Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

  • supergleiter

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 14:30

    @SafeSurfer 440430 wrote:

    Jag kör på 4.2 4.7 5.3 på en en 400mast tycker det fungerar på en normal 70-80l vågbräda. En bom en mast och en bräda samt tre segel räcker långt på västkusten. Borde fungera i 9-20m/s

    Är rädd att det blir lite väl få surfdagar med 5.3 som största.

    Enda nackdelen med 4.5 e väl just som Ola H. nämnde. Man vill ju inte behöva stå på stranden de där dagarna det blåser pung :crazy:

  • mikaels

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 19:56

    @Gustav1980 440411 wrote:

    Jag spinner vidare på segelfrågorna.

    Seglar idag med 6.4 och 7.5 Simmer Zero five från -04 och ett Goya Wave 5.3 -06.

    Zero Five är väl att betrakta som ett renodlat nybörjarsegel…

    Hmm, intressant tråd.
    På den tiden jag segade riktigt mycket köpte jag aldrig lösa segel, utan alltid hela riggar, poängen var att rigga t ex 5,5 och 6,5 och kunna byta i flykten, utan att rigga av och på, men så seglade jag ju också mycket på ställen där vinden var rätt ojämn. En bra sommar i Garda hade man 4.5, 5.5 och 6.5 riggat på campingen i veckor, redo att plocka fram beroende på hur stark Oran var :).

    Numera har jag bara ett segel (Simmer Zero five 6,4), men funderar på att komplettera med ett 7,5, inte för att jag blivit tyngre, men sämre 😉 Är de verkligen sådana nybörjarsegel? Min 6,4 har funkat väldigt bra, tycker jag, lättriggad utan cambers, tunn maststrumpa som inte fylls med vatten när man går omkull, och relativt bra vindtålighet ändå. Har Simmer slutat med Zero Five? Vill du sälja din 7,5?

  • gustav1980

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 21:31

    När jag säger nybörjarsegel är det dels en spekulation från min egen sida samtidigt som ett försök att motivera mig själv att köpa nytt…kul med nya grejor.

    Ska ärligheten fram upplever jag inga direkta problem med mina Zero Five men det beror delvis på att jag saknar referenser. Har inte mycket att jämföra med. Hmm, nu fick du mig att tänka om…bättre att köpa bensin för pengarna och ta fler resor till Haga.

    ZF heter Spark numera.

  • tim-eriksson

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 22:35

    Äh… Zero Five fungerar väll fint fint. Jag har ett och det fungerar ypperligt, lätt att vattenstarta med och jag kommer framåt 🙂 Visserligen kan jag inte gippa.. Kan det vara seglets fel tro :S?….

    Man ska alltid lägga ner mer pengar på resor och att utnyttja sin utrustning istället för att köpa nytt och ha dem ligga i garaget.

    Behåll seglen, och res och segla för pengarna istället !

    Observera att jag inte kan surfa såå bra, men är likadant i alla sporter. Åker en massa snowboard och istället för att ha 3 uppsättningar brädor med diverse bindningar så valjde jag att köpa 2 st som jag hittade relativt billigt och kör bara med ett par bindningar. Kostade mig cirka 14 000 kr istället för 30 k och jag kunde därför skippa att jobba på min vintersäsong och åka varje minut istället.

    Lite långt… men du förstår poängen…

  • Oregistrerad

    Gäst
    24 januari, 2008 vid 12:00

    @Gustav1980 440411 wrote:

    Jag spinner vidare på segelfrågorna.

    Seglar idag med 6.4 och 7.5 Simmer Zero five från -04 och ett Goya Wave 5.3 -06.

    Zero Five är väl att betrakta som ett renodlat nybörjarsegel och är jag rätt ute om jag tror mig få bättra fart och framförallt kunna hålla seglen i starkare vindar om jag uppgraderar till tex Simmer X-type 2 6.4 och 7.5?
    Har redan en 460 Simmer SC10 100%…

    Beträffande Goya Wave är det fel segel för mig, dels pga att jag aldrig seglar i vågor men även för att mina brädor är fartorienterade. Att istället gå på X-type 2 5.4 skulle vara trevligt. 5.4 som minsta segel är dock lite stort, men visst borde ett x-type 5.4 palla mer vind än mitt Goya Wave?

    Jag har Simmer X-Type II i 6.4. Det är ett väldigt stabilt segel med väldigt stort vindregister. Det tar definitivt mer vind än ett vågsegel. Jag kan köra mitt 6.4 när omgivingen kör 5.0, och då väger jag 76 kg.

  • jps

    Medlem
    28 september, 2008 vid 08:03

    @dr Masse 411629 wrote:

    Uj, uj, det här med segelstorlekar är ju ett evigt ämne. Har precis dividerat med mig själv, och än en gång sorterat om lite….

    Själv kommer jag att åka på 6.2/6.0 (ej införskaffat), 5.3, 4.7 och 4.1 framöver…

    Detta är mycket för att jag börjat åka lite mer till vågställen, och märkt att 5.3 och 4.7 är två storlekar som jag GÄRNA använder. 5.3 kommer dessutom att bli största segel på min minsta bräda.

    Gapet mellan 7.0 och 5.3 ser onekligen stort ut, även om det är bra drag i 5.3. Nu är ju Natural ett ganska stabilt segel, tror jag, men nog borde något runt sexnoll sitta fin-fint som mellansegel på en 100-liters crossover bräda för en man i din viktklass. Jag tror att du lite har fastnat i det som man kan göra när man blandar olika segelmodeller från olika tillverkare i en och samma linje. Bra segel var för sig, men överlappet blir “fel”.

    I det här fallet är NP Jet nog klart mer toppfarts- och stabilitetorienterat än Vulcano, och hamnar därför väl nära ditt Vulcano i vindregister. Jag skulle inte bli förvånad om ditt Vulcano och Jet har ganska lika vindregister, trots den tydliga skillnaden i storlek. Eftersom ditt Jet månne går igång lite senare än vad en kanske lite kraftfullare 6.2a skulle göra, upplever du inte skillnaden i “hopp” mellan din 7.0a och 5.3 som särskilt mycket större än mellan 7.0 och 6.2.

    Men nog borde du kunna hålla fart betydligt bättre med Jet 6.2 än med Vulcano 5.3? Faktum är att jag nästan tror att du borde kunna hålla seglen i bra nära lika mycket vind…

    Så, som jag ser det, så misstänker jag starkt att ditt Vulcano 5.3 och Jet 6.2 helt enkelt har för “lika” vindregister vilket ställer till det i den på pappret så tjusiga segelstegen 7.0 – 6.2 – 5.3.

    Jag tror inte att du skall skippa något runt 6.0, det borde vara “perfekta” segelstorleken på din bräda, och du kommer du nog att sakna något för det vindregistret. Kanske testa att byta till ett Natural 6.2, och ett 5.4-5.3 som är lite mer hårdvindsorienterat än ditt Vulcano? Borde ge ett än bredare vindregister än det du har idag!

    Men om du gillar ditt Vulcano ska du såklart behålla det.

    Jahaja, då har jag hävt ur mig en rejäl teoriomgång på konfen. Igen.

    Nu väcker jag liv i denna eminenta tråd igen! 😉

    Nu har jag fipplat lite med de större seglen i min segellinje och gått från:

    North Volcano 5.3 – NP Jet 6.2 – North Natural 7,0

    till

    Volcano 5.3 – Volcano 6.3.

    (Naturalen sålde jag då jag tyckte att det skulle bli för lites hopp till 6.3an)

    Hade tänkt att köpa en 7.5a eller så som lättvindssegel. (kör på AB+ crossover 100l mestadel i Stockholm – Brädan är 65cm bred o jag väger ca 65kg)

    Efter att ha varit ute och testat 6.3an (riggad på en NP CK95 430) så vette tusan om det behövs något större segel. Seglet känns lätt och snärtigt med bra bottendrag när det är riggat för lättvind. Körde med en AB+ 34cm freeridefena. Planade runt 6-7 m/s skulle jag tro. (Edit: Kanske behövs i alla fall. Hatar marginalvindar…)

    Vad säger ni? Kan jag skippa tankarna på ett större segel? Om inte, vilken 7.5a skulle kunna passa? Eller kan man tom gå upp mot en 8a? (AB säger att brädan kan palla det men jag vet inte riktigt)

    36 Prolimit freemovefenan som jag skaffade till 7.0an borde väl kunna pensioneras om 6.3an blir det största seglet. Eller kan den användas för tidigare planing även till 6.3an?

    Frågor och funderingar. Kom igen nu alla teoretiker! 🙂

  • jps

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 13:20

    BUMP (Behöver assistans för att inte drunkna i all velighet 😉 Pleeease!)

Sida 10 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.