Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

  • adde

    Medlem
    29 december, 2005 vid 07:55
    dr Masse wrote:
    1. Fortsätta med 6.7 (eller 6.8 XD), 5.7, 5.0 och 4.2 – Samtliga Simmer Crossover
    2. Gå på 6.8 (XD), 6.0 (XD), 5.0 (CO) och 4.2 (CO).
    3. 6.4 (XD), 5.4 (XD), 4.7 (CO) och 4.2 (CO)

    Åsså finns ju drömscenariot – köra 6.8, 6.0, 5.4, 4.7 och 4.2. Men då missar jag ju min favvosize 5.7… åsså blir det dyrare. Vill GÄRNA klara mig med fyra segel, men det kanske är att begära för mycket?

    Så – gör jag något som är oerhört enkelt oerhört krångligt (igen)? Vill gärna höra tankar/erfarenheter!

    Brädor är en FSW på 98 liter å en vågsak på 83.

    Surfa På!

    Oj vad många gånger jag påbörjat ett svar, men nästlat mig in i min egna tankegångar utan att hitta ut…

    Som traditionen bjuder så finns det lika många motiveringar som det finns surfare – om inte fler (jag har iaf mer än en 😀 ).

    Nåja, här kommer addes tankar i målet:

    1. Vinsten från 6.4 upp till 6.7/6.8 (i tidig planing) är nog rätt liten på din FSW.

    2. 5.7 är max på Beasten, MEN du får nog mer vågsegling med 5.3! i sverige. 5.7 eller 5.3 är nog det svåraste valet i linjen (själv valde jag 5.8+5.3). 5.3 är en underskattad sverigestorlek! Du kan ju köra på 5.3+FSW i marginella förhållanden. (Jaja, 5.4 i ditt fall)

    3. Å andra sidan är 5.7 kanske den bästa freestylestorleken!

    4. Visst är 4.7 en underbar storlek, men såvida du inte bor på Maui – fyrsjuans förlovade land – så kan jag hålla med Ola H om att det går precis lika bra med 5.0 eller 4.5.

    Nästa punkt är resor. Har du planerat nått (annat än Haga) i år? Ponera att du skall till Guincho/Marokko/osv, då kommer du troligtvis få mer än 50% av årets vågdagar där – och således bör du optimera för detta. Själv upplever jag 5.3-4.7-4.2 som en bra resevågkombo, kanske 5.0-4.5-4.0 om du skall till nått lite mer blåsigt ställe som Pozo eller Marokko. (S.. är en expert på reseoptimering, men i år blev det kanske lite väl dyrt 😀 om jag räknat rätt har han 5 segel som täcker 6.1 till 4.2 (dvs 1.9 kvm) och fyra brädor. Haha.)

    Av dina förslag håller jag nog på 3. Men lägger in en 3b) bestående av 6.4, 5.7, 5.0, 4.2.

    (Notera hur jag undvikigt att ens nämna mastoptimering!)

    /adde

  • dr-masse

    Medlem
    29 december, 2005 vid 08:57

    Ah, vad skönt att få en så fin diskussion!

    Faktiskt så lutar jag nu rätt hårt åt 6.4 – 5.4 – 4.7 och 4.2.

    Har fått frågan varför jag vill köra XD i 5.4. Jo, det lär vara bättre drag i XD jämfört med Crossover, varför jag vill kompensera bortfallet i segelyta (Crossover 5.7) med lite mer drag.

    5.7 är mycket riktigt det största seglet jag kör på min 83 liters Beast. Det är ett närmast perfekt övergångssegel i mitt kit. Lite byigt och knepigare = freestylewave. Mer tryck och vågor = Besten.

    5.4, 4.7 och 4.2 känns dessutom som ett bra resekit. Två master, tre segel och en bom. Det planeras resa över påsk just nu och sedan blir det en sväng till Guincho igen. Kanske en sväng till DK i höst.

    Det enda som återstår är att inta ryggläge på britsen och inhämta stenhård terapi resten av vintern så att jag kan släppa min älskade femsjua. Vet inte om det kommer att lyckas, å då får det väl bli addes 3 b), ah!

    Ola H. påpekar en viktig sak – 5.7 har varit kalas för crosson på Torö. Det lyfter vid stranden och då har 5.7an varit fin-fin och har mycket riktigt gjort att jag tidigt kunnat gå ner på vågisen. Det har dessutom varit kalas för vågor i lättvind på tidigare freestyle, numera freewave (Fanatic FW98). Dock tror jag att det kan kompenseras av en 5.4 med lite mer tryck i. Och ja, adde, 5.7 har varit en perfekt storlek för freestyle (eller försök till freestyle). Min kärlek till femsju börjar bli väldigt uppenbar här… 🙂

    (pssst…getwet – om ekonomin tillåter det (just nu ser det lite smålovande ut…) så blir det nog lite snabbare grejor under året också… säg inget till min fru!)

    Suuuuuurfa På!

  • endy

    Medlem
    29 december, 2005 vid 09:26

    Utan att vara någon Simmer expert vill jag nog påstå att ettt CO 5,3 mer än väl mostvarar XD 5,4 i segelpower, kikar man på måtten (CO 5.3 431 174 / XD 5.4 440 169 ) har CO 5 cm mer bomlängd, som simmer själv skriver “CROSSOVER 2006 – ONSHORE WAVE POWERHOUSE”

    Sen tänk till vad du ska segla med 5,3:an visst kommer du köra freestyle/ride på plattvatten med 5,3:an och visst där kanske XD har viss fördel men eftersom du själv säger att du inte någon freestyle fantom har nog 5,3:an större användningsområde med FW:en i vågor!

    Bytte själv äntligen! till power segel och kommer aldrig ångra det, kan säga att nya 5,3:an (Challenger Bash -06) levererar mer power än förra K’onda 5,6 -05, saken till trots att det riggas på 400 mast samt min vikt 88kg

    CO 5,3 har en luff på 430 vilket gör att du kan köra på 4m mast utifall mastbrott skulle ske, en fördel, kanske om du inte väger så mycket kan alltid köra på det, inte fel det heller.

    Strunta i vad gamla storlekar säger dig, har själv seglat med 5,7 i 4 år tidigare men fick i år ge vika för nyansering! det tog emot men gick till slut 🙂
    Jag kompenserar ju dock detta med ett nytt 5,9 istället som jag tror kommer vara klockrent med en lätt 430 mast.
    Aldrig mer 460 mast i mitt quiver, heller en ny lätt 370 till minsta seglet!!!

    //Andy

  • dr-masse

    Medlem
    29 december, 2005 vid 09:48

    Ah, skönt att läsa om folk som lyckat släppa 5.7an…

    Att det är mer tryck i XD baseras på folk som kört seglet och jämfört med Crossover. Fast då var det i större storlekar, inte säkert att det gäller i mindre.

    Faktiskt så lär jag nog inleda med att byta 6.7 Crossover till 6.4 XD och sedan se vad det blir…

    Jo, en sak till. Behåller gärna mina Crossover, är väldigt nöjd med seglen. Själv har jag alltid gillat power-segel, trots att jag är både klen och inte alltför tung. Tryck är trevligt, så är det.

    Power På!

  • basse

    Medlem
    29 december, 2005 vid 09:56
    Endy wrote:
    Igår 14.2787kg

    Endy wrote:
    Idag 10.2688kg

    Fan Andy…. har du gått upp ett kilo under natten eller!!??? 😀
    Klart som fan du behöver power då!

    Hö hö

  • endy

    Medlem
    29 december, 2005 vid 10:23

    Hahaha
    Körde ett tungt juggepass igår (bröst+biceps) så det måste varit det…

  • getwet

    Medlem
    29 december, 2005 vid 17:07

    Promise Doktorn, lovar knipa!!!!

  • lundvall

    Medlem
    29 december, 2005 vid 18:10
    getwet wrote:
    Tycker jag saknar en fjärde linje….en komplett camberlinjen med bräda och allt!!

    Kör med följande segel på min Hypersonic 105
    8,6
    7,2
    6,0

    håller från 6m/s till 13m/s

  • jmb

    Medlem
    30 december, 2005 vid 20:41

    “samt att flera segel faktiskt gör det lite mindre veligt i segelvalet” – jag håller inte riktigt med om detta (om det funkar för dig så tycker jag det är suveränt), personligen får jag större beslutsångest när hoppen e för små mellan seglena. Har man tillräckligt stora hopp så blir valet nästintill självklart tycker jag. sen får man rigga seglet därefter. Absolut inte optimalt alla gånger men det blir mindre “veligt” enligt min mening…

  • ola-h

    Medlem
    30 december, 2005 vid 22:53
    JMB wrote:
    “samt att flera segel faktiskt gör det lite mindre veligt i segelvalet” – jag håller inte riktigt med om detta (om det funkar för dig så tycker jag det är suveränt), personligen får jag större beslutsångest när hoppen e för små mellan seglena. Har man tillräckligt stora hopp så blir valet nästintill självklart tycker jag. sen får man rigga seglet därefter. Absolut inte optimalt alla gånger men det blir mindre “veligt” enligt min mening…

    Ja, den mänskliga hjärnan är en märklig skapelse. Vi kanske skall skilja på beslutsångest å ena sidan respektiva att vara rätt riggad å andra sidan. Jag har svårt att tro att det finns något argument där slutsatsen är att färre segel gör det mer troligt att man vid ett givet surftillfälle är “rätt riggad”. Att det sedan finns personer som har svårt att bestämma sig är en annan sak. Hur glest man än har seglen så finns det förståss en viss vindstyrka där brytpunkten ligger och det blir svårt att välja. Mitt argument är att med flera segel blir helt konsekvenserna mindre om man väljer fel segel när vindstyrkan ligger runt en sådan brytpunkt. Det finns ett gäng argument till för fler segel och mindre “glapp”. Å andra sidan finns två starka argument för att ha färre segel. Det ena är ekonomi – färre segel kostar vanligtvin mindre pengar…. Det andra är plats- färre segel tar mindre plats och väger mindre vilket är en fördel vid transport. En kompis brukar vid diskussioner som denna dra upp erfarenheter från Austrailen där många seglare enbart hade ett segel, en 4.7:a. Hade man två segel så var det två 4.7:or – ifall den ena gick sönder.

  • tdk

    Medlem
    30 december, 2005 vid 23:24

    Bara för att lägga mig i lite i denna diskutionen skriver jag följande: Förra ses körde jag så här:segel 6,7 5,7 5,0, 4,2. Brädorna va en 101liters freestyle med måtten 242*63 och en 73liters Naish vågis som jag inte kan måtten på i huvudet.. (som helt ärligt inte passar min vikt/och svenska förhålladen alls..) I år kör jag: 5,7 5,2 4,7, 4,2. fortfarande 101liters freestyle. (samma bräda, samma mått) Men har kompletterat med en Starboard EVO80. Och ska jag vara ärlig, så gillar jag freestyle välldigt mycket, OCH blåser det 4,7 så kör jag freestyle på evon, även om den nu är en vågridardräpare. Mne för att återgå till segelstorleksväljar frågan så säger jag av min egna erfarenhet att ett steg ifrån 5,0 ner till 4,2 låter ok i teorin. Men nu när jag har en 4,7a i lnjen, så kan jag bara konstatera att det är för stort glapp ifrån 5.0 till 4,2. Visst funkar det. Men jag lovar att du kommer att sakna ett mellanting!

  • sode

    Medlem
    2 januari, 2006 vid 12:21

    Tänkte eventuellt pensionera min 6.7 NP Supersonic och ersätta med ett NP Excess 6.9. Det är största seglet i linjen, tror ni att hoppet blir för stort till näste, 5.8?

    Brädan är en 115 liters F2 MAx2Air…

  • dr-masse

    Medlem
    2 januari, 2006 vid 13:32

    6.9 till 5.8 ser jag som helt problemfritt. 6.7 till 5.7 funkar alldeles utmärkt för mig, jag skulle faktiskt inte tveka att köra typ 7.0 till 5.7 (beroende på segelmodeller).

  • sode

    Medlem
    2 januari, 2006 vid 19:01

    Hmmm, skrev fel i hastigheten… 5.8:an är faktiskt en 5.7, NP Soul… Nuvarande hopp 6.7 Supersonic till denna har nog funkat för mig också, frågan är hur mycket hoppet “ökar” om jag skulle köra en 6.9 NP Excess t ex…

  • dannew

    Medlem
    3 januari, 2006 vid 09:13

    AAAAaaaahhh!!!

    Att få lufta lungorna i en riktigt vintertråd är skönt. Länge sedan man manglade segelstorlekar. Men många timmar har tidigare lagts på det… Lite kommentarer från en teorisurfare:

    * Drömlinjen är den Ola H nämner, 4.7. Och kanske ett 4.7 till i fall det första går sönder. Funkar bara om man bor på rätt ställe. Det gör inte vi

    * Diskutera inte bara segellinjen, utan segellinjen i kombination med brädorna för de hänger ihop. Jag bytte segel när jag bytte brädor. Desto fler brädor = desto färre segel. Naturligtvis också är viktiga faktorer: – Hur vill du segla? – Var bor du? Känd från Windsurfing Europeartikel så vet vi att du bor i Stockholm.

    * Jag hade kört på linje 3, som de flesta andra säger. Kör själv en linje som Kelso med 6.0-5.3-4.7-4.2-3.7, tyvärr inget 3.3 än. Dessa segel kombineras med brädlinjen 110L freestyle, 85L F/W, 68 wave. Bor man på Västkusten så vill man ha 3.7 :o).
    Seglen är 6.0 Simmer XD, 5.3 Simmer CO, 4.7-4.2 Simmer X-flex (fattar inte varför fler inte kör detta segel!? Kan vara priset?) & 3.7 Simmer CO (söker ett X-flex).

    – Varför linjen ovan? Jo…

    6.0 ihop med Comp Style 110 (extremt stabil bräda). Vill inte köra med större segel. Planar inte tidigare och det blir bara tråkigt att vifta med dem i lättvind när man tränar freestyle. Alla andra segel används också till Comp S.

    5.3-3.7 på F/W & W. Helst 5.3-4.7 på F/W och 4.7-3.7 på W. 3.3 för Pozo & Marocko och Gudrun mfl.

    5.7? Jo, jag ändrade hela min segellinje förra året för att få in ett 5.7 segel. Detta för att kunna maximera seglingstiden på min vågbräda och köra freestyle med det. Nu med två brädor så är storleken på seglet inte så känsligt. När vinden droppar på em. så tar jag F/W-brädan = problemet löst. Funkar inte den så blir det 6.0 på F/W eller Freestyle. 6.0 är lika hanterabar som 5.7 var tidigare tycker jag.

    För resa blir det nog klassiska 5.3-4.2 som åker med. 5.3 CO går att få mkt drag i. Det jag kan tänka mig att jag hellre vill ha med än fler segel, är helt enkelt fler brädor….

    SKÖNT ATT FÅ TEORISURFA IGEN! Det var länge sedan. Nu räcker det och man väntar på +5-10 grader och vind. Abstinensen har börjat komma….

    BONEFISH PÅ ER ALLIHOP!

Sida 2 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.