mindre storlekarna går det få en annan(bättre?) känsla med en kortare mast. Annars funkar CX-konceptet väldigt bra. Ahh, just det du säljer Simmer ja. Hmm. : )

    “inte att plana 3.8% tidigare”
    Det handlar väl mera om att kunna täcka av ett bredare vindregister med färre segel än idag. Det brukar jiddras om hur mycket bredare vindregister dagens segel har idag. Samtidigt ser segellinjerna, mer eller mindre, exakt lika dana ut som för tjugo år sedan på t ex vågsidan. Det betyder att man inte kan dra nytta av det bredare vindregistret fullt ut. Jag tror att det är vanligare idag att folk köper en hel segellinje än för tjugo år sedan.
    ALLA segeltillverkare har svikit surfvärlden på den här punkten.
    Det enda segelmärket med tillräckligt stor integritet som skulle kunna ta ett steg i rätt riktning är nog Hot Sails Maui.

    “endast JP och NP som jag har sett går sönder”
    Misstänker att du kan få lite mothugg på den punkten. Brädorna görs ju t ex på samma fabrik. Visst, det skiljer lite i konstruktionerna, men inte mycket!
    Det är ju inte svårt att se vem som säljer Quatro i Cali! Hmm. : )

    Över huvudtaget görs det för många klåpiga skrivbordsprodukter samtidigt som branschen är för spretig utan särskilt många gemensamma standarder. För att vara världens roligaste och bästa sport gör ju branschen sitt “bästa” för att inte underlätta för oss konsumenter.

    Dags för en gräsrotsrevolution på forumnivå världen över!

    “Windsurfing forumites of the world, unite and demand a consumer revolution!”

    nej, nej o nej: Jag säljer inte simmer, jag är lokal teamseglare och domänägare+webmaster till en lokal online shop för Kai K. Du anger redan själv problemet med 1-mast-filosofien… då är det antagligen bättre med 2.

    Du täcker en lika bred vindregister med en 5.3a som med en 5.5… 3.8% är skillnaden… det säger tillräckligt

    Jag säljer inte quatro heller, samma gäller här som gäller för simmer. Att brädorna görs på samma fabrik säger ingenting, det är märkets ägen material valet och konstruktion instruktioner till fabriken som gör hållbarheten. Jag har inte sagt att Quatro är bättre heller. I dem nästan 3 år här på californies mycket krävande västkusten kan man säga att Gaastra, Ezzy, Simmer och NP dominerar varifrån NP har sämst kvaliten. De andra segel märke håller för allt, särskild Ezzys WAVE SE. Angulo, Quatro, JP, RRD och Tabou dominerar på brädfronten här och återigen är det JP som knäcks hela tiden, ingen annan… Tyvärr svårt att acceptera men verkligheten är hård men sannt.

  • wisco

    Medlem
    28 april, 2007 vid 07:03

    @dr Masse 379020 wrote:

    – Segellinjer där man har de “klassiska” segelstorlekarna 4.2, 4.5, 4.7, 5.0, 5.3, 5.7 och 6.2 när det enda jag vill ha är 5.5, 4.7 och 4.1. Sydda för max två master, tack.

    Jag har ett 5.5 ett.4.7 och ett 4.1 till salu =) men det är nog en äldre årgång än vad du vill ha… och det är inte riktigt samma linje genom alla 3…

    @dr Masse 379020 wrote:

    – Varför har vi ännu inte fungerande våtdräket utan dragkedja bak?

    En sån har jag. Eclipsen har ingen dragkedja alls, har kört många år, året runt med den. Utmärkt dräkt.

  • dr-masse

    Medlem
    28 april, 2007 vid 07:24

    Japp, har själv haft dräkt utan dragkedja. Tyckte det var kalas! Vet att det var en del hållbarhetsproblem, dock. Men varför jobbades det inte vidare?

  • psn1

    Gäst
    28 september, 2007 vid 13:26

    Vaddå utan dragkedja? Knappast dragkedjan på ryggen som är problemet med våtdräkten (sålänge den fungerar givetvis), nej krånglet att kall och blöt ståendes i hellregn på ett ben på en grovkorning grusparkering trockla ut den andra benet ur våtdräkten, det kan jag vara utan! Jag säger, mer dragkedjor, gärna runt hela dräkten! 😉

  • rooster

    Medlem
    28 september, 2007 vid 17:11

    När skall det komma tampar och cleatar som håller riktigt då? Får köpa nya tampar hela tiden, ofta går dom sönder så att innerdelen lossnar från ytterdelen. Och hängseletampar som sitter i samma vinkel där dom satt sista bogen på samma sida seglet (och gärna mellan sessions också)

  • bjornen

    Medlem
    28 september, 2007 vid 19:01

    Jag undrar varför märkningen för hängseletamparna måste vara på insidan av bommen vad gör dom för nytta där ? Jag tycker det är idiotiskt. Bommen är ju inte direkt sämsta vindsurfingprylen men märkningen är skit framförallt om man tex kör en bom till tre segel.

    //Björn

  • rasmus_w

    Medlem
    28 september, 2007 vid 19:43

    Jag undrar dessutom varför alla märkena måste vara exakt likadana. Jag tycker det hade varit mycket enklare att komma ihåg tampplaceringen om det t.ex. hade suttit nån logga eller nånting ungefär där man har händerna.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sämsta vindsurfingprylen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.