Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

  • Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

    Publicerad av dr-masse på 28 december, 2005 vid 09:45

    Har funderingar, som vanligt, kring segelstorlekar. Dessutom läste jag ett inlägg av Ola H. på neilprydemaui som var intressant och låg liksom rätt nära en del egna tankar om att kanske lägga vissa storlekar närmare varandra.

    På sistone har jag kört 6.7 – 5.7 – 5.0 och 4.2. Det har fungerat över förväntan och jag är på det stora hela väldigt nöjd med min linje. Hoppen 6.7 – 5.7 – 5.0 har känts väldigt bra, och även om klivet ner till 4.2 är stort så har det funkat mer än godkänt. En annan sak som funnit starkt gillande är att jag ett antal gånger bara tagit med tre segel och lämnat antingen 6.7 eller 4.2 hemma. Funkat kalas, faktiskt. Ytterligare en sak som gillats starkt är att 4.2 riggas på 400 mast. Mycket trevligt och prylbesparande faktum.

    En segelstorlek som jag nästan kärat ner mig i de senaste säsongerna är 5.7. Den funkar grymt bra som största storlek på min vågis, är perfekt på plattvatten för lite manöverträning och sitter inte i vägen under mina fortfarande småpatetiska loopförsök å annat kraschlandat trams.

    Senare under 06 kommer jag nog att byta linje å då dyker ju den oemotståndliga möjligheten upp att kanske ändra lite ändå. En sak som jag villigt skall erkänna är att jag då och då saknat en gammal goding – 4.7. Detta blev uppenbart då jag hyrde segel i Guincho och fick åka lite 4.7 igen. Det är en trevlig size, måste medges.

    Å nu blir det knepigt. Jag kan ju för f-n inte ha 5.7, 5.3 och 4.7. Varken ekonomi eller logik tillåter detta. Dessutom, om jag nu siktar in mig på att äga 4.7 igen (vilket lockar en del!), hur hantera klivet upp från 5.3? Knepigt, knepigt, knepigt….

    Så – därför vänder jag mig till panelen här och presenterar mina alternativ, tänkta segelmodeller är Simmer Crossover (CO) eller XD.

    1. Fortsätta med 6.7 (eller 6.8 XD), 5.7, 5.0 och 4.2 – Samtliga Simmer Crossover
    2. Gå på 6.8 (XD), 6.0 (XD), 5.0 (CO) och 4.2 (CO).
    3. 6.4 (XD), 5.4 (XD), 4.7 (CO) och 4.2 (CO)

    Åsså finns ju drömscenariot – köra 6.8, 6.0, 5.4, 4.7 och 4.2. Men då missar jag ju min favvosize 5.7… åsså blir det dyrare. Vill GÄRNA klara mig med fyra segel, men det kanske är att begära för mycket?

    Så – gör jag något som är oerhört enkelt oerhört krångligt (igen)? Vill gärna höra tankar/erfarenheter!

    Brädor är en FSW på 98 liter å en vågsak på 83.

    Surfa På!

    jps svarade 15 år, 6 månader sedan 49 Medlemmar · 142 Svar
  • 142 Svar
  • el_duderino

    Medlem
    28 december, 2005 vid 10:11

    Jag tycker alternativ 3 ser smaskigt ut!

  • stewen

    Medlem
    28 december, 2005 vid 10:27

    Jag har glapp mellan 5.7 och 4.7 och det funkar helt okej.

  • the_novice

    Medlem
    28 december, 2005 vid 11:44

    Ola har ofta många och bra synpunkter…
    Håller med om att man framförallt skall titta på vilka brädor man har och vilka segel som passar till dessa, samt att flera segel faktiskt gör det lite mindre veligt i segelvalet eftersom man alltid hamnar ngt så när rätt och sedan kan trimma seglet så att det passar. Det är ju sällan som vinden är stabil och det finns väl inget värre än när vinden ligger och varierar mellan två brett skillda segelstorlekar som kanske dessutom skall riggas på samma mast…

    Spontant så röstar jag för linje nr 3 vilket råkar vara väldigt nära det jag själv kör med fast jag har slängt in ett 3.7 också (jag väger ca 68 kg så det kommer fram relativt ofta). Funderar lite på att byta ut mitt 6.4 mot ngt kring 5.9 istället dock eftersom jag tycker 6.4 är lite väl stort i vågor om man vill utföra ngt mer än att bara köra fram och tillbaka.
    Så avgörande i ditt fall borde väl kanske bli vad du vill ha som största segel på 83 litarn, kan tänka mig att det hamnar kring 5.7?

    Annars tycker jag att 5.3, 4.7 och 4.2 alla är väldigt goa storlekar som man inte bör missa, hur man sedan gör strax över och under det beror väl på ekonomi och plats i bilen…

  • getwet

    Medlem
    28 december, 2005 vid 12:46

    Tycker jag saknar en fjärde linje….en komplett camberlinjen med bräda och allt!!

  • mjunken

    Medlem
    28 december, 2005 vid 13:15

    E ingen expert på området men jag stod inför samma dilemma förra året. Jag valde tillslut att köra på 4.0 – 4.5 – 5.3 (North Superstar) – 6.4 (North Disco).
    Det som kändes jobbigast va att överge favoriten 5.7 som jag använt mycke, men som “tur” va så pajjade jag det seglet så jag va tvungen att laga det innan jag kunde sälja det, och av någon mystisk anledning har jag det kvar fortfarande 🙂

    Den största anledningen till min separationsångest e att jag väger 85 kg och har en vågis på 83liter då e 5.7 perfekt som största segel dom dagarna när det rullar in lite men vinden har avtagit eller helt enkelt e lite dålig för 5.3. Har haft några riktigt sköna dagar på vattnet med 5.7 och vågisen.

    Övrigt så känns linjen riktigt bra, skulle kunna tänka mig att ha lite större minsta segel, 4.0 e det ju inte super ofta man kör, och istället välja lite större största segel . Skulle jag välja nytt skulle jag nog ta 4.2-4.7-5.5-6.7……. eller….. faan vet….. kanske ditt alternativ 1……. svårt….

    //Micke

  • endy

    Medlem
    28 december, 2005 vid 13:27

    Första valet skulle ju falla på alternativ 3, men varför köra ett XD 5,4 istället för CO 5,3?
    Vad man ska fråga sig är: Var kommer jag segla? Våg/platt/chop? Vad vill jag utöva för segling?
    Jag har i år lämnat min 4,0-4,5-5,0-5,6-6,0 linje till förmån för 4,1-4,7-5,3-5,9 min tunga vikt till trots (ca 87kg) väljer jag att köra 5,9 som störst, visst bor jag vid västkusten men genom att köra lätt rigg och med bra(host) teknik klarar jag mig fint på denna kombination, de dagar med 6,9 lär jag mig mer på att snurra segel.

    Välj hellre att köra 4 segels linje och satsa fett på en grym mast till största seglet, på den brädan du har vinner man inte så mycket att kasta på större segel än 6,0, har ju inte seglat brädan ifråga men haft en liknande Goya FW95.
    Vill man docka bara bränna runt med största seglet och inte tricka eller flippa segel och dylikt kan man ju välja aningen större typ 6,4…

  • el_duderino

    Medlem
    28 december, 2005 vid 13:38
    Endy wrote:
    Jag har i år lämnat min 4,0-4,5-5,0-5,6-6,0 linje till förmån för 4,1-4,7-5,3-5,9

    Mycket sjukt, det är exakt samma ’06 linje jag kör på!

  • jester

    Medlem
    28 december, 2005 vid 14:12
    getwet wrote:
    Tycker jag saknar en fjärde linje….en komplett camberlinjen med bräda och allt!!

    Mmm… Kör själv 6.2 – 7.5 – 12.5

    Funkar från 4 m/s upp till 18-19 m/s…

  • kelso

    Medlem
    28 december, 2005 vid 14:59

    Alt 3 låter bäst tycker jag. Kör själv 6.0 5.3 4.7 4.2 3.7 3.3 och det är en utmärkt kombination. Större än 6.0 vill jag inte ha. 6.0 funkar fint till freestyle och man planar inte nämnvärt tidigare med ett större segel på en 110liters bräda.

  • donpedro

    Medlem
    28 december, 2005 vid 15:48
    Jester wrote:
    Mmm… Kör själv 6.2 – 7.5 – 12.5

    Funkar från 4 m/s upp till 18-19 m/s…

    Jävlar 6,2 i 19 m/s de e ju helt fantastiskt, själv skulle jag väl köra 4,2 eller möjligen 3,7 då.

  • ola_p

    Medlem
    28 december, 2005 vid 15:55

    Fast så är ju Jesper en kraftig kille som seglar fullcambrat.. Han går väl på 6.2an när jag rullar ut 3.7an.

  • jester

    Medlem
    28 december, 2005 vid 16:08

    Jupp. Dom flesta andra körde överrigat 4.0 den dagen. Dessutom riggar jag ju för max drag på slören, är lite bökigt när man skall höjda tebax igen.

    Men nu går vi tebax till topicen och hjälper den gode doktorn igen. Sorry!

    (jag kan dock inte hjälpa dig med ditt angenäma problem, doktorn…)

  • ola-h

    Medlem
    28 december, 2005 vid 16:13

    Ha, kul att man även via omvägen Neilprydemaui kan inspirera till en tråd här i Svedala. Undrar om inte vi svenskar har högst kvot i världen när det gäller att täcka in alla vindsurfingforum relativt att verkligen vara ute på vattnet (jag själv hjälper helt klart upp kvoten några procent…).

    När det gäller själva frågan så minskas ju frihetsgraderna något av kraven:
    -4.2 som minsta
    -4.7 med i linjen
    -5.7 med i linjen
    -6.7 (6.8) som största
    -4 segel

    Som du själv med dina tre alternativ visar att du har förstått blir det en i praktiken omöjlig ekvation eftersom steget 4.7-5.7 inte är rimligt. Det blir till att kompromissa alltså.

    Jag skulle säga följande om dina val:
    >1. Fortsätta med 6.7 (eller 6.8 XD), 5.7, 5.0 och 4.2
    Du vet precis vad du får. Frågetecknet i denna linje är hur mycket en 6.7:a egentligen tillför din stora bräda. Börjar man tveka map detta så landar man i linje tre, men då är inte 5.7:an med vilket reser nya frågetecken.

    >2. Gå på 6.8 (XD), 6.0 (XD), 5.0 (CO) och 4.2 (CO).
    Den här linjen ser jag som den klart minst logiska med utgångspunkt från det du skrivit. Varför byta din älskade 5.7:a mot en 6.0:a som rimligtvit inte kommer tillföra lättvindsseglingen på din vågis någonting. Enda anledningen skulle vara om du tyckt 5.7-6.7 varit att för stort glapp, men det betvivlar jag.

    3. 6.4 (XD), 5.4 (XD), 4.7 (CO) och 4.2 (CO)
    >En kompaktare linje som rent allmänt ser bättre ut. I praktiken beror det dock på huruvuda 5.4 och 4.7 där du seglar (och på dina brädor) är mer användbara än 5.7 och 5.0. Jag vet inte hur mycket du gillar din FSW (JP?) i vågor, men om du tycker den är OK till detta så är ger en 5,4 fördelen att du i marginalvind lite längre kan klara dig på den stora brädan som ger mer flyt och gör det enklare att komma ut utan att krascha fenorna allt för mycket (Torö i cross on?). Ett omvänt resonemang ger dock vid lag att med lite mer power som 5.7 ger kan du snabbare komma på den lilla brädan (i samma x-on på Torö?).

    På motsvarande sätt kan man argumentera mellan 4.7 och 5.0, men då handlar det väl mer om vad ditt typiska vågställe tenderar att leverera i vindväg. Är det ett 4.7 ställe eller ett 5.0-ställe? I min värld är det mer kritiskt med rätt segeldrag i vindar mellan 5.0 och 4.2 och det skulle tala för 4.7-alternativet.

    Att 4.7:an kändes trevlig i Guincho tycker jag dock inte låter som ett helt vattentätt argument. Jag tycker själv att jag har väldigt lik känsla i 5.0 och 4.5 (oavsett Maui eller Apelviken) och kan interpolera mig fram till att 4.7 inte skiljer sig nämnvärt.

    Så, inga svar direkt, men kanske lite mer argument till din egen inre kamp.

  • niklas_s

    Medlem
    28 december, 2005 vid 20:07

    kelso ditt analo. allti försöka skryta me att du kör 3.3 när de egentligen e ett 3.2 du e ute me i pozo när dom andra kör 3.7

  • kelso

    Medlem
    28 december, 2005 vid 21:33

    HeHe, Lille Nikke kaxar upp sig:-) Så ni åker på lördag. Göttegrisar. Hoppas ni får tur med vinden. Lär va avundsjuk på er.

Sida 1 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.