Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sb Quad – imponerande bräda!

  • Sb Quad – imponerande bräda!

    Publicerad av oaxen på 5 oktober, 2009 vid 15:54

    Jesus i himmelen vad höjd Ola tuggar med sin Quad! Rider fint verkar den också göra.

    Ola plockade två vågor på samma tid som de flesta andra tog ett varv – makalöst!

    Jag blir lite sugen…

    s66 svarade 14 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 16:26

    Faktum är att Ola gjorde exakt samma sak när han var på Torö, fast med en twin…

    Men det kan väl aldrig vara en fråga om teknik och talang snarare än utrustning och fenbestyckning?

    Men en sådan där quad som även kan köras som twin… mmmm…

  • mag

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 16:50

    Ligger en del i vad Masse säger. Det är tyvärr(?) inte bara prylarna det beror på. Ola är bra på att ta höjd, så är det!
    /Magnus

  • doc

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 16:59

    Så kan det ha lite med det faktum att göra att Starboards twin har nästan samma fenyta som deras Quad. Ni skulle se vad höjd jag tar med ett par Evil Fin 16 på min twin. Nästan dubbla fenytan mot MFC…

  • lars_k

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 17:02

    Han tog bra med höjd redan för länge sen när han körde EVO. Gippade alltid in framför näsan och tog den fetaste setvågen på Åsa yttre. Trots dasslock och flexig fena kan man knapra bra med höjd alltså.
    Personligen tycker jag höjdtagning är en av de minst viktiga egenskaperna på en vågis. Vafan gör det om man får göra ett 50m längre kryssben om brädan svänger som en gud sen på vågen?

  • dr-masse

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 18:12

    Ahhhhhh, tänkt om det bara berodde på prylarna…

    Kalasfina läppträffar på Torö, stratosfärhöga bakåtar som landas som en katt på en höjdhoppsmatta, en goiter på invägen bara för att det är så kul… och se där! en till. Höjdar förbi Ola H. rakt mot vinden i dubbla farten (tredubbla?) på min sprillans 64 liters 2013 Teboul proto octofin, det nanolaminerade titan-seglet ligger som silke i nävarna… vågvalet är ofelbart mest hela tiden och spolningarna så snygga att de uppfattas av publiken som något nytt, fräscht och värt att skriva hem till frun och barnen om.

    Näe, just det. Men lite hjälp är bra grejor allt.

  • ola-h

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 18:57

    Vad är detta! Här blir man beskylld för att vara värsta höjdtagarexperten, värsta racesnubben typ. Kan ni inte diskutera mina snygga bakåtloopar istället… (det börjar bli dags för min årliga bakåt, faktiskt).

    I själva verket har jag en klon som plockar hälften av vågorna, så det bara se ut som jag tar några extra. Eller är det så att jag seglar så försiktigt så jag aldrig trillar och därför hinner med en extravåg när ni andra blir spolade? Eller ÄR det kanske rent av prylarna i alla fall (Quad:en tar faktiskt ovanligt bra höjd, trots allt)?

  • feg

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 19:14

    Med 2 fenor tar man väl dubbelt så många vågor som med en fena?
    Med 4 fenor tar man väl fyrdubbelt så många vågor som med en fena?

    Jag ska ha en “octa-bestyckad” bräda och ta åtta gånger så många vågor som en singelfena-bräda. 🙂

    Eller som det antytts i tråden… Ola kanske har lite känsla, koll och kontroll för vågsegling iallafall fast han försöker utmåla sig som en försiktig typ. Jag har iallafall sett finfin vågsegling både på Torö och Maui av Ola. Med mina fega mått har det varit allt annat än försiktigt. 🙂

    /fegisen Jocke

  • jesper_b

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 20:05

    Ola är en riktig höjdare

    /JB

  • fredrik-plantin

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 20:11

    Jesper är en lustikurre … 🙂

  • freed

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 20:12
    dr Masse;581317 wrote:
    Ahhhhhh, tänkt om det bara berodde på prylarna…

    Kalasfina läppträffar på Torö, stratosfärhöga bakåtar som landas som en katt på en höjdhoppsmatta, en goiter på invägen bara för att det är så kul… och se där! en till. Höjdar förbi Ola H. rakt mot vinden i dubbla farten (tredubbla?) på min sprillans 64 liters 2013 Teboul proto octofin, det nanolaminerade titan-seglet ligger som silke i nävarna… vågvalet är ofelbart mest hela tiden och spolningarna så snygga att de uppfattas av publiken som något nytt, fräscht och värt att skriva hem till frun och barnen om.

    Näe, just det. Men lite hjälp är bra grejor allt.

    dr Masse, när man gjort något inom wsurf som fru och barn blir imponerade av så har man kommit ruggigt långt på vägen….. 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 20:56

    Olas bräda ser bara ut som en quad. Tittar man närmare så ser man att brädans rocker är rak som en linjal och att han har ett litet centerbord under mastfoten. Hur ni kunnat undgå att se att han har cambers på sina custom-superfreak. Olas verkliga talang ligger i att han alls är kapabel att rida vågor och svänga med det kittet.

  • s66

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 20:07

    Plantan e en lurifax… 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sb Quad – imponerande bräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.