Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Säsong i Kap Verde

  • Säsong i Kap Verde

    Publicerad av farbrorfraz på 30 augusti, 2013 vid 18:45

    Hej!

    Jag vill så ett frö till de som går i tankar att dra iväg i vinter någonstans för att kitesurfa, genom att slå ett slag för Kap Verde i allmänhet och ön Sal i synnerhet.

    Jag driver tillsammans med mina portugisiska kompanjoner en kiteskola på Sal, och spenderade 5 månader där förra vintern. Jag kan svara på de flesta frågor samt hjälpa till med kontakter för jobb, lägenheter osv. Har du en IKO licens och är intresserad av att jobba som instruktör finns dessutom alla möjligheter.

    Kap verde är en tropisk ögrupp utanför afrikas västkust och har därför mycket stadiga vindar mellan dec-april. Räkna med runt 5 dagar per månad lättvind, resten av dagarna varierar vinden mellan 15-25 knop generellt.

    Vågorna är det som Sal är mest känt för, Ponta Preta är väl den spot som de flesta hört talas om. Där har åkare som Mitu Monteiro, Airton Cozzolini och Matchu Lopes tillsammans med många fler lärt sig köra vågor på världsnivå. Dessa killar bor och arbetar på ön till vardags och det är inte alls ovanligt att kitea med dem eller träffa på dem inne i byn efter surfet, så mycket inspiration finns till hand. Kolla denna för inspiration, https:// vimeo.com/ 10900445 (embed vill inte fungera, ta bort mellanslagen för att gå till sidan)

    Kitebeach erbjuder enklare kiteförhållanden och Mitus nya bar och restaurang gör att man bekvämt kan spendera en hel dag där. Utöver det finns det massor med spots att upptäcka, ön är ganska liten och vågbryten är många..

    Att bo är relativt billigt och standarden är ok. En bra lägenhet kostar mellan 150-500€ per månad, beroende på antal rum och läge. Ingenting är dock långt bort i Santa Maria.

    Hoppas vi blir fler svenskar där i vinter!

    Mvh
    Anders Modin

    vaishiyas svarade 10 år, 1 månad sedan 21 Medlemmar · 71 Svar
  • 71 Svar
  • luthor

    Medlem
    30 augusti, 2013 vid 19:41

    Hur ser vindstatistiken ut för oktober-december? Jag är sugen på en höstvecka med vågor och vind. Är det smartast att ta sig till ön via charter? Kommer man undan billigare om man bara tar en flygstol ner och fixar lägenhet själv?

    Hej svejs.

  • skanepaul

    Medlem
    30 augusti, 2013 vid 20:49

    Bo på Riu Funana, gång/höjd avstånd till Ponta, annars kan man köra direkt på hotellstranden, det va najs!

    Lite bilder från feb 2010, som varit uppe innan men tål att ses igen! 🙂

    Mitu bl.a. F-One filmade delar av Manera just denna söndag.

  • lima-ko

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 05:46

    Satan Paul, det såg galet fint ut ju ;).

  • farbrorfraz

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 12:07

    @Luthor 715310 wrote:

    Hur ser vindstatistiken ut för oktober-december? Jag är sugen på en höstvecka med vågor och vind. Är det smartast att ta sig till ön via charter? Kommer man undan billigare om man bara tar en flygstol ner och fixar lägenhet själv?

    Hej svejs.

    Du kan kolla statistiken här

    Nov-dec är ok, men bäst är det i jan-feb.

    Det enklaste är att ta sig dit med charter, och förmodligen billigast. TUIs ospecade hotell Nha Terra är helt ok.

    Problemet är att det bara är TAP som flyger reguljärt och det kostar massor. Det är möjligt att hitta en billig flygresa med Transavia från Amsterdam eller paris, men då måste du fixa boende själv. Är du intresserad, kan jag hjälpa till att hitta lägenhet.

    @SkånePaul 715313 wrote:

    Bo på Riu Funana, gång/höjd avstånd till Ponta, annars kan man köra direkt på hotellstranden, det va najs!

    Lite bilder från feb 2010, som varit uppe innan men tål att ses igen! 🙂

    Mitu bl.a. F-One filmade delar av Manera just denna söndag.

    Fy fan vad nice! Det är mäktigt att stå där och se när grabbarna kör i 4m+ monsterswell! Sen finns det så många bryt att köra om man tar sig runt lite med pickup!

  • tomw

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 19:53

    Ponta preta ser ut vara rätt radical. Om man tycker 3 m vågor är för mycket men vill ha vågor, vart ska man vara på Sal?
    Bilder jag sett, ser det rätt smooth på vattnet, jämfört med Vejbystrand idag med 2m och rörig chopp kan det inte vara mycket svårare. Kanske man håller sig längre bort från breaken?

  • farbrorfraz

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 20:55

    @TomW 715351 wrote:

    Ponta preta ser ut vara rätt radical. Om man tycker 3 m vågor är för mycket men vill ha vågor, vart ska man vara på Sal?
    Bilder jag sett, ser det rätt smooth på vattnet, jämfört med Vejbystrand idag med 2m och rörig chopp kan det inte vara mycket svårare. Kanske man håller sig längre bort från breaken?

    Ponta preta är inte en nybörjar-spot. Vinden är side off och nästa anhalt är brasilien. Med det sagt är det ingen omöjlig spot, tvärtom. Det är sällan det är 4m swell, normalt är det runt 1-2m ibland 3. Har man bara koll, går det fint att köra där. Skiter det sig har man nån km ö kvar att self-rescua sig in till innan man missar. I vintras gick LE bladder sönder för Tiago mitt bland vågorna, han paddlade in och Mitu bogserade in kiten. En hyvens prick minsann =)

    Det finns flera spots som lämpar sig för den med ambitioner att börja. Kitebeach erbjuder mellan-choppiga vågor med sideon, lembe bedje ger cleana men svårtillgängliga vågor med offshore i ena änden av santa maria bay. Sen finns det flera andra med olika svårighetsgrad.

    En favorit är downwind från kitebeach till santa maria. Tar ca 1h med mycket lek på vägen, vågor tills man kommer förbi udden på santa maria bay, sen leker man i lembe bedje tills man tröttnar och gasar sedan snett downind in i bukten rakt in till baren där vi har centret. Ölen är på kylning!

  • magnil

    Medlem
    2 september, 2013 vid 20:00

    Var skall man bo för lite mer nybörjarinriktad kitning? Något ställe med rescue?

    Gäller en vecka oktober/november med familjen, är det ett bra ställe även för familjen?

  • farbrorfraz

    Medlem
    2 september, 2013 vid 23:30

    @magnil 715451 wrote:

    Var skall man bo för lite mer nybörjarinriktad kitning? Något ställe med rescue?

    Gäller en vecka oktober/november med familjen, är det ett bra ställe även för familjen?

    Det finns egentligen inget behov för rescue. Inne i viken i Santa Maria finns det center som erbjuder rescue, men vinden är så byig och det är strömt, plus att det kan vara ett massivt shorebreak, så jag skulle nog hålla mig därifrån.

    På kitebeach, där de flesta kör, är det side-on och många som kan hjälpa till. Där finns ingen båt, men det behövs inte eftersom du alltid kommer in till stranden med vinden.

    På de andra spotsen är det den gyllene regeln att aldrig ge sig ut själv som gäller.

    I princip alla bor i Santa Maria i hotell av olika storlekar och standarder, eller i lägenheter. Välj hotell efter vad du vill ha för familjen, kitesurfingen kommer du åt ändå utan problem. Det är fint för familjen, om än lite blåsigt… =) kolla med fritidsresor eller ving!

  • nicdol

    Medlem
    3 september, 2013 vid 21:16

    Finns det plattvatten på Sal? Vilket hotell är bäst där familjen kan vara på hotellets pool/strand och mansjälv kitear på stranden utanför?

  • nolcap

    Medlem
    4 september, 2013 vid 19:46

    @Nicdol 715517 wrote:

    Finns det plattvatten på Sal? Vilket hotell är bäst där familjen kan vara på hotellets pool/strand och mansjälv kitear på stranden utanför?

    Det finns plattvatten på sydsidan av Sal där de flesta hotell ligger. Västerdelen av Santa Maria bay, men det är få som kör där. Mindre vind än på kitebeach.

  • skanepaul

    Medlem
    5 september, 2013 vid 14:29

    Som sagt jag (och sambon) bodde på Riu Funana, gött hotell, jag körde mestadels på stranden utanför hotellet, platt (lite “platta” dyningar ibland, inget chop!) och sideoff vind, höjdade nån dag upp till Ponta och körde lite sidan om i lite mindre vågor.

  • skanepaul

    Medlem
    5 september, 2013 vid 14:30

    @Lima-ko 715319 wrote:

    Satan Paul, det såg galet fint ut ju ;).

    Ja den veckan var helt sjukt nice! 🙂

  • magnil

    Medlem
    5 september, 2013 vid 21:44

    Verkar hopplöst att hitta vettiga flyg från Göteborg (eller Köpenhamn / Oslo). Något förslag på var man hitta något?

  • farbrorfraz

    Medlem
    6 september, 2013 vid 23:16

    @magnil 715651 wrote:

    Verkar hopplöst att hitta vettiga flyg från Göteborg (eller Köpenhamn / Oslo). Något förslag på var man hitta något?

    Flyg från sverige går endast med charter, ving eller fritidsresor. Vill du flyga i egen regi, sikta på att ta dig till Amsterdam, Transavia är oftast billigaste alternativet. De flyger även från Paris.

    Även Condor flyger från Frankfurt. TAP kör reguljärt från portugal, men det blir ofta dyrt.

  • above_the_law

    Medlem
    6 september, 2013 vid 23:18

    Si så där, men efter ett riktigt stort sväll så blir det en lite sjö ovanför stranden på Ponta Preta-stranden… Har för mig att det blev rätt ok plattfisk uppe vid Angulos ställe i bukten väster om sydspetsen också.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Säsong i Kap Verde

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.