Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

  • alexasu

    Medlem
    11 september, 2007 vid 19:07

    på tal om master någon som vet hurvida man kan blanda de olika över- och underdelarna på simmer sc-rdm eller powerex wave rdm, så som man kan med t.ex. goya och ezzy?

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2007 vid 19:14

    Ja Powerex (=simmer) kan blandas

  • tim-eriksson

    Medlem
    7 november, 2007 vid 21:17

    Nu när säsongen är över för min del börjar tankarna vandra…

    Först och främst vill jag betona att jag började surfa iår och sätter väll inte så många gjippar men det börjar ta sig 🙂

    Hursomhelst.. Tänker se över min utrustning som jag införskaffat och se vad som behöver ändras / införskaffas…

    Rabblar upp vad jag har:
    Master:
    Dynafiber 370 (lite kol)
    Powerx z-wave 400 55%
    430 Gun 75%
    450 Fiberspar 45%
    490 North sail sting 30%

    Segel:
    4.0 Gammalt north sail zeta (96?). Ska bytas ut såfort tillfället kommer.
    5.0 Simmer onshore (01) riggas på 430.
    5.7 Simmer onshore (02) riggas på 430
    6.9 Simmer zero-five (01) Riggas på 450.
    7.8 North Sail (eq) Riggas på 490.

    På jakt efter ett 4.5 just nu.
    Så den segelkollektionen tycker jag ser okej ut med tanke på vad jag har betalt för den, totalt under 5000 kr ink alla master och segel.

    Jag tycker att gapet 5.7 6.9 är lite stort men att det fungerar.

    Nu till bräda frågan…
    Just nu kör jag en mistral energy 105 liters (96:a) på allt från 6.9 och nedåt. Vid mindre vind har jag en Fanatic bee 144 liters som jag kör 6.9 / 7.8 på.

    Min fråga är därför..

    Jag vill köpa en freestyle wave som min huvudbräda, Men vilken storlek? Troligtvis kommer jag köpa beg så kan inte önska så mycket men om jag fick välja.

    Om jag väljer en fsw runt 100+ så kan jag köra 4.0, 4.5,5.0,5.7,6.9 på den exakt som jag gör nu. Men… Vore det inte “smartare” eller skönare att ha en runt 90-95 ? För vid planings vindar är ju ändå många av dessa sista liter bara i vägen… Har ju en 144 liters att dra på när det blåser lite.
    Men om jag skaffar en 95 liters, kommer jag då bli tvingad att köpa ett ~ 6.4 som största segel då? 6.9:an kanske inte trivs?
    Angående masterna så tycker jag att de fungerar okej, har inte såmycket erfarenhet men antar att 400/430 masten är rätt okej och om inte någon dumförklarar mig här så kommer mina master att vara som dem är.

    Vill att min framtida fsw ska vara en bräda att växa i och jag planerar att ha den i några år! Därför vill jag att köpet blir rätt i förhållande till segel och allt. Kommer jag föredra en 105 liters eller 95 och till vilka segel?

  • lars_k

    Medlem
    11 november, 2007 vid 06:54

    En FSW har ju hyffsad våg-rocker för bra sväng, dvs den kan vågridas med. Köper du för stor i förhållande till din vikt blir den trög att kanta och få bra kontroll och tryck i svängarna. Den är för bred i häcken helt enkelt. En FSW över 100 l funkar nog bara för tunga seglare, typ 95 kg och uppåt. Väger man mer normalt, runt 80 kg, ska man nog inte ha mkt över 90 liter i en FSW. Vad väger du?

  • poppo

    Medlem
    11 november, 2007 vid 11:01

    Tim, jag är djupt imponerad av din garderob med tanke på att det är din första riktiga säsong! Avundas dig dock inte att ha så mkt grejer, fy fanken vilket kånkande…

    FSW 90 liter med 4,5 5,3 6,0 borde räcka bra. Behåll storbrädan och 6,9 för lättvindsdagarna. (Och behåll rrd-vågisen du köpte på uvk-auktionen!) Du väger väl inte mer än 70? Anyway, rippa hårt, vi ses!
    /M

  • tim-eriksson

    Medlem
    15 december, 2007 vid 22:59
    poppo;427923 wrote:
    Tim, jag är djupt imponerad av din garderob med tanke på att det är din första riktiga säsong! Avundas dig dock inte att ha så mkt grejer, fy fanken vilket kånkande…

    FSW 90 liter med 4,5 5,3 6,0 borde räcka bra. Behåll storbrädan och 6,9 för lättvindsdagarna. (Och behåll rrd-vågisen du köpte på uvk-auktionen!) Du väger väl inte mer än 70? Anyway, rippa hårt, vi ses!
    /M

    Sådär…

    Anledningen till att jag har grejor är ju för att mina föräldrar hade 2 hela sett med brädor / riggar 😛

    Nu har jag köpt eget…
    Seglen som står ovan 5.0, 5.7, 6.9 och nu en fanatic freewave 98.
    = Huvud utrustning.

    Sen så har jag 144 liters ink 7.8 rigg liggandes i sommarstugan som får åka med på surfsemester i bussen.

    + den lilla gröna rackaren som får åka fram när jag blivit lite bättre och köpt mindre segel 🙂

    Tänkte att det var skönt med en 98 liters att ha som huvudbräda då jag flyter på den, med en 90 liters skulle det blivit lite jobbigare… Så blev som du sa men + 0.5 i segelstorlek på allt. Jobbar på att få in ett billigt 4.4/4.2 också.

  • supergleiter

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 00:24

    @Ola H. 413713 wrote:

    Full pott i master, Ola!

    …Om jag skulle välja tre segel så skulle det nog bli 4.2-4.8-5.5 (superfreak-smack-smack) eller kanske 4.0-4.5-5.3 (fire-fire-smack). Två master och mellanseglet går på vilken som helst av dem.

    Har fattat att två master är ett måste. Men varför inte 4.5-5.0-5.7
    5.7 som lättvindsfreestyle samt som största vågsegel.
    5.0 är idag mitt favvo (och ända). Mitt 6.0 samlar mest damm
    Frågan är bara om 4.5 är ett bra seg ner… 4.4 har det ju talats tyst om här.
    Från tidigare trådar verkar 5.0-4.2 vara för stort steg, o alla älskar 4.7-5.3. men då måste man ju både ha större o mindre = 4 segel o de blir alltför dyrt

    Nån som vet nån sida med tillförlitlig vindstat typ % eller h det blåser med vilken styrka så man kan täcka de lokala förhållandena optimalt?

    Kommer va astrött på jobbet imorgon, men fan vilken intressant tråd :laugh:

  • andersbq

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 07:01

    @Supergleiter 440385 wrote:

    Nån som vet nån sida med tillförlitlig vindstat typ % eller h det blåser med vilken styrka så man kan täcka de lokala förhållandena optimalt?

    Eftersom du bor på västkusten, här är vindstatistiken för Onsala:

    http://www.oso.chalmers.se/~weather/history.html

  • ola-h

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 07:38

    4.5-5.0-5.7 är en garderob förutsatt att man inte behöver et mindre segel än 45 som minsta. Anledingen att denna linje inte nämnts så mycket är nog just att de flesta bedömer sig behöv ett mindre segel än 4.5.

    4.5-5.0-5.7 är dessutom en av få tresegellinjer som man faktiskt med gott samvete kan få på på en mast (om man väljer 5.7:an smart och inte är för tung).

  • lars_k

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 07:46

    4.5-5.0-5.8 går på en 400 mast om du väljer Naish (tex Session-Session-Boxer). Den linjen täcker in väldigt många dagar våg och freestyle här på västkusten.

  • gustav1980

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 09:51

    Jag spinner vidare på segelfrågorna.

    Seglar idag med 6.4 och 7.5 Simmer Zero five från -04 och ett Goya Wave 5.3 -06.

    Zero Five är väl att betrakta som ett renodlat nybörjarsegel och är jag rätt ute om jag tror mig få bättra fart och framförallt kunna hålla seglen i starkare vindar om jag uppgraderar till tex Simmer X-type 2 6.4 och 7.5?
    Har redan en 460 Simmer SC10 100%…

    Beträffande Goya Wave är det fel segel för mig, dels pga att jag aldrig seglar i vågor men även för att mina brädor är fartorienterade. Att istället gå på X-type 2 5.4 skulle vara trevligt. 5.4 som minsta segel är dock lite stort, men visst borde ett x-type 5.4 palla mer vind än mitt Goya Wave?

  • ola-h

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 10:13

    Känner inte till X-type i detalj, men som du säger pallar det antaligen mer vind än ditt Goya. Frågan är snarare om du pallar att hålla det och kontrollera brädan så värst mycket längre? Fast i 5.3 vind är det normal sett inte så choppigt och bökigt, så det borde nog gå.

  • surfsession

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 10:37

    @simpa 412513 wrote:

    här är min linje:
    8.5 v8
    6.7 saber
    5.7 saber
    4.7 crossover
    4.0 crossover
    vill gärna utöka med ett 10.0 el 10.5
    hälsn. Mats

    och mina är följande…

    3.7 prassligt gammalt not HOT 🙂 -inte seglat sen ja köpte 4.1,behövs inte:)
    4.1 Icon -De seglet jag seglat mest i år!
    4.7 Icon -Andra seglet jag seglat i år!
    5.4 XD -seglat 100m i år innan ja knäckte masten..
    6.0 Freezone -Vet jag knappt var jag har… 🙂

    Dom två sist nämnda anser jag e formula segel! hehe….

  • nlc

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 10:50

    @Supergleiter 440385 wrote:

    Har fattat att två master är ett måste. Men varför inte 4.5-5.0-5.7

    Har klurat en del på en segellinje med 4.5 – 5.0 – 5.7 på en 400 mast. Kör med 4.7 – 5.7 idag (NP Expression + Saber) och även om inget av dem är vågsegel så kommer de två nya (4.5 & 5.0) definitivt vara det. Expression känns visserligen lätt i handen och planar tidigt, men jag upplever det som väldigt oroligt och nervöst när det börjar bli överriggat.

    Är vågsegel i allmänhet (och NP:s Combat i synnerhet) generellt stabilare i hård och lite byigare än små crossover/freestyle segel? Jag väger bara 73 kg så vore det trevligt att ha ett följsamt 4.5 som minsta så det inte bara blir “överlevnadssurf” där det blåser lite mer…

  • safesurfer

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 11:42

    Jag kör på 4.2 4.7 5.3 på en en 400mast tycker det fungerar på en normal 70-80l vågbräda. En bom en mast och en bräda samt tre segel räcker långt på västkusten. Borde fungera i 9-20m/s

Sida 9 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.