Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Säsong i Kap Verde

  • above_the_law

    Medlem
    6 september, 2013 vid 23:26

    Tjena Ander o tack för gästfriheten i Portugal! Synd på vinden bara men Superbockarna regerade ju:-)
    Kommer nog ta familjen till Sal någon gång i vinter. Tänker lägenhet i två veckor inte alltför långt från PP. Vad tror du om det? Har de byggt färdigt och har för uthyrning där på höjden no om stranden nu mån tro? Kommer i o f s ihåg att det inte fanns så mycket att köpa i butikerna och att det som såldes var rätt dyrt (har jag för mig)…
    Hör av mig om/när vi kommer över. Är ju IKO-cert instruktör också, men kommer jag bara två veckor med familj så är det ju inte tid.
    Här lite skakig film från när jag kitade Ponta Preta för första gången:
    [video=vimeo;17323502]https://vimeo.com/17323502[/video]
    Pura vida!

  • sportentusiast

    Medlem
    7 september, 2013 vid 07:05

    Cape Verde är klart nice om man gillar underbara stränder och suverän “sea food”. Så pass bra tycker jag att jag köpt lägenhet där.

    Jag har åkt med sambo och hon gillar definitivt inte blåsiga stränder. Det brukar dock gå bra att hitta ställen som är vindskyddade som exv stället Paul föreslog med stranden nära Ponta Preta och det brukar även fungera rätt bra på stranden som är vid själva “citykärnan” i Santa Maria (åtminstone de veckor vi varit där). Oerhört fina stränder men ön i övrigt är väl inte så mycket att hänga i julgranen (rätt sterilt då det i princip aldrig regnar).

    Det går utmärkt att hyra lägenhet för bra priser. Jag kan oxå förmedla kontakter (inget som jag tjänar några pengar på). Man brukar få betala mellan 100-200 E per vecka för en helt ok lägenhet med vardagsrum (ofta med integrerat kök), badrum och 1-2 sovrum. Sen brukar det tillkomma avgift för lakan och slutstädning. Vatten och el kostar också (dyrt om man jämför med Sverige!). Jag var där själv i Mars i år och då kostade en lägenhet för 2 veckor inklusive allt runt 2700 skr. Hyr man längre period så blir det väsentligen billigare.

    I o f s aldrig bott på all inclusive (Mauritius nu i september blir första gången), men jag tycker det finns en klar fördel med lägenhet då man inte fastnar på hotellet i bästa smålänningstil. Det finns flera schyssta restauranger i Santa Maria med bra priser. Vi åt flera gånger fisk eller kött, öl (eller kanna vin) samt kaffe för mellan 12-25 E för 2 personer. Finns dyrare ställen också så klart! Många köper också färsk fisk på piren. Rå tonfisk med lite olja etc, carpaccio, är kanongott. Sen förstår jag fördelen med all inclusive samt tillgång till pool om man åker med barn.

    Och tjenare Anders! Får oxå tacka för senast i Portugal (om än då vinden i norr var lite klen :-)).

    Hälsningar

    Bengt-Erik

  • above_the_law

    Medlem
    7 september, 2013 vid 07:55

    Sjukt fina foton där!

  • farbrorfraz

    Medlem
    7 september, 2013 vid 10:42

    Sluta klaga på min fina vind här i portugal 😉 Kom nu istället, swell och vind varje dag!

    Nicco, Vila verde är väl det närmaste lägenheterna till PP, men vi kallade det “ghost town” eftersom det är en jäkla massa lägenheter utan så mycket mer, turister inkluderat. I år kanske det är mer folk där, men det är ju ändå lite långt från Santa maria. Dock är Vila Verde närmaste boende till både kitebeach och Ponta preta.

    Melia Tortuga resort är ochså ganska nära, där kan du nog dessutom launcha framför hotellet och köra downwind till ponta. Är dock inte säker på att man får kitea framför hotellet..

    Gött att se dig köra på videon!

    Bengt-Erik, ett av de bättre ställena för beach utan vind är ju vid Odjo d’agua mitt i santa maria. Sen är det vindstilla precis framför vår skola, i år är dessutom Restaurangen öppen så man kan få sig en caipirinha när man ligger och steker!

    Att vara intresserad av vatten är ett stort plus när man åker dit eftersom det mesta händer på, i eller under vatten. Bra vind, bra dykning, bra surf, bra segling, bra fiske etc.. Djungel-fantaster får nog leta sig till någon av de andra öarna eller Borneo.

    Vi hyrde en 3 rums lgh med tillgång till takterass med pool för €450/månaden. Lägg sedan till el och vatten på det. Är man några stycken och vill stanna längre, går det definitivt att komma billigt undan.

    Carpaccio på tonfisk är gudomligt. Min åsikt är att strunta i All inclusive, men smaken är som baken. Finns massor av alternativ i Santa Maria och de lokala grillarna på gatan är svåra att slå!

  • above_the_law

    Medlem
    8 september, 2013 vid 01:28

    @Sportentusiast 715714 wrote:

    Cape Verde är klart nice om man gillar underbara stränder och suverän “sea food”. Så pass bra tycker jag att jag köpt lägenhet där.

    Jag har åkt med sambo och hon gillar definitivt inte blåsiga stränder. Det brukar dock gå bra att hitta ställen som är vindskyddade som exv stället Paul föreslog med stranden nära Ponta Preta och det brukar även fungera rätt bra på stranden som är vid själva “citykärnan” i Santa Maria (åtminstone de veckor vi varit där). Oerhört fina stränder men ön i övrigt är väl inte så mycket att hänga i julgranen (rätt sterilt då det i princip aldrig regnar).

    Det går utmärkt att hyra lägenhet för bra priser. Jag kan oxå förmedla kontakter (inget som jag tjänar några pengar på). Man brukar få betala mellan 100-200 E per vecka för en helt ok lägenhet med vardagsrum (ofta med integrerat kök), badrum och 1-2 sovrum. Sen brukar det tillkomma avgift för lakan och slutstädning. Vatten och el kostar också (dyrt om man jämför med Sverige!). Jag var där själv i Mars i år och då kostade en lägenhet för 2 veckor inklusive allt runt 2700 skr. Hyr man längre period så blir det väsentligen billigare.

    I o f s aldrig bott på all inclusive (Mauritius nu i september blir första gången), men jag tycker det finns en klar fördel med lägenhet då man inte fastnar på hotellet i bästa smålänningstil. Det finns flera schyssta restauranger i Santa Maria med bra priser. Vi åt flera gånger fisk eller kött, öl (eller kanna vin) samt kaffe för mellan 12-25 E för 2 personer. Finns dyrare ställen också så klart! Många köper också färsk fisk på piren. Rå tonfisk med lite olja etc, carpaccio, är kanongott. Sen förstår jag fördelen med all inclusive samt tillgång till pool om man åker med barn.

    Och tjenare Anders! Får oxå tacka för senast i Portugal (om än då vinden i norr var lite klen :-)).

    Hälsningar

    Bengt-Erik

    Wow, stort tack både Bengt-Erik och Anders för all info! Hörde hos Stebe och Anna i kväll att vi visst är flera familjer som planerar åka någon gång i feb b t w. Roligast om vi kan pricka in samma vecka men om det inte går så skulle man ju kunna hyra en sådan där 3-rummare med takterrass och pool för en månad och så bo där en vecka var:-). Hur lång tid i förväg bör man vara ute med bokning tror ni och finns någon bra sida som förmedlar lägenheterna? Kanske hyr du ut din lägenhet B-E?
    Cheers! Nicco

  • sportentusiast

    Medlem
    8 september, 2013 vid 18:46

    No worries Nicco!

    Andra vändan jag hyrde var det av http://www.cabo-direct.net/ . Ägaren heter Pamela Stanley (pamela@cabo-direct.net), är britt men har bott ett antal år på i Santa Maria och har bra koll på läget. Hon förmedlar lägenheter på ett flertal ställen, i olika storlekar och prisklasser. Jag har åkt sista minuten och det har inte varit några problem att få tag på lägenhet. Min uppfattning är att Pamela är enkel att ha och göra med, ärlig, och att hon levererar det hon lovat. Enkelt också då hennes engelska är oklanderlig :-). Hon kan dock vara lite svår att få tag på nu då det fortfarande är “off season”. Som en fotnot blev vi aningens “rippade” första gången vi hyrde av annan förmedlare då de enligt deras avläsning stod att vi förbrukat 5 m3 vatten på 2 veckor (och vi snålade ändå som f-n…) och orimligt mycket el.

    Tanken är att jag ska hyra ut min lägenhet. Skulle gissa att köpet är helt genomfört med notaire etc i början av januari. Finns f ö pool på taket i huset där lgh ligger (Oceano Azul Commercial Center).

    Värt att tänka på vid val av lägenhet tycker jag är placeringen av fönster. Kan låta fånigt men första vändan hamnade vi i frontline (mot vattnet i söderläge), på nedre botten utan någon tillstymmelse till fönster mot nord/nordost (vind i princip alltid från nordost). Dessutom ej AC i sovrum. Gissa om det blev varmt… Placering av lgh handlar mer om man vill vara i smeten eller lite mer avskilt och promenera (eller taxi) ett antal minuter extra till “city center”. Till och från Kite beach exempelvis är kostnaden för taxi från Santa Maria densamma oavsett var du bor (i Mars 2013 5 Euro för enkelresa (som kan delas av flera)).

    Stalltips är att stänga av mobilsvar om man inte har ett generöst företag som står för räkningen. Köpte själv lokalt kontantkort då det blev en del ringande.

    Hälsningar

    Bengt-Erik

  • above_the_law

    Medlem
    8 september, 2013 vid 23:36

    Stort tack igen B-E! Lutar åt att vi åker två veckor i februari. Bryr mig inte så mycket om det där med pool själv men vid närmare eftertanke så har jag ju två kids nu och shore breaket kan ju vara minst sagt pounding så det är nog bra att ha tillgång till:-). Hur stor är din lägenhet om det skulle bli aktuellt? Om jag fattat det rätt så ligger den lite i utkanten sydost om stan och inte så långt från Angulos Center va?
    Kan ju höras när det börjar bli dags att boka o s v. Cheers!
    @Sportentusiast 715768 wrote:

    No worries Nicco!

    Andra vändan jag hyrde var det av http://www.cabo-direct.net/ . Ägaren heter Pamela Stanley (pamela@cabo-direct.net), är britt men har bott ett antal år på i Santa Maria och har bra koll på läget. Hon förmedlar lägenheter på ett flertal ställen, i olika storlekar och prisklasser. Jag har åkt sista minuten och det har inte varit några problem att få tag på lägenhet. Min uppfattning är att Pamela är enkel att ha och göra med, ärlig, och att hon levererar det hon lovat. Enkelt också då hennes engelska är oklanderlig :-). Hon kan dock vara lite svår att få tag på nu då det fortfarande är “off season”. Som en fotnot blev vi aningens “rippade” första gången vi hyrde av annan förmedlare då de enligt deras avläsning stod att vi förbrukat 5 m3 vatten på 2 veckor (och vi snålade ändå som f-n…) och orimligt mycket el.

    Tanken är att jag ska hyra ut min lägenhet. Skulle gissa att köpet är helt genomfört med notaire etc i början av januari. Finns f ö pool på taket i huset där lgh ligger (Oceano Azul Commercial Center).

    Värt att tänka på vid val av lägenhet tycker jag är placeringen av fönster. Kan låta fånigt men första vändan hamnade vi i frontline (mot vattnet i söderläge), på nedre botten utan någon tillstymmelse till fönster mot nord/nordost (vind i princip alltid från nordost). Dessutom ej AC i sovrum. Gissa om det blev varmt… Placering av lgh handlar mer om man vill vara i smeten eller lite mer avskilt och promenera (eller taxi) ett antal minuter extra till “city center”. Till och från Kite beach exempelvis är kostnaden för taxi från Santa Maria densamma oavsett var du bor (i Mars 2013 5 Euro för enkelresa (som kan delas av flera)).

    Stalltips är att stänga av mobilsvar om man inte har ett generöst företag som står för räkningen. Köpte själv lokalt kontantkort då det blev en del ringande.

    Hälsningar

    Bengt-Erik

  • sportentusiast

    Medlem
    9 september, 2013 vid 15:39

    Stämmer att den ligger nära Angulos. Ligger en skock hus i det området där det bor en del kitare, instruktörer och annat löst folk.

    Bra fråga det där med storleken på lägenheten. Man får väl betänka att det trots allt är Afrika och byggt av Italienare så det enda mått jag har för närvarande inkluderar terass/balkong och då är den på 76 kvm. Kanske 60-65 inuti? Den är nog lite liten för er om både kids & fru ska med då det är som en studio där sovdelen är avskild med en vägg så det blir som ett extra rum fast utan dörr. Kök är som i flertalet andra lägenheter i Santa Maria integrerat i vardagsrummet och badrum med toa, dusch och tvättmaskin finns också.

    Hälsningar

    Bengt-Erik

  • tomw

    Medlem
    18 september, 2013 vid 19:08

    Åker ditt en vecka 01-01-14. Har med ikke kitande fru o 8 åring. Fick muta dem med all inclusive, 4 pooler och flashiga bilder på hotellet. Det var det eller inget. Family life.

  • farbrorfraz

    Medlem
    18 september, 2013 vid 19:31

    @TomW 716177 wrote:

    Åker ditt en vecka 01-01-14. Har med ikke kitande fru o 8 åring. Fick muta dem med all inclusive, 4 pooler och flashiga bilder på hotellet. Det var det eller inget. Family life.

    Härligt!! Vilket hotell blev det?

  • supersystem

    Medlem
    18 september, 2013 vid 20:06

    Också intresserad av vilket hotell det blev – men också vad ni tror man får betala för att plocka med en 20-23kg kitebag? (TUI ser billigast ut på resa, men lyckas inte utläsa vad de vill ha för bagaget…)

  • farbrorfraz

    Medlem
    18 september, 2013 vid 20:15

    @supersystem 716180 wrote:

    Också intresserad av vilket hotell det blev – men också vad ni tror man får betala för att plocka med en 20-23kg kitebag? (TUI ser billigast ut på resa, men lyckas inte utläsa vad de vill ha för bagaget…)

    Hittade detta. Vet dock inte om priset gäller ToR, men det borde det göra. Bäst är kanske att ringa och kolla. Flygresan räknas nog som långdistans, tror att det tar 8.5h totalt ungefär.. Aldrig flugit från sverige.

    Antar att det är första alternativet som gäller, TUIfly Nordic

    http://www.fritidsresor.se/Att-resa-med-oss/Flyginformation/Specialbagage/

  • skanepaul

    Medlem
    18 september, 2013 vid 20:20

    Det räknas som långflygning, jag reste med Fritidsresor.

  • supersystem

    Medlem
    18 september, 2013 vid 20:23

    Tack för snabba svar! hmm står inget om maxvikt för kite. Och har man en surfbräda så kanske man hamnar i annan klass. Får väl ringa och kolla.

  • skanepaul

    Medlem
    19 september, 2013 vid 10:54

    Brukar vara 15kg, jag körde vindsurf utrustning då jag även hade vågbräda med.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Säsong i Kap Verde

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.