Senaste nytt Forums Vindsurfing Longboard Vindsurf Sätta ihop en äldre Vinta (som är helt “ny”)

  • jlhp

    Medlem
    11 juni, 2023 vid 07:31

    Ursäkta att jag inte såg din trådstart förrän nu, ibland kan det gå rätt länge mellan gångerna jag kollar av Surfzone men jag har inte gett upp forumet, föredrar riktiga forum framför fejan men vi verkar vara ett fåtal som tycker så numera.

    Alltid kul med vintage långbrädor. Jag kan inte din närmare men det är säkert så att det finns betydligt bättre brädor för lättvindssegling som de skriver i den andra tråden, men å andra sidan så är alla kortbrädor helt värdelösa i lättvind så jämför med rätt saker så kan din bräda vara hyfsad ändå, särskilt om du inte är så tung. Långbrädor är grejen för att få många timmar på vattnet och särskilt i insjöar och skärgårdar. Så “Go for it” säger jag! 🙂

    Det låter som att du inte är nybörjare så det borde inte vara så omöjligt för dig att få ihop grejerna. Det knepiga är nog bara mastfoten och så framförallt att få fast bommen ordentligt så att den inte glappar mot masten. Det är bommen jag skulle rekommendera att du försöker få tag på en modern med snabbkoppling för det blir helt olidligt om inte bommen sitter fast ordentligt. Dessutom är de här gamla bommarna hopplöst mjuka vilket gör att seglet påsar sig så fort vinden ökar lite vilket är tvärtemot vad man vill vilket är en starkt bidragande orsak till trekantseglens dåliga rykte. Om du bestämmer dig för ny bom någon gång så skulle jag rekommendera Severne Alu, finns bland annat på Surfspot.se.

    Jag har skannat in en gammal bok “Börja segla bräda” från 1983 som jag kan skicka till dig om du vill, det kan finnas en del användbara riggtips där. Kontakta mig via PM så löser vi det därifrån.

    Donsö är väl inte så långt ifrån Rörö? Om du har möjlighet så kan jag inte nog rekommendera att vara med på årets Rörö runt som skall gå av stapeln den 29 juli. Förra året hade vi ett fantastiskt väder med cirka 3m/s och strålande sol och ett fantastiskt arrangemang där bland annat alla deltagare bjöds på middag på en restaurang efteråt! Det var ett väldigt blandat startfält där du garanterat inte hade kommit sist med din Vinta utan snarare någonstans i mitten av fältet.

  • nanko

    Medlem
    11 juni, 2023 vid 15:39

    TACK!
    Tack för tips vad gäller bommen, jag tänker att jag sätter ihop allting och se hur olidligt det är, jag är änna rostig så jag kanske inte märker det med en gång. Ja, mastfoten undrar jag lite runt, det är 2 klossar som säkert ska sitta på något sätt…. Jag tar gärna emot det inskannade boken. Rörö runt blir det inte i år, men kanske i framtiden- jag har även köpt en Snipe som jag ska rigga och segla med i framtiden.
    Men först- Vinta 37! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Longboard Vindsurf Sätta ihop en äldre Vinta (som är helt “ny”)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.