Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Säsong i Kap Verde

  • farbrorfraz

    Medlem
    24 februari, 2014 vid 23:40

    Hej!
    Varmt välkommen ner!
    Den absolut vanligaste spoten är just kitebeach, det är där vi kör lektioner och det är där det är säkraste förhållanden vad gäller vind och vågor. Ja, det är mer folk, men det går oftast bra ändå. Slutet på mars är nog helt ok.

    Plattvatten är svårare att hitta, eftersom det i princip betyder offshore vind. Du har plattvatten utanför Riu, där du kommer att bo, men som sagt, offshore och brasilien nästa..

    8 och 12 låter perfekt. Skor använder vi inte, har själv aldrig använt det på kap verde. Kitebeach är nästan bara sand.

    Du är varmt välkommen att hänga med oss tills stranden och även sedan ut på byn om det lockar. Vi finns i restaurang Funana (inte kopplat till ditt hotell), på stranden framför hotell salinas sea. Vi har även ett litet surf-skjul på Sal Beach Club inne i stan.

    Vi ses!
    Mvh
    Anders Modin

  • petting_4

    Medlem
    25 februari, 2014 vid 14:53

    vilka storlekar är det som gäller i början o mitten av mars? lurar lite på kap verde nån vecka eller två. Hur är vattnet imellan vågorna, platt som en dröm? 🙂 Hur ligger priserna o vilken våtdräkt är det som gäller? Hur är filmmöjligheterna finns det några bra ställen att få ihop lite fina clipp tror du? 🙂

    Tack på förhand! Petter

  • farbrorfraz

    Medlem
    25 februari, 2014 vid 14:59

    @petting_4 721241 wrote:

    vilka storlekar är det som gäller i början o mitten av mars? lurar lite på kap verde nån vecka eller två. Hur är vattnet imellan vågorna, platt som en dröm? 🙂 Hur ligger priserna o vilken våtdräkt är det som gäller? Hur är filmmöjligheterna finns det några bra ställen att få ihop lite fina clipp tror du? 🙂

    Tack på förhand! Petter

    Beror lite på hur och vad du kör, men gissar att en 8-10-12 är bra. Det blåser oftast 8a väder, men en tjockis som jag behöver en 10a mer..

    Det är inte tokplatt, men det går att hitta om man letar. Våg-kickers finns det många av.. =) Du kan få fantastiska clip med tanke på vatten-färg osv. har du någon på stranden som filmar så finns det bra offshore spots som går att hitta plattvatten på.

    Flyg hittar du på transavia, TAP eller med charter. Vi kan hjälpa med boende om du inte åker charter. Priser på flyg beror mycket på när ni kommer, och boendet på hur många ni är..

    Jag kör shorty eller bara neo-top. Localsen kör 3mm heldräkt. Nu går det mot varmare tider, en go dag kör jag bara shorts.. =)

    Hoppas vi ses!

  • vaishiyas

    Medlem
    26 februari, 2014 vid 05:46

    Tackar för det snabba svaret 😀
    Ser fram emot resan redan 😀 Hur är vädret där nere i slutet på mars början på april?
    Detta var inte någon planerad “kite” semester men efter allt jag läst nu om Kap Verde så kan man inte låta bli packa med grejerna.

    Hörs och ses om en månad då 😀 //Eldin

  • farbrorfraz

    Medlem
    26 februari, 2014 vid 05:51

    @Vaishiyas 721246 wrote:

    Tackar för det snabba svaret 😀
    Ser fram emot resan redan 😀 Hur är vädret där nere i slutet på mars början på april?
    Detta var inte någon planerad “kite” semester men efter allt jag läst nu om Kap Verde så kan man inte låta bli packa med grejerna.

    Hörs och ses om en månad då 😀 //Eldin

    Ett nöje =)

    Vädret är konstant. Solsken till lite molnigt, 25 grader varmt, vind mellan 15-25 knop från nord-nordöst. Varje dag. Det blir möjligen aningen varmare framöver mars-april.

    För att inte ha varit en planerad kite-semester är det nog något av en jackpott vad gäller kite.. =)

    Hör av dig när du kommer ner, du når mig på +238 5959580 eller så letar du upp skolan, jag sitter förmodligen där och spanar ut mot alla som har tid att kitesurfa… 😉

    Vi ses!
    Mvh
    Anders Modin

  • above_the_law

    Medlem
    26 februari, 2014 vid 08:05

    Attention!
    Smoking new video from our last Cabo Verdian Surf Trip.
    I am riding my RRD Religion 9 kvm( light blue/yellow/black) at Ponta Preta and my Hadlow Pro 7 kvm (white/red/black) at Kite Beach and surf my Pukas SR 6.0 at PP and Sleeping Lion b t w…
    Cheers!
    https://vimeo.com/channels/schiller/87626362@FarbrorFräz 715304 wrote:

    Hej!

    Jag vill så ett frö till de som går i tankar att dra iväg i vinter någonstans för att kitesurfa, genom att slå ett slag för Kap Verde i allmänhet och ön Sal i synnerhet.

    Jag driver tillsammans med mina portugisiska kompanjoner en kiteskola på Sal, och spenderade 5 månader där förra vintern. Jag kan svara på de flesta frågor samt hjälpa till med kontakter för jobb, lägenheter osv. Har du en IKO licens och är intresserad av att jobba som instruktör finns dessutom alla möjligheter.

    Kap verde är en tropisk ögrupp utanför afrikas västkust och har därför mycket stadiga vindar mellan dec-april. Räkna med runt 5 dagar per månad lättvind, resten av dagarna varierar vinden mellan 15-25 knop generellt.

    Vågorna är det som Sal är mest känt för, Ponta Preta är väl den spot som de flesta hört talas om. Där har åkare som Mitu Monteiro, Airton Cozzolini och Matchu Lopes tillsammans med många fler lärt sig köra vågor på världsnivå. Dessa killar bor och arbetar på ön till vardags och det är inte alls ovanligt att kitea med dem eller träffa på dem inne i byn efter surfet, så mycket inspiration finns till hand. Kolla denna för inspiration, https:// vimeo.com/ 10900445 (embed vill inte fungera, ta bort mellanslagen för att gå till sidan)

    Kitebeach erbjuder enklare kiteförhållanden och Mitus nya bar och restaurang gör att man bekvämt kan spendera en hel dag där. Utöver det finns det massor med spots att upptäcka, ön är ganska liten och vågbryten är många..

    Att bo är relativt billigt och standarden är ok. En bra lägenhet kostar mellan 150-500€ per månad, beroende på antal rum och läge. Ingenting är dock långt bort i Santa Maria.

    Hoppas vi blir fler svenskar där i vinter!

    Mvh
    Anders Modin

  • joddas

    Medlem
    3 mars, 2014 vid 20:09

    Hej,

    Vilken vindsida är bäst att kolla på när det gäller kap verde?

    /Jodde

  • vaishiyas

    Medlem
    6 mars, 2014 vid 13:15

    Har bara en fråga kring det här med att checka in väska med kiteutrustning.

    Hur brukar ni göra? Checkar ni in väskan som vanlig bagage eller skymmande? Jag har köpt en Golf Bag som jag tänkt packa grejerna i.
    Vad är “smartast” att göra?

  • above_the_law

    Medlem
    12 mars, 2014 vid 09:58

    Blir odd luggage hur du än gör. Kostade med Fritidsresor ca 550 sek men då hade jag en koffinbag med tre vågbrädor och en kite i. Kör alltid en kite som handbaggage inkl bom:-)

    Video med Mitu, Airton, Neo, mig själv m fl från både kitebeach och Ponta Preta här:
    [video=vimeo;87626362]https://vimeo.com/87626362[/video]

  • above_the_law

    Medlem
    12 mars, 2014 vid 10:00

    Nice rule:-)
    Och denna gjorde jag i år i början av feb:
    [video=vimeo;87626362]https://vimeo.com/87626362[/video]


    @FarbrorFräz 717504 wrote:

    Nu bär det av…

    På fredag åker jag ner för säsongen, ska bli riktigt skoj att se vad denna vinter (nåja, 27 grader konstant??) har att erbjuda!

    Här kommer en film av lite klipp vi fick ihop förra säsongen. Mycket feelgood i den =)

    Vi ses där!

    [video=vimeo;76759247]https://vimeo.com/76759247[/video]

  • vaishiyas

    Medlem
    23 mars, 2014 vid 08:00

    Nu är det nära 😀 åker ner den 26/3 har inte packat ner ett smack än men det ska nog gå bra ändå 😀
    Kommer va på Sal i 2 veckor..

    Undrar om någon mer är där mellan den 26/3 – 10-4?

    Anders jag kommer kika förbi Funana så hänger jag gärna med ner till stranden 😀

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Säsong i Kap Verde

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.