Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Segelstorlek slalombräda

  • Segelstorlek slalombräda

    Publicerad av cobainwindsurfer på 20 oktober, 2016 vid 09:37

    Hej!
    Behöver köpa nya segel/segellinje till min slalombräda. Brädan är 110 liter /68 bred, själv väger jag 80 pannor. Någon som vet vilka segelstorlekar man bör använda för olika vindintervall för denna bräda?

    rillestark svarade 7 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • billie

    Medlem
    20 oktober, 2016 vid 14:30

    8.6 7.8 m2 cambers Du kan gå ner till 7.0 om det är stökigt

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    20 oktober, 2016 vid 18:16

    1) Vilka vindar fungerar 7.0 på som mest? Enligt windsurfcalcylator, så är ett 7.0 segel lämpligt att segla kring 7,8m/s för komforabel planing. Det innebär att denna bräda fungerar för max 10m/s och jag bör skaffa mindre bräda för att njuta höststormarna?

    2) Vad händer om jag kör ett mindre segel till brädan? Brädans idealsegel är mellan 7.0-8,6, fungerar det med ett runt 5.0 – 6.0, vad händer?

    3) Om en freeridebräda, en vågsurfbräda och en liten slalombräda skulle ha 5.0 som minsta rekomenderade segelstorlek, innebär det att vindregistret för detta segel för alla dessa brädor är samma, eller är de olika, tex att bara för att det är den vågbräda, då går det köra starkare vindar med samma segelstorlek. (Självklar inser jag att brädornas utformning påverkar lite)

  • danielt

    Medlem
    20 oktober, 2016 vid 19:30

    1.
    7.0 blir nog perfekt på den brädan. Vilka vindstyrkor du håller en 7.0:a i beror ju på väldigt många olika faktorer: vilken volym och bredd brädan du sätter seglet på har, storlek på fenan, om det är plattvatten, chop eller vågor du seglar i etc. Men mest spelar såklart din vikt, styrka och teknik in. Såg att det stod “Göteborg” på din profil. Kan därför nämna att jag brukar köra 7.0 på en Starboard Isonic 110 (75 bred) i Fiskebäck och ibland Björlanda Kile på prognoser från 7-10 upp till 10-13 (riktningar från SO till N) Jag väger något mindre än du. Det är den bästa bräd + segelkombo jag kört trots att många menar att det är ett för litet segel på den brädan.

    2.
    Om man dock kör med ett segel som faktiskt är för litet kan det vara svårt att hålla nere nosen på brädan, få tillräckligt drag av seglet när man svänger runt i gipparna, och säkert en massa andra saker som jag inte kommer på 🙂 Kan tänka mig att ett segel under 6.3 nog är för litet på din bräda, men det beror också på hur bred brädan är i aktern. Om den är smal i akten kan du nog ha ett mindre segel än på en bräda med samma volym och maxbredd men som är bredare i aktern (tror jag…).

    3.
    Vet inte om jag förstod frågan riktigt, men ett 5.0 racesegel funkar bra på en liten slalombräda eller speedbräda och ett 5.0 vågsegel funkar bra på vågbrädor/freestylebrädor/små freeridebrädor. Vice versa funkar oftast inte så bra. 5.0 racesegel ska köras i riktigt mycket vind, vågsegel i samma storlek för i lägre vindregister än så.

    Men den slalombräda du har tillsammans med en 7.0 och en vågbräda och typ en 5.0:a ger nog ganska många seglingsbara dagar i GBG-trakten…

    Lycka till!

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    20 oktober, 2016 vid 20:17

    @danielt 741909 wrote:

    1.
    7.0 blir nog perfekt på den brädan. Vilka vindstyrkor du håller en 7.0:a i beror ju på väldigt många olika faktorer: vilken volym och bredd brädan du sätter seglet på har, storlek på fenan, om det är plattvatten, chop eller vågor du seglar i etc. Men mest spelar såklart din vikt, styrka och teknik in. Såg att det stod “Göteborg” på din profil. Kan därför nämna att jag brukar köra 7.0 på en Starboard Isonic 110 (75 bred) i Fiskebäck och ibland Björlanda Kile på prognoser från 7-10 upp till 10-13 (riktningar från SO till N) Jag väger något mindre än du. Det är den bästa bräd + segelkombo jag kört trots att många menar att det är ett för litet segel på den brädan.

    2.
    Om man dock kör med ett segel som faktiskt är för litet kan det vara svårt att hålla nere nosen på brädan, få tillräckligt drag av seglet när man svänger runt i gipparna, och säkert en massa andra saker som jag inte kommer på 🙂 Kan tänka mig att ett segel under 6.3 nog är för litet på din bräda, men det beror också på hur bred brädan är i aktern. Om den är smal i akten kan du nog ha ett mindre segel än på en bräda med samma volym och maxbredd men som är bredare i aktern (tror jag…).

    3.
    Vet inte om jag förstod frågan riktigt, men ett 5.0 racesegel funkar bra på en liten slalombräda eller speedbräda och ett 5.0 vågsegel funkar bra på vågbrädor/freestylebrädor/små freeridebrädor. Vice versa funkar oftast inte så bra. 5.0 racesegel ska köras i riktigt mycket vind, vågsegel i samma storlek för i lägre vindregister än så.

    Men den slalombräda du har tillsammans med en 7.0 och en vågbräda och typ en 5.0:a ger nog ganska många seglingsbara dagar i GBG-trakten…

    Lycka till!

    Grymt svar! Nu återstår bara att utröna vilken app som bäst anger vinden så man inte blir överriggad. Någon som testat windguru pro? Måste vara fler än jag som bedömer på trätoppar och ibland kollar vind på spotten innan surfet…

  • robin

    Medlem
    21 oktober, 2016 vid 10:10

    Seiladsudsigter är en dansk app som baserar sin data på DMI. Bäst noggrannhet för västkusten enligt mig. Man kan se våghöjd också, vilket är en trevlig bonus.

    Windguru Pro är också bra, framför allt 9 km-prognosen ger bra noggrannhet. Om den prognosen stämmer överens med DMI/ Seiladsutsigter så kan man lita på vinden. Windgurus 27-km-prognos kan man använda för lite längre perspektiv. Man kan dock inte lita på bra och halvbra prognoser en vecka i förväg, de har en förmåga att blekna bort. Prognosen är trots det bra för att se ordentliga lågtryck i god tid så att man hinner avboka jobb och familjeliv med lite framförhållning. För det sistnämnda behöver man i och för sig inte pro-varianten, men jag betalar ändå gladeligen 200 spänn om året för att minska risken för bomkörningar.

  • jester

    Medlem
    24 oktober, 2016 vid 08:46

    7.8 och 8.6 är optimala storlekar för den brädan. Blåser det 7.0 väder om du funderar på fullcambrat (vilket jag rekommenderar) så blir brädan för stor för att kontrollera. Då passar det med en 80-90 liters bräda istället. Men naturligtvis fungerar det, men långt ifrån optimalt.

  • davven

    Medlem
    31 oktober, 2016 vid 14:01

    Ska du börja köpa ett segel så hade jag börjat med 7.8, så grymt allround.
    Tycker man har bra ställ på 7.0 i en medelvind på ca 11.5 meter, går lätt plocka enstaka vindbyar på 16 meter. Min 7.8 är lättare händerna, “5 år nyare segel.” Så jag märker knappt skillnad på dom i vindspann, dock så planar 7.8:an så mycket tidigare och mycket mer balanserat. Säger som föregående talare, kör på fullcamber. Annars låter det som en bra segellinje som diskuterats ovan, om du kan låna och testa en 7.0, den storleken fungerar iaf på min 115l.

  • gregerkj

    Medlem
    31 oktober, 2016 vid 15:24

    Hejsan!
    Jag har testat gränserna på min Starboard Futura 121/72. Max segel jag testat är Sailworks race 9.65 med 48 fena, funkade inget vidare seglet blir för tungt och otympligt och brädan gräver ner sig och planar inte tidigare än 8.5an.
    8,5 fungerar dock fin fint. testade även mitt Sailworks race 4.6 med 34 fena i 17-22+ m/s inte lätt
    med 72 bredd där inte allting kändes fel, dock funkar min 6.3 bra med denna bräda även överriggad i full kuling.
    Min vikt än 83 kg och jag använder free race segel 2-3 camber 6-7 lattor inte fullrace segel, om du vill vattenstarta hyfsat lätt är nog freerace segel att föredra du slipper även den dyraste masten och bommen som fullrace kräver. Om du köper 3 fenor och 3 free racesegel får du ut max kapacitet ur din bräda.

  • sailortrash

    Medlem
    31 oktober, 2016 vid 17:49

    Min erfarenhet är att en bräda har ca 3 segel i omgång, men egentligen bara 1 eller 2 som funkar riktigt bra. Riktiga slalombrädor är ju inte lättsamma om man går utanför det tänkta användningsområdet. Jag tror so ovan att din bräda är gjord för segel kring 8.0, men kan säker funka mellan 6 och 9. Försöker du dock köra med t.ex ocambrade små segel (för 7.0 känns stort ngn dag) kan då uppleva att brädan både klistrar sig fast och beter sig som en rodeotjur på samma gång.

    Ang. Olika Segelst. På olika brädtyper så är det långt ifrån jämförbart, enligt mig. Ett 5.7 racesegel, vilket är det minsta jag sett, motsvara typ 4.2 vågseglare, eller kulingvarning. 5.7 freeridesegel ör normalt 7-8 Cambrade segel. Slalombrädor ör byggda för att maximera segel vs bräda, freeridebrädor tvärtom. 100 l slalom motsvarar normalt 130 l freeride, och de täcker samma segelspann.

    Vågbrädor görs ju inte större än ca 85 l, och ör gjorde för maximal kontakt med vattnet, jämfört med 80 l slalom som är byggd för att nudda vatten så lite som möjligt.

  • gregerkj

    Medlem
    31 oktober, 2016 vid 20:54

    4.6 Race inte vanligt idag. Min relik från mitten 90 tal med Fanatic Ultra Hawk. Oj vad smala brädorna var på denna tid.

  • rillestark

    Medlem
    3 november, 2016 vid 18:51

    Jag har också ett Sailworks Race från 90-talet. Storlek 4,1. Det var många år sedan sist jag använde det å då var jag överrriggad, om jag minns rätt! 🙂

    frid!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Segelstorlek slalombräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.