Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Sandy Point
-
Sandy Point
Publicerad av getwet på 27 september, 2006 vid 22:24Jag fattar inte vad jag gör för fel, varför kan inte jag men han? Ian Fox har nu återigen lyckats med att köra 43.9knop, med 45 liters bräda, 4.6 segel och 23 fena i vindar mellan 10och 15ms. Han väger också 92kilo, kan någon förklara för mig varför man inte ens klarar av det på Walvis bay………jag bara undrar!
Skulle vara kul förresten att se en 4.6 race någon gång, har aldrig gjort det. Iaf inte i 15ms…….
rasmus_w svarade 18 år, 7 månader sedan 16 Medlemmar · 43 Svar -
43 Svar
-
Orsaken till att det inte funkar i Walvis är ju att där oftast blir dålig vinkel på vinden. Typ max 110 grader har jag för mig att jag läst/hört.
I stadig vind på 15 meter bör man gå igång med en 4.6 om man väger runt 90? Dock inte i 10 m/s… -
Andrew Daff körde på ännu mindre prylar… 4.4 och 19 cm fena… Hans kommentarer om vinden:
Windspeed listed is the ’range’. Most of the time in this session it was quite marginal for the 4.4m rigged very full, even on the iSonic 50 which is easier to get going than the PKSonic. Most runs were done in 25-30. There was definitely a point where the whole package ’switched on’. I would do a run in 22-25 knots and get a 37 – 38 max. Next run there would be a gust to 28-30 and it would lift its skirts and fly to a 41.5max.
-
Nu sa i.o.f.s. Daff:
Quote:Windspeed listed is the ’range’. Most of the time in this session it was quite marginal for the 4.4m rigged very full, even on the iSonic 50 which is easier to get going than the PKSonic. Most runs were done in 25-30.Men jag håller med om att storlekarna och farterna i förhållande till vindhastighet fortfarande är helt makalösa!
I en tråd från i mars sas:
getwet wrote:Men uppgifterna har mer och mer uppmärksammats och det verkar som om man tar tag i problemet nu så GPS-speedsurfing slipper framstå som en oseriös glädjemätare……….Har man kommit fram till något? Är de helt enkelt så sanslöst mycket duktigare än vi kan föreställa oss eller kör de i mph, skriver vinden i knop när de menar m/s etc?
Edit: Oj då, skrev visst parallellt med Jester om vindhastighet.
-
En liten trollerilåda alltså! Jag tror knappast någon av oss skulle gå igång med 45 liter och 4.6. Kanske planing men att få den att orka dra på en djuping slör….i 43 knop…nääää. Men det är väl bara att konstatera/acceptera att dom har så otroligt mycket mer vind när det blåser 20-30knots än övriga världen.
-
Tycker det är kul med gps-speedsurfing, man kan kolla lite hur fort de andra kör och på vilka prylar.
Det som räknas i slutänden är ju vem som vinner i Torkelstorp om någon vecka, allt annat är ointressant… :-P.
/Klang
-
En sak är säker iaf. Hade varit extremt kul o testa SP… Hade även varit kul o skicka ner Finian, Dunken o gänget och kolla vad stället går för…
-
på platt vatten kan alla åka fort, men i TT där sållas agnarna från vetet!!! Ta hit dom där mytomanerna från Sandypoint så får vi se ur fort dom kör på sina 10 liter brädor och 2 kvadrats segel! Nu va det visst nån där ner som hade kört 44 knop på en strandmadrass med badlakan som segel!!!
-
Har inget att säga i sakfrågan då jag aldrig åkt iväg på en djupslör med riktiga grejer, brukar bara bli omkörd av Mr Wet då och då.
Men är det ingen av er speed freaks som har lite stålars över och kan tänka er en resa, det vore ju kul att se vad ni kunde prestera på ett sånt där spot, eller har ni köpt svindyra fenor i mängder allihop 😉
/ Calle -
Ja, ni är lite skeptiska till Ian och Sandy-grabbarna, är ni inte? Själv blir jag bara mer och mer nyfiken på den enligt utsago väldigt effektiva brädan iSonic 50. Ian menar att iS50 är betydligt enklare att hålla fart på än t ex den större ProKids S-type. Speciellt blir jag sugen efter att en polare snackat med Bringdal som menade att Speed egentligen inte alls handlar om att vara tung, det gäller bara att skaffa rätt storlek på prylarna. Min magra sub-70-lekamen bords passa rätt bra på iS50.
Jag har ju bara testat GPS två gånger hittills men det det gick lika fort (strax under 30) båda gångerna, den ena gången en söndagspromenad i fisaktig 7.5-vind där man kunde ligga och fintrimma brädan med fötterna hela tiden och den andra en överlevnadskamp i toköverriggad 6.6 där det mer gällde att överhuvudtaget kunna stå kvar på brädan. I min naiva hjärna känns det som det finns mycket att hämta genom att segla effektivt i vindar man ”klarar av”. Men som mer van speedseglare kanske man klarar att hålla perfekt trim på brädan och seglet även när man är ”toköverrigad”.
-
Ola H. wrote:I min naiva hjärna känns det som det finns mycket att hämta genom att segla effektivt i vindar man ”klarar av”. Men som mer van speedseglare kanske man klarar att hålla perfekt trim på brädan och seglet även när man är ”toköverrigad”.
Jag upplever samma sak, dom gånger jag jämför fart med olika segel så har jag haft bättre topfart med ett 5.6 jmf med ett 6.5 utan att då ha varit toköverriggad med 6.5. Det gäller alltså ren toppfart och inte medelfart som är mer viktigt i tex slalom.
Men det snackas också en hel del om att detta gäller framförallt lättviktare och att det inte är samma sak för tungviktare, som istället kan tjäna på att köra det mer klassiska ”go big or go home”…
Skulle helt klart vara kul att få testa en repa därnere för att se vad dom snackar om…
-
Ola: Frågan är varöfr just gubbarna i sandy point kör med mindre prylar i mindre vind än dom som tävlar på speed-touren? Har dom extra krydda i vinden där nere, eller? Vi tvivlar inte på att dom kör fort, utan snarare i vilka vindhastigheter dom kör fort. Att köra 4.4 i lite drygt 11 m/s låter ju direkt omöjligt:
I would do a run in 22-25 knots and get a 37 – 38 max
-
Jester wrote:Ola: Frågan är varöfr just gubbarna i sandy point kör med mindre prylar i mindre vind än dom som tävlar på speed-touren? Har dom extra krydda i vinden där nere, eller?
Jaaa, det är ju så det ligger till, dom har ju sand i vinden som ger extra tryck! :shocked:
-
Jag vet inte om de mäter vinden eller bara gissar. Om de inte mäter, så kan det säkerligen vara så att det utvecklas ”lokala praxis” runt vad 25knop vind skall motsvara i ”praktisk känsla”. Själv har jag helt otroligt dålig koll på vindstyrkor. Jag tittar lite på vattnet och tar ett segel som jag tror blir lagom utan att gå vägen via att försöka kvantifiera vinden. Det närmaste jag kommer är kvantifiering att kolla på Onsalanätare efter jag kört i Åsa. 16-17m/s sv vridande till v brukar betyda att det varit bra. Det brukar vara 3.5-för mig. Dock har jag ingen aning om när jag egentligen planar med en 4.5:a eller 5.0:a.
-
Tror det ligger mycket i detta Ola. Jag brukar också ha Onsalamätaren som referens för hur mycket det blåser. Denna sitter ju dock på 25 m höjd. Om de istället t.ex. har en handhållen mätare som ref. så kan de ha helt annan uppfattning.
Jester: Vad sa din handmätare på stranden i TT 2/9 när Onsala sa strax under 20. (Du mätte kanske före den största peak:en, men det skulle ändå vara intressant med ref:en – och din egen reflektion om en sådan här mätare vs Onsala.)
-
jag läste nyligen en artikel i någon av dom amerikanska tidningarna med micah buzianis där han sa att man kör överriggad i slalomrace eftersom det blir så dålig vind med alla deltagare som ligger och blockar, men ifall man har ren vind utan störningar i form av andra seglare så går det snabbast på mindre storlek – mindre motstånd.
Logga in för att svara.