Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel "framtungt"..?

Taggad: , ,

  • Segel "framtungt"..?

    Publicerad av rasmus85 på 5 september, 2015 vid 14:32

    Tjena!
    Jag har nylgen skaffat ett beg. combat 5,6 m2 segel.
    Tidigare har jag bara ägt ett 6,5 m2 segel (typ kinesiskt no-name).
    Jag har inte mycket att jämföra med men av nån anledning så känns combat seglet mycket jobbigare.
    Dels är det “oroligare” när det kommer en vindpust, jag måste parera snabbare, men framför allt blir jag helt slut i främre armen. Det kan vara p.g.a. jag hela tiden måste parera för att hålla balansen och få ett jämnt drag i seglet.
    Jag tar sämre i höjd också med combat seglet än med kines-seglet.
    Trots att jag spänner nedhalet rejält (har rätt mastlängd också) tills att jag får veck mellan 2-3 latten uppifrån (rätt?) så ligger lattorna i framkant ändå inte bakom masten. Jag måste spänna uthalet ganska hårt för att få lattornas framkant att hamna bakom masten. Är detta normalt?

    oscar svarade 8 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • rillestark

    Medlem
    5 september, 2015 vid 14:51

    En bild eller två på riggat segel skulle va till hjälp! 🙂

    Frid!

  • alexasu

    Medlem
    5 september, 2015 vid 15:19

    Spontant låter det som om du borde dra mer nedhal och sedan se till att hängselelinorna sitter rätt.
    Lattorna som är precis ovanför och under bommen ska ligga mot masten på sidan. Övriga bör ligga bakom.

  • rasmus85

    Medlem
    5 september, 2015 vid 15:20

    @RilleStark 735607 wrote:

    En bild eller två på riggat segel skulle va till hjälp! 🙂

    Frid!

    Självklart;
    DSC_0737.jpg
    DSC_0736.jpg
    DSC_0735.jpg
    DSC_0734.jpg
    DSC_0733.jpg
    DSC_0732.jpg
    DSC_0731.jpg
    DSC_0730.jpg

  • alexasu

    Medlem
    5 september, 2015 vid 15:23

    Du bör definitivt släppa lite på uthalet med. Räcker oftast med typ två cm från “neutralt” för att hitta en bra startpunkt.

  • rasmus85

    Medlem
    5 september, 2015 vid 15:23

    PS. jag har en 430 mast med 10 cm mastförlängare.

  • rasmus85

    Medlem
    5 september, 2015 vid 15:25

    @alexasu 735610 wrote:

    Du bör definitivt släppa lite på uthalet med. Räcker oftast med typ två cm från “neutralt” för att hitta en bra startpunkt.

    OK, jag trodde alla lattorna skulle ligga bakom masten så det var därför jag spände uthalet så hårt. Ska släppa lite och ge mig ut igen när jag fått tillbaka kraften i armarna 😉

  • rillestark

    Medlem
    5 september, 2015 vid 16:05

    Mera nedhal, skulle jag tro, och mindre uthal. Precis som redan sagts här ovan. 🙂
    Tittar du på den andra våden uppifrån, dvs mellan 2 & 3:dje lattan så kan det vara löst in till hälften åtminstone, om detta segel funkar som mina Simmer.
    Den nedre lattan ser ut att behöva spännas något lite till när du fått ordning på det andra.

    Frid!

  • gustav1980

    Medlem
    5 september, 2015 vid 16:20

    Mindre segel brukar innebära att man ska flytta fram tamparna, och eftersom att du blir trött i den främre handen så låter det som att du har tamparna placerade efter ditt större segel.

    Sedan är det tuffare att segla mindre segel pga att vinden och vattnet är livligare…så felaktigt justerade grejer får större påverkan vid 5.0 än 7.5 tycker jag.

  • john1

    Medlem
    5 september, 2015 vid 17:32

    Uthal på bommen.
    Mycket uthal skall inte förväxlas med att seglet automatiskt tål mera vind. För mkt. ut hal gör så klart seglet platt och det blir av/på hela tiden varierande med vindstyrkan, dessutom tror jag att kraften i seglet kommer för långt fram utan att ge kraft framåt, seglet blir därför “vinglit” och tungt. Släpp ut lite på bomuthalet. Har du redan max. nerhal kan det vara så enkelt också att du är överriggat.

  • rasmus85

    Medlem
    6 september, 2015 vid 07:59

    Tack för tipsen. Ska defintivt minska rejält på uthalet idag.
    PS. Är det någon som vet om det går att få tag på ett nytt gummi-inlägg som ligger mellan bommen och masten? (rött på bilden)?

  • rasmus85

    Medlem
    6 september, 2015 vid 11:53

    Körde en sväng nu med 1-2 cm mer nedhal och bara 2 cm uthal från neutralt läge, och det gjorde verkligen skillnad! Seglet blev mycket mer kontrollerbart..

  • rillestark

    Medlem
    6 september, 2015 vid 12:34

    Härligt att höra att det fungerar! 🙂

    För min egen del så hindrar halsont, så det blir inget seglat för mig idag, trots fina vindar.

    Frid!

  • oscar

    Medlem
    6 september, 2015 vid 15:12

    Spontant mer nedhal. Ser väldigt platt ut. Mer nedhal skapar buk och stabiliserar seglet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel "framtungt"..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.