Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing segel frågor?

Taggad: 

  • segel frågor?

    Publicerad av raf_gert på 9 november, 2006 vid 16:29

    efter att ha läst några inlägg om att tunga snubbar drar fördel av att äga ett segel på 12,5 osv så undrar jag följande saker

    Rs3 12.5 är det nåt att köpa på sig???(Säljs för 2000dkr med x9 580)

    Sen Gastra Nitro 3 och 4 säljs typ för 300e

    Vilka segel i 12.5 skulle ni rekomendera mig?

    Någon som vet nåt segel som skulle funka bra på en simmer 570mast?
    (Bortsett från ett simmer segel så klart!)

    är det jätte skillnad på hur riggen blir att hantera mellan 11.0 och 12.5?

    stang svarade 17 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • bjarke

    Medlem
    9 november, 2006 vid 18:55

    är det jätte skillnad på hur riggen blir att hantera mellan 11.0 och 12.5?

    Ja, jag tyckar det.

    Om du har lust at hämnta grejorna i Oslo kan jag sälja dig en SB159 med Debo R13H, Nitro4 Kpro 12,11 och 9.8 med 3 master (2stk 550 Fiberspar6000 och 1 stk Ignition Race 520) samt en kolbom for 14NOK. Grejorna är såklart anvenda en del til det priset, fast det finns mycket liv kvar.

  • stang

    Medlem
    10 november, 2006 vid 12:37
    RAF_Gert wrote:
    är det jätte skillnad på hur riggen blir att hantera mellan 11.0 och 12.5?

    Den största skillnaden tycker jag är att 12.5orna oftast verkar vara en hel del tyngre än 11.0. SÅ det är lite mer att bära på vid sjösättning. Rent seglings mässigt är det inte så stor skillnad, förutom att man planar i hur lite vind som helst förstås 🙂

    Summa summarum, jag gillar min 12.5a skarpt!! Den ger en hel del extra seglings dagar varje år!

  • jesper_b

    Medlem
    10 november, 2006 vid 14:49

    Såsom 76-78 kg SKA jag inte behöva en 12.5a. Men eftersom min teknik suger och jag vill kunna segla om eller åtminstone hänga på alla, inklusive top 3 i Sverige, använder jag ibland en 12.4a. Då går jag högre på kryss och djupare på slör än min 11.6 i riktigt lätta förhållanden. Den lilla skillnaden gör att jag plötsligt kan hänga på topp 3 i superlättvind. Dock blåser de ofta av dessa race (men inte alltid) just pga den lätta vinden. Har dock upptäckt att jag går bättre med en lite mjukare mast i 12.4an än med en superstyv. då seglet blir lite mer dynamiskt och pumpbart för en relativt lätt person som jag.

    Så fort det blåser lite mer och framför allt jämnare tar jag dock 11.6an som är klart enklare att hantera i manövrar mm. Jag tror inte jag planar nämnvärt senare med 11.6 men just höjdtagning och djupa slörar förenklas i superlättvind med 12.4an.

    För en påtagligt tyngre seglare, i vart fall som inte har superduperbra lättvindsteknik, är ett segel på över 12 självklart solm jag ser det.

    /Jesper B

  • rasmus_w

    Medlem
    11 november, 2006 vid 00:28

    Hur är en 12.5:a att “frisegla” med? Om man gör lite avkall på höjdtagningen/djupet i slörarna och mest kör halvvind, planar 12.5:an ännu toktidigare då eller är det bara meningslöst att ha en om man inte tänker tävla?

    Eller nåja, jag tycker bra kryss- och slöregenskaper tillför en extra dimension även till friseglandet, men…

  • imported_macts

    Medlem
    11 november, 2006 vid 09:35
    Rasmus_W wrote:
    Hur är en 12.5:a att “frisegla” med? Om man gör lite avkall på höjdtagningen/djupet i slörarna och mest kör halvvind, planar 12.5:an ännu toktidigare då eller är det bara meningslöst att ha en om man inte tänker tävla?

    Eller nåja, jag tycker bra kryss- och slöregenskaper tillför en extra dimension även till friseglandet, men…

    Jag är tung och gick från 12,5 till 11,6 i år. Tycker själv att jag planar något tidigare med 11,6 pga att den är mycket mer pumpvänlig (riggen är också 2 år nyare vilket kanske spelar in). Håller också 11,6:an bra mycket längre upp i vindregistret, så jag kunde även sälja min 11,0:a. Ska du inte tävla, alternativt tävla på lägre nivå så tror jag du klarar dig lugnt på endast en 11,6 rigg.
    Ska du tävla på Jesper och övriga toppkillars nivå så ska du nog ha en 12,5 för att kunna hänga med i lättvindsracen.
    Just my 2 öre.

  • stang

    Medlem
    11 november, 2006 vid 23:17

    Jag tävlar inte men måste säga att jag uppskattar 12.5an ändå. Jag kan plana tidigare än med min 11.0 men framför allt så går jag MYCKET högre med 12.5 an i svaga vindar.

    Vad jag uppskattar är att med 11.0an i svag vind så blir det bara halvvind fram och tillbaka + att jag måste pumpa som en galning för att börja plana. I samma vind så kan jag med 12.5an ta höjd och faktiskt segla iväg runt den där ön utan att behöva slita i en timme för att ta sig över den 🙂

    Nu har jag iofs inte ett så fint segel som MacTSs 11.6 🙂 så det kan ju hända att utvecklingen går frammåt 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing segel frågor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.